كلمات كليدي : خسران، زيان، خسارت، خاسر
از واژههای مشترک مستعمل در قرآن و حدیث که در لغت به معنی زیان کردن یا کم کردن و کمشدن و نیز گمراه شدن و هلاک گردیدن است. قاموس قرآن میگوید:
«خسر و خسران و خسار یک معنی بیشتر ندارد و آن نقصان و کمشدن است چنان که صریح آیۀ «ولا تُخْسِروا المیزانَ» (الرحمن/9) و «اذا کالوهم او وزنوهم یخسِرون» (مطففین/3) است و این که ضلالت و هلاکت را از معانی آن شمردهاند بدان جهت است که ضلالت و هلاکت یک نوع نقصان و زیان است».
کلمۀ الخسران، دو بار در قرآن کریم به کار رفته است:
« فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُم مِّن دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ أَلَا ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ » (زمر/15)
«پس شما هر چه را جز او میخواهید بپرستید! بگو همانا زیان کاران واقعی آنانند که سرمایۀ وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست دادهاند! آگاه باشید زیان آشکار همین است.»
« ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ » (حج/11)
«این است آن زیانکاری آشکار»
همچنین یک بار نیز کلمۀ خسراناً به کار رفته است:
«... فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِینًا » (نساء/119)
«به راستی زیانی آشکار کرده است»
علامه طباطبایی ذیل آیۀ 95 سورۀ یونس میگوید:
« "فَتَکُونَ مِنَ الْخَاسِرِینَ" تفریع بر تکذیب به آیات خدا و نتیجه و عاقبت آن است و بنابراین، منهی عنه حقیقی است و معنی آن "ولا تکن من الخاسرین" است. خسران، یعنی از بین رفتن سرمایه، خواه سرمایه کم شود یا همۀ آن از دست برود و در اینجا سرمایه یعنی ایمان به خدا و آیات او، زیرا به طوری که از آیۀ بعد برمیآید، ایمان سرمایۀ دنیا و آخرت آدمی است. چون آیۀ بعد دلیل زیانکاری و زیانکاران را عدم ایمان آنان میداند».
خسران و خسارت در کسب و کارهایی صورت میگیرد که به منظور استفاده و سود انجام میشود و وقتی خسران تحقق مییابد که کاسب از سعی و کوشش خود به فرضی که داشته نرسد بلکه نتیجۀ عمل این شود که مثلاً چیزی از سرمایه هم از بین برود و یا حداقل منفعتی عاید نگردد در نتیجه سعیش بینتیجه شود و این همان است که قرآن کریم از آن تعبیر به « ضَلَّ سَعْیهُمْ »(کهف/104) نموده است.
بسا انسان که در کسب و کار خود، خاسر شود و به سبب عدم مهارت یا عواملی دیگر از نتیجه بیبهره گردد و این خسرانی است که امید زوال آن هست چون معمولاً پس از چند خسارت، انسان تجربه خواهد آموخت و آنچه از دست رفته را جبران میکند و چه بسا آدمی خاسر میگردد اما به خیال خود نتیجه گرفته است و ضرر میکند ولی به خیال خود سود برده است این چنین خسران و ضرر امیدی به زوال و جبران آن نیست.
انسان در طول زندگی خود، تلاش برای سعادت میکند و جز سعی برای رسیدن به چنین هدفی، همّ دیگری ندارد و چنانچه راه حق را بپیماید و به فرض خود نایل شود و سعادتمند گردد، کامیاب خواهد شد. و اگر به خطا برود و خطای خود را نفهمد، خاسر است ولی خسران او قابل جبران است و امید نجات دارد و چنانچه راه خطا برود و باطل را بپذیرد و تا هنگامی که حق برای او جلوه کرد آن را نپذیرفت و از آن اعراض کرد و دلباختۀ استکبار و عصبیت جاهلانۀ خود بود، چنین کسی از هر خاسری، خاسرتر است و عملش از عمل هر کس دیگری بینتیجهتر است. زیرا خسران دین، زایل نمیشود و امیدی که روزی مبدل به سعادت شود نمیرود و به همین جهت است که خداوند فرموده:
« الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَهُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعًا» (کهف/104)
«آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا کم (و نابود) شده با این حال میپندارند کار نیک انجام میدهند.»
در آیۀ « اِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ »(العصر/2) همۀ انسانها در زیانند، سبب این که خسر بدون الف و لام آمده این است که انسان در خسرانی عظیم است و احتمالاً به معنای تنویع نیز هست و میفهماند که انسان در نوعی خاص از خسران قرار دارد که غیر از خسران مالی و آبرویی است بلکه خسران در ذات است که خداوند دربارۀ آن فرموده:
« الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ...» (زمر15)
دو طایفه خاسرند یکی آنهایی که از جمیع جهات خاسرند نظیر کفار معاند حق و مخلد در عذاب و دوم آنهایی که در برخی جهات خاسرند مانند مؤمنینی که مرتکب فسق میشوند و مخلد در آتش نیستند چون مدتی عذاب میبینند بعد عذابشان پایان میپذیرد و مشمول شفاعت و نظیر آن میشوند.
خسران در احادیث:
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبۀ 28 نهجالبلاغه فرموده است:
«ومن قَصَر فی ایامِ امَلَه قبلَ حُضورِ اَجلِه فَقَد خَسِر عَمَلَه»
«آن کس که در این ایام آرزو پیش از فرا رسیدن اجل در عمل کوتاهی کند گرفتار خسران شده و فرا رسیدن اجل برای وی زیانبخش است».
و دربارۀ خسران دنیا فرمودهاند:
«هرگاه از دنیای شما کم شود و به آخرتتان افزوده شود بهتر از آن است که از آخرتتان کم شود و به دنیایتان افزوده شود چه بسا کم شد بهایی که سود به همراه دارد و چه افزایشهایی که خسران و زیان به دنبال دارد».
همچنین در حدیث دیگری فرمودند:
«من حاسبَ نفسَه رَبِحَ و من غَفَل عنها خَسرَ»
«هر کس به حساب خود و نفس خویش رسیدگی کند سود میبرد و هر کس از آن غفلت کند زیان کرده است».
و نیز طبرسی در الاحتجام از حضرت رضا علیهالسلام نقل کرده است که فرمود:
«فَاِنَّ فی الناسَ مَنْ خَسِرَ الدنیا و الاخرة بترک الدنیا للدنیا»
«کسانی از مردمی در دنیا و آخرت به حاطر ترک دنیا برای مسائل دنیا دچار ضرر و خسارت میشوند.»