دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

No image
بر سر دو راهی‌ها چه می‌کنيد؟

زهرا اجلال

«و إِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام)». با رسيدن كارت دعوتي از طرف يكي از دوستان به يك ‌ميهماني دعوت شده بودم... از شكل و شمايل و تجملات كارت معلوم بود چه‌قدر براي تداركات و ظواهر ميهماني هزينه كرده‌اند. روز موعود فرا رسيد و من هم آماده براي حضور در ميهماني... تا دم در مجلس رسيدم ديدم بله... از همون ‌ميهماني‌هايي است كه هميشه مي‌ترسيدم بر سر دو راهي در شركت كردن در آن و شركت نكردنش بمانم... چند دقيقه‌اي مكث كردم... گفتم برمي‌گردم... در كشاكش با خودم بودم كه يك دفعه يكي از دوستانم كه خيلي هم با او رودر بايستي داشتم و خيلي خودش را تافته جدا بافته مي‌دانست رسيد... تا منو ديد گفت بالاخره بزرگ شدي و تو اين مجالس راهت دادن... بالاخره از انزوا دراومدي و لبخند تمسخرآميزي به من زد و گفت: چرا وايسادي بيا بريم تو ديگه... منم كه مي‌خواستم جلوي حداقل اين يك مورد كم نيارم با اعتماد به نفس بالا گفتم باشه بريم... و داخل رفتم و با صحنه‌هايي كه تا به آن روز فقط شنيده بودم، رو‌به‌رو شدم... همه نوع گناهي مهيا بود... اسراف و تجملات و ريخت و پاش كه ديگر گناه كوچكش بود... با صداي مادرم براي نماز صبح بلند شدم... صورتم پر از عرق شده بود... خداي من... خواب بود... يك لحظه سر جايم نشستم و با خودم مرور كردم... چه شرايط سختي... چه دو راهي پيچيده‌اي... مخصوصاً براي من جوان كه نمي‌خواهم جلوي كسي كم بيارم...

چه‌قدر سخت است تنها ماندن...

جرقه‌اي در ذهنم روشن شد... جرقه‌اي كه مي‌تواند تنها دلخوشي در دوراهي‌هاي تاريكي براي تنها ماندن باشد... وإِن تُطِعْ أكْثر من فِي الأرْضِ يضِلُّوك عن سبِيلِ‌الله إِن يتّبِعُون إِلاّ الظّنّ وإِنْ هُمْ إِلاّ يخْرُصُون (116 /انعام) براي رفتن به خيلي از جاها و همراه شدن با اكثريتي كه معلوم نيست عاقبت با آنها بودن چه خواهد بود؛ از جشن تولد، جشن نامزدي، عروسي و ميهماني‌هاي شبانه‌اي با شرايط خاص گرفته تا كنسرت‌هاي موسيقي آن‌چناني، اين آيه مي‌تواند راهگشايي براي درماندن در دو راهي رفتن يا ماندن باشد... حواسمان به اين فرمان باشد؛ اگر بيشتر مردم روى زمين را فرمان ‌برى، تو را از دين خدا به بيراهه مى‌برند. در دين خدا و شناخت حق و پايبندى واقعى به ارزش‌ها شمار جمعيت را ملاك و معيار قرار ندهيم. چرا كه ممكن است اكثريت در گمراهي باشند و اقليتى در راه حق و عدالت و حقيقت. اين نكته را اگر عقلاً هم بخواهيم نگاه كنيم، همين پاسخي را خواهيم گرفت كه شرع به ما مي‌دهد. (تفسير نمونه ذيل آيه مورد نظر) با اين توصيفات تا به حال در شرايطي قرار گرفته‌ايد كه بخواهيد با اكثريت گمراهي و تاريكي همراه شويد؟ چه واكنشي از خود نشان داده‌ايد؟ يا اگر در آينده در چنين شرايطي قرار بگيريد عكس‌العمل و تصميمتان را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ادات استفهام

ادات استفهام

"استفهام" مصدر باب "استفعال" از ماده‌ی "فهم" و در لغت به معنای پرسیدن به جهت شناختن و فهمیدن است.
No image

بَدَل

"بَدَل" بر وزن "فَعَل" اسم از ماده‌ی "بدل" و در لغت به معنای جانشین است. در اصطلاح نحو "بدل" تابعی است که حکم نسبت داده شده به متبوع در جمله، به آن (تابع)نسبت داده می‌شود و در واقع تابع (بدل)، مقصود حقیقی گوینده است
No image

ارتباط "تمییز" و "حال"

این نوشتار در دو بخش با ذکر تفاوت و شباهت میان "تمییز" و "حال"، به مقایسه آن دو می‌پردازد
No image

اشکال "بدل" و "مبدل منه"

این نوشتار به بررسی اشکال "بدل" و "مبدل‌منه" در کلام به اعتبار نوع آن دو از جهت مفرد یا جمله بودن، اسم یا فعل بودن می‌پردازد
No image

تأویل "موصول حرفی" و "صله" به "مصدر"

در این نوشتار ابتدا چگونگی و مراحل تأویل به مصدر در دو موصول حرفی "أن" و "أنَّ" و صله‌ی آن دو بیان شده و در سایر موصول‌های حرفی ("أن" مخففه، "لو"، "کَی" و "ما") همچون طریقه مذکور در "أن" و "أنَّ" عمل می‌شود و در پایان به نکاتی پیرامون تاویل به مصدر اشاره می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

احکام منادا

این مجموعه به بررسی احکام و مباحث مرتبط با منادا و بررسی ویژگی‌های چند منادای خاصّ می‌پردازد.
No image

صیغه تعجب

این نوشتار به صورت جداگانه در هر یک از دو صیغه قیاسی تعجب به بررسی نحوه ساخت صیغه، اعراب جمله تعجبی، احکام و برخی نکات هر یک پرداخته و در پایان به نکاتی پیرامون صیغه تعجب اشاره خواهد داشت.
No image

تمییز اعداد

اعداد، الفاظ مبهمی هستند که نیاز به تفسیر و رفع ابهام دارند و این رفع ابهام ممکن است با تمییز و غیر آن صورت گیرد. بحث از تفسیر و رفع ابهام عدد با توجه به اینکه عدد بر دو گونه "عدد صریح" و "عدد کنایی" است، در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد
No image

مفعول مطلق

عنوان مورد بحث یک ترکیب وصفی و مشتمل بر دو لفظ "مفعول" و "مطلق" است. "مفعول"، اسم مفعول از ماده‌ی‌‌ ‌‌"فعل" و در لغت به معنای معمول و انجام یافته است
No image

اعراب اسم متقدم

این مجموعه، در ابتدا "اقسام اعراب اسم متقدم" و سپس "اصل در اعراب اسم متقدم" را بیان می‌کند و در ادامه به بررسی قرائن بر خلاف اصل در کلام خواهد پرداخت.
Powered by TayaCMS