دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اخلاق روایی

مقصود از این نوع اخلاق آن اخلاقی است که محدثان با نقل و نشر اخبار و احادیث در میان مردم به وجود آورده‌اند.
اخلاق روایی
اخلاق روایی
نویسنده: رضا جاودان‌

مقصود از این نوع اخلاق آن اخلاقی است که محدثان با نقل و نشر اخبار و احادیث در میان مردم به وجود آورده‌اند. پس از نهضت ترجمه و آشنایی با فلسفه یونان اندیشه‌های اخلاقی از قرآن و حدیث، بیشترین اثر را پذیرفت و از زمانی که تعالیم تورات و انجیل، آداب و حکم عربی و فرهنگ یونانی در لابه لای تفکر اسلامی راه یافت اختلافی در تبیین اندیشه‌ها به وجود آمد و خصوصا در ارتباط و اختلاط عرب و مسلمانان با فرهنگ و ادب فارسی و هندی از راه کتابهای کسانی چون ابن مقفع (مانند ادب کبیر، ادب صغیر و کلیله و دمنه) که در این انتقال میان مسلمانان عرب راه یافت، نقش بسزایی بر عهده داشته است.‌

در طول تاریخ مسلمین، عالمانی بزرگ با الهام از قرآن و روایات، کتابهایی را در زمینه اخلاق تالیف نمودند و با توجه به اینکه اخلاق یکی از ارکان معارف دینی است و در تشخص شخصیت و هویت یابی انسان نقش بسزایی را بر جای خواهد گذاشت، نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای صورت پذیرفت. ولی در عین حال به صورت اجتهادی به مباحث اخلاقی پرداخته نشد لذا شایسته است که این مجموعه عظیم سامان لازم را پیدا کرده باشد. ضعف این نوع کتب به این است که از ساختار علمی و منطقی و ترتیب موضوعی برخوردار نبوده و همین روش باعث گردید که برخی علم اخلاق را به معنای دقیق کلمه مجموعه ای از موعظه‌ها و پندها بدانند و نیز باعث این توهم می‌شود که نیازی نیست برای اخلاق نظام و سیستمی با اسلوب خاص علمی طراحی شود چنانچه قرآن که متن اصلی دینداران است، آموزه‌ها و معارف خود را با یک نظام و چینش خاصی عرضه نکرده است، لذا هیچ ضرورتی ندارد که برای بخشهای مختلف معارف دینی و قرآنی از جمله اخلاق به دنبال نظام و سیستم برویم و حال آنکه دینی که در ارائه مباحث و گزاره‌های خود هیچ نوع ساختارمندی را نپذیرد دچار چالشهای جدی در عرصه مباحث خواهد گردید و منطقی و معقول نیست که دین جامع وکامل و بلکه هر دین الهی، روش و نظامی را برنتابد. ‌
البته این روش از حسن و نورانیتی برخوردار است زیرا این روش و سبک از آیات اخلاقی قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) که از نورانیتی خاص برخوردار می‌باشد، اخذ شده است. ولی در عین حال فاقد هر گونه ساختارمندی و نظامی می‌باشد. لازم به یادآوری است که بیشتر این مباحث در نصیحت‌ها و موعظه‌ها خلاصه می‌شد و شاید ضرورتی احساس نمی‌کردند تا به صورت منطقی و علمی به مباحث در این زمینه پرداخته شود. این گروه بیشتر سعی می‌کردند به توصیف مفاهیم اخلاقی بپردازند و به راهبردهای عملی توجه کمتری داشته‌اند. در این روش اخلاقی، چیزی به نام یک نظام اخلاقی که هم دربرگیرنده مباحث مبنایی اخلاق باشد و هم مباحث توصیفی و تربیتی را در یک ترتیب منطقی سامان داده باشد به چشم نمی‌خورد. از این ر و کتابهایی که به روش نقلی تالیف گردید در عین اینکه از اتقان و احکام متنی و محتوایی برخوردار است (زیرا از قرآن و روایات گرفته شد) ولی از ضعف ساختار علمی و منطقی و ترتیبی برخوردار بود و در مجموع کتب روایی در این زمینه ناهمگون بوده و از ذوق شخصی در نظم و نسق بحثها برخوردار بوده است و گاهی ضعف عدم طرح سند روایات و یا روایات ضعیف به ساختار کلی کتاب خدشه وارد می‌کرد. البته وجود روایات شبهه زا، پرسش آفرین، متشابه و حتی متضاد و متعارض با هم و عدم بررسی سندی و محتوایی و تحلیلی و تطبیقی، از مشکلات دیگر بعضی از کتب به شمار می‌آید، ضمن آنکه پرداختن به پاره ای از نیازهای اخلاقی - روایی نیز مشکلی دیگر بر عدم جامعیت این کتب به حساب می‌آید.

کتابهایی از قبیل «اخلاق النبی و آدابه» از ابوحیان اصفهانی، «مصابیح القلوب عبدالقلوب» از عبدالرحمن سلمی، «القناعه و التعفف»، «الشکر و الحلم» از ابن ابی الدنیا، «مکارم الاخلاق» طبرانی، «اطواق الذهب» زمخشری، «الکبائر» شمس الدین ذهبی را می‌توان از جمله کتب به این سبک و روش شمرد.

مقاله

نویسنده رضا جاودان‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS