دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دام شیطان

بهشت در لا به لای ناراحتیها و دوزخ در لا به لای شهوات پیچیده شده است. (برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
دام شیطان
دام شیطان

قال علی علیه السلام

انّ الجنةَ حُفّتْ بالمکاره، وانّ النّارَ حُفّتْ بالشهوات

(نهج البلاغه، خطبه 176)

بهشت در لا به لای ناراحتیها و دوزخ در لا به لای شهوات پیچیده شده است.

توضیح :

دام شیطان

در روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) از تعلّقات مادّی به عنوان دام و وسیله صید، و از بسیاری از گناهان به عنوان "مصائد" یا "حبائل" شیطان یاد شده است؛ یعنی، گناهان دامهایی است که شیطان به وسیله آنها انسانها را شکار می کند و بندها و طنابهایی است که با آنها انسانها را به بند می کشد و البته طنابها هم رنگارنگ و ضخیم و نازک است و شیطان هر کسی را با نوع خاصّی می فریبد. اگر ایمان کسی قوی باشد، با طناب ضخیم و اگر ضعیف باشد، با طناب باری او را به بند می کشد.

به هر تقدیر گناه دام است و برای این که پرنده ای را در دام، گرفتار کنند دانه ای در دام می ریزند و زرق و برق و جاذبه به آن می دهند و از این رو در نصوص دینی آمده است: "حفّت النّار بالشّهوات"[1]: آتش جهنّم با لذّتها و شهوتها پیچیده و درهم آمیخته است؛ به این معنا که، درون، دام آتش و بیرون، جام شهوت است و انسان به طمع جام شهوت به دام شعله می افتد. چنان که: "حفّت الجنّة بالمکاره"[2]بهشت با سختیها پیچیده است؛ یعنی بهشت در درون سختیها وجود دارد، درون، دام محَبّت و بیرون، جام محنت است. بنابر این دامهایی که در رسالة الطّیر بدانها اشاره شده است مسبوق به تعبیرهای موجود در نصوص دینی سابقه دارد.

    منبع :برگرفته از تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله جوادی آملی صص 318-319
    پی نوشت:
  • [1] . نهج البلاغه، خطبه 176.
  • [2] . همان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS