دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تفکر

حضرت علی (ع) فرمودند: «اندیشه آدمی آیینه‌ای است که نیک و بد کارش را به او می‌نماید.»(شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم، ج‌4، ص415)
تفکر
تفکر

تفکر

قال علی(ع): «فکر المرء مرآة تریه حسن عمله من قبحه»

در حدیث ابتدایی آمده است که تفکر هم‌چون آینه است؛ از جمله ویژگی‌های آینه این است که واقعیت را بدون کم و زیاد به تو می‌نمایاند، پس باید این آینه را پیش روی داشته باشی تا از واقعیت‌ها دور نمانی. حضرت امیر(ع) در این‌باره دو عبارت عمیق می‌فرماید:

«طول الفکر یحمد العواقب، و یستدرک فساد الأمور»[1]

اندیشیدن بسیار (به هنگام اقدام به کارها) پایان هر کار را پسندیده می‌سازد، و از تباهی امور جلوگیری می‌کند.» و یا

«من فکّر قبل العمل، کثر صوابه؛[2]

«آن‌که پیش از هر کار بیندیشد، استواری کارش بیشتر باشد.»

حسن صیقل از امام صادق(ع) درباره آن‌چه مردم روایت می‌کنند که:

«یک ساعت اندیشیدن بهتر از عبادت یک شب است.»

پرسیدند؛ امام فرمودند: از خرابه یا خانه‌ای که می‌گذرید بگویید: ساکنینت کجایند؟ سازندگانت کجایند؟ چرا سخن نمیگویی؟ در این عبارت پیداست امام(ع) هم روایت را تصدیق فرموده است؛ چون اندیشیدن یک ساعت گاهی موجب توبه از گناهان و عبادت تمام عمر می‌شود، از این‌رو از عبادت یک شب و بلکه یک سال و هفتاد سال ـ‌چنان‌که در روایات دیگر وجود دارد‌ـ بهتر است و توضیح امام در دو جمله اول نتیجه‌اش این است که انسان زود گذشتن و فنای دنیا را از نظر دور ندارد و آن را تلقین به نفس کند تا از حرص و طمع و ستم و افزون‌طلبی او کاسته شود. از جمله اخیر این نتیجه گرفته می‌شود که انسان می‌فهمد خدا موجوداتی را جامد و غیرناطق آفریده است، پس او را لازم است در برابر نعمت حیات و عقل خدا را سپاس‌گزاری کند، و ممکن است دنباله نتیجه دو جمله اول باشد.[3]

دو بیت زیر افراد گمراه و دور از تفکر و اندیشه‌ی در عاقبت امور را مورد عتاب قرار می‌دهد و تلنگری می‌زند تا شاید او را به خود آورد و باقی عمر را عاقلانه‌تر سر کند.

عجبا منک کیف تضحک جهلا   و خطایاک قد بدت لالهی

فتفکر فی نفسک الیوم جهدا     و سل عن نفسک الکری یا تاهی

در شگفتم از تو که چگونه از نادانی می‌خندی با این‌که گناهانت برای خدا آشکار است

خوب امروز درباره خود بیاندیش، این خواب غفلت را رها کن ای گمراه.[4]

امام باقر(ع) به نقل از امیر مؤمنان(ع) می‌فرماید: همه خوبی‌ها در سه خصلت گرد آمده است: نظر، سکوت و کلام. هر نگاهی که در آن عبرت نباشد اشتباه است، و هر سکوتی که در آن اندیشه نباشد بی‌خبری است، و هر سخنی که در آن ذکری نباشد بیهوده است. خوشا به حال کسی که نگاهش عبرت و سکوتش تفکّر و سخنش ذکر باشد، و بر گناهان خود بگرید، و مردم از شرّش در امان باشند.[5]

تفکر مقیاس مؤمن

در روایات اخلاقی می‌توان ویژگی‌های مؤمن از نگاه اسلام را جمع‌آوری کرد؛ از جمله این ویژگی‌ها، تفکر مؤمن در اموری چند از حقایق و معارف معنوی  که برای او سودمند باشد. قال علی(ع):

«المؤمن اذا نظر اعتبر و اذا سکت تفکّر...[6]»؛

مؤمن هرگاه نگاه کند پند گیرد، و هرگاه خاموش شود فکر کند....»

از حضرت نوح(ع) مروی است که می‌گفت: دنیا به نزد من، هم‌چون خانه‌ای است که دو در داشته باشد، که از یکی داخل شوم و از دیگری بیرون روم؛ هرگاه حضرت نوح که طول عمرش را دو هزار سال گفته‌اند، علاقه‌اش به دنیا چنین باشد، وای به حال دیگران که با وجود عمر کم، به اندازه‌ای دلبستگی به دنیا دارند که گویا، در خروج برای ایشان وجود ندارد و از در دیگر هرگز بیرون نخواهند رفت.[7]

تفکر در عاقبت امور

تفکر در عاقبت امور کفاره گناهان، جلا دهنده دل سنگ‌دلان و سبب خوش‌خلقی بداخلقان است؛ چراکه هرگاه بی‌اعتباری دنیا و سرعت زوال او، به کسی ظاهر شد، هرگز با کسی کج‌خلقی نمی‌کند. هم‌چنین تفکر سبب اصلاح معاد و صفای نفس است و صفای نفس از تیرگی، سبب کسب علوم است و از جمله این علوم، علم به احوال معاد و آخرت، اطّلاع بر عواقب است، چراکه هر کس اکثر اوقات در فکر آخرت باشد، کاری که خلاف رضای الهی باشد، انجام نخواهد داد.[8]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ادات استفهام

ادات استفهام

"استفهام" مصدر باب "استفعال" از ماده‌ی "فهم" و در لغت به معنای پرسیدن به جهت شناختن و فهمیدن است.
No image

بَدَل

"بَدَل" بر وزن "فَعَل" اسم از ماده‌ی "بدل" و در لغت به معنای جانشین است. در اصطلاح نحو "بدل" تابعی است که حکم نسبت داده شده به متبوع در جمله، به آن (تابع)نسبت داده می‌شود و در واقع تابع (بدل)، مقصود حقیقی گوینده است
No image

ارتباط "تمییز" و "حال"

این نوشتار در دو بخش با ذکر تفاوت و شباهت میان "تمییز" و "حال"، به مقایسه آن دو می‌پردازد
No image

اشکال "بدل" و "مبدل منه"

این نوشتار به بررسی اشکال "بدل" و "مبدل‌منه" در کلام به اعتبار نوع آن دو از جهت مفرد یا جمله بودن، اسم یا فعل بودن می‌پردازد
No image

تأویل "موصول حرفی" و "صله" به "مصدر"

در این نوشتار ابتدا چگونگی و مراحل تأویل به مصدر در دو موصول حرفی "أن" و "أنَّ" و صله‌ی آن دو بیان شده و در سایر موصول‌های حرفی ("أن" مخففه، "لو"، "کَی" و "ما") همچون طریقه مذکور در "أن" و "أنَّ" عمل می‌شود و در پایان به نکاتی پیرامون تاویل به مصدر اشاره می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

احکام منادا

این مجموعه به بررسی احکام و مباحث مرتبط با منادا و بررسی ویژگی‌های چند منادای خاصّ می‌پردازد.
No image

صیغه تعجب

این نوشتار به صورت جداگانه در هر یک از دو صیغه قیاسی تعجب به بررسی نحوه ساخت صیغه، اعراب جمله تعجبی، احکام و برخی نکات هر یک پرداخته و در پایان به نکاتی پیرامون صیغه تعجب اشاره خواهد داشت.
No image

تمییز اعداد

اعداد، الفاظ مبهمی هستند که نیاز به تفسیر و رفع ابهام دارند و این رفع ابهام ممکن است با تمییز و غیر آن صورت گیرد. بحث از تفسیر و رفع ابهام عدد با توجه به اینکه عدد بر دو گونه "عدد صریح" و "عدد کنایی" است، در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد
No image

مفعول مطلق

عنوان مورد بحث یک ترکیب وصفی و مشتمل بر دو لفظ "مفعول" و "مطلق" است. "مفعول"، اسم مفعول از ماده‌ی‌‌ ‌‌"فعل" و در لغت به معنای معمول و انجام یافته است
No image

اعراب اسم متقدم

این مجموعه، در ابتدا "اقسام اعراب اسم متقدم" و سپس "اصل در اعراب اسم متقدم" را بیان می‌کند و در ادامه به بررسی قرائن بر خلاف اصل در کلام خواهد پرداخت.
Powered by TayaCMS