15 اردیبهشت 1397, 12:36
قال الله تعالی: «کُلُوا و اشرَبُوا و لا تُسرِفُوا»اعراف 31
انسان درخوردن و آشامیدن از حدّ تعادل در مقدار خارج نشود، از انواع بیمایها در امان میماند. به امیرالمومنین عرض شد« در قرآن هر علمی هست، جز علم طب» حضرت فرمود: در آیهای هست که همه طب را در خود جمع کرده است[1]:
«کلوا واشربوا ولاتسرفوا».
و پیامبراکرم نیز طب را در این فرمایش خود جمع کرده است:
«المعدةُ بیتُاداء و الحمیّةّ راسِ کُلُ دواء»
معده جایگاه بیماریهاست و خود نگهداری از زیادهروی در خوردن سرآمد داروهاست.
همچنین از حضرت روایت شده که فرمود:
«ان مِن السَّرَف ان تاکُلَ کُلَّ مَااشتَهَیتَ»
یکی از مصادیق اسراف، این است که هر چه را اشتها پیدا کردی، بخوری.
متن این قصیده، با خط نستعلیق زیبا به سال 1301 ق. در دارالحکومه کرمانشاهان نگارش یافته است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان