11 دی 1396, 15:54
قال علی (ع) :« اذا تمّ العقل نقص الکلام »(تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، حدیث4083)
شایسته نیست انسان سرمایه عمر خود را با سخنان بیهوده و بی فایده از بین ببرد. انسان باید بکوشد تا از عمر گرانبهای خود بهرهمند شود و از این مدت کوتاهی که در اختیارش قرار گرفته است برای آخرت خود زاد و توشهای بردارد. یکی از آفات زبان، بیهودهگویی است که بیشتر انسانها به آن مبتلا میباشند و به سبب آن به وادی آفات دیگر زبان کشیده میشوند پس باید در رفع آن کوشید و راه را بر گناهان زبان بست.[1]
چنین سخنانی که نه فایدهای برای دنیای انسان دارد و نه برای آخرت، اگر چه حرام نیست ولی بسیار مذموم است؛ زیرا باعث تضییع وقت انسان میشود و او را از ذکر و فکر خداوند باز میدارد و بسا باشد که از ذکری، آخرت انسان، آباد و از فکری، دری از درهای الهی بر خانه دل گشوده میشود.[2]
حضرت علی (ع) میفرمایند :
« اذا اراد الله سبحانه صلاح عبد الهمه قلّه الکلام و قلّه الطعام و قلّه المنام »[3]
هر گاه خداوند صلاح بندهای را بخواهد به او کم گویی و کم خوری و کم خوابی را عطا میکند.
ریشه و علت سخنان بیهوده یا حرص بر شناختن چیزهای بیفایده است. یا خوش مشربی کردن تا مردم متوجه او شوند و یا گذرانیدن وقت و به سر رسانیدن روز و شب، که منشأ همه اینها پیروی از هوای نفس است. انسان باید قبل از سخن گفتن فکر کند که اگر این سخن او فایده دنیایی یا اخروی دارد، بگوید والاّ خاموش باشد.[4]
« عجبت لمن یتکلم بما لاینفعه فی دنیاه و لایکتب له اجرُهُ فی اخراه »[5]
تعجب میکنم از کسی که سخنی میگوید که فایدهای برای دنیای او ندارد وهیچ اجر و پاداشی در آخرت برای آن نوشته نمیشود.
متن این قصیده، با خط نستعلیق زیبا به سال 1301 ق. در دارالحکومه کرمانشاهان نگارش یافته است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان