دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ويژگي سه‌گانه جامعه قرآني

اسلام ويژگي‌هاي خويش را براي يک جامعه قرآني تعريف کرده است.
ويژگي سه‌گانه جامعه قرآني
ويژگي سه‌گانه جامعه قرآني

اسلام ويژگي‌هاي خويش را براي يک جامعه قرآني تعريف کرده است. بر اساس آموزه‌هاي قرآني مي‌توان سه گانه زير را به عنوان مهم‌ترين ويژگي‌هاي يک جامعه قرآني بر شمرد. اين سه‌گانه‌ها عبارتند از:

1- عبادت: از نظر آموزه‌هاي قرآن، هدف آفرينش انسان، عبادت و بندگي است. (ذاريات، آيه 56) انسان از طريق عبادت به تقواي الهي مي‌رسد (بقره، آيه 21) و به عنوان انسان متأله و خدايي شده، شايسته خلافت الهي مي‌شود. (بقره، آيات 30 و 31 و  138؛ آل‌عمران، آيه 79)

2- عدالت: از مهم‌ترين ويژگي‌هاي جامعه قرآني، عدالت است. بر اساس عدالت قرآني، هر چيزي به جايگاه حق خويش مي‌رسد و کمالات خاصه خود را به دست مي‌آورد. اين عدالت بر اساس موازين الهي و حقوقي است که براي هر چيزي تعيين شده و در کتب الهي همچون قرآن تبيين شده است. هر کسي بايد اين حقوق را بر اساس آموزه‌هاي وحياني قرآن بشناسد و در قالب رفتار و اعمال در زندگي پياده‌سازي کند و با اجرا و قيام بدان، به جايگاه بايسته و شايسته خويش برسد. (حديد، آيه 25) از اين رو عدالت، شاخص اصلي جامعه قرآني است و اگر کسي بخواهد تقوايي را از طريق اعمال عبادي کسب کند، عدالت، نزديک‌ترين راه و روش براي تقواي الهي است.(مائده، آيه 8) بنابراين، شاخصه‌هاي ديگر اجتماعي چون آزادي تنها در چارچوب، مدار و محور عدالت معنا مي‌يابد؛ در غير اين صورت، آزادي چيزي جز لاابالي‌گري و اباحه‌گري نيست؛ چرا که حريت انسان با عبوديت و تقوايي است که از راه اعمال عبادي به ويژه عدالت کسب مي‌شود.(همان؛ آل‌عمران، آيه 35)

3- ولايت: جامعه قرآني براي تحقق اهداف اصيل خويش در راستاي عبادت و خلافت الهي، نيازمند قيام عمومي به عدالت تحت قوانين کتابي به نام قرآن و رهبري رهبراني است که شناخت کامل از حق و باطل داشته و مديريت نفس خويش را به عقل نظري نوري الهي و عقل عملي به دور از شهوت و غضب سپرده‌اند. از اين رو پيروي از چنين مديريت عقلاني لازم است تا عدالت بتواند تحقق درست يابد و هر چيزي در جاي حق خود قرار گيرد. (حديد، آيه 25؛ آل‌عمران، آيات 31 و 32؛ احزاب، آيه 21)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
Powered by TayaCMS