دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دنیا در فرهنگ وحی

خداوند متعال می فرماید: «بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است...» (برگرفته از مبادی اخلاق در قرآن، آیت الله جوادی آملی)
دنیا در فرهنگ وحی
دنیا در فرهنگ وحی

قال الله تبارک و تعالی: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ » (حدید/20)

خداوند متعال می‌فرماید: «بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمل‌پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون‌طلبی در اموال و فرزندان است...» (برگرفته از مبادی اخلاق در قرآن، آیت الله جوادی آملی)

توضیح:

«دنیا در فرهنگ وحی»

آنچه باعث غفلت انسان از یاد خدا شود و صبغه گناه داشته باشد و بوی بد معصیت از آن استشمام شود، دنیاست؛ بنابراین دنیای مذموم در فرهنگ قرآن غیر از آسمان، زمین، دریا و صحراست، اینها مخلوقات و آیات الهی است و قرآن از اینها به عظمت یاد می‌کند.

قرآن کریم از زیبایی آسمان و زمین، مکرر سخن گفته است. دریا، صحرا، سلسله جبال، درختان، ماهی‌های دریا، ستارگان آسمان و... در فرهنگ وحی‌، آیت الهی است نه دنیا.

گرچه حیات دنیا در مقابل حیات آخرت، بر اینها اطلاق می‌شود؛ ولی از هیچ یک از آنها نکوهش نشده است.

دنیا، تعلقات، اعتبارات و «ما» و «من»هایی است که آدمی را به گناه وادار می‌کند. دنیا عبارت از لهو و لعب، زینت، تفاخر و تکاثر در اموال و اولاد است...

دنیا در این مراحل پنج‌گانه خلاصه می‌شود و هر کسی را در هر سِنّی با ابزار خاصّی فریب می‌دهد و این فریب، سمّ روح است و روح مسموم برای ابد در رنج است و ذات اقدس خداوند از آن جهت که ارحم‌الراحمین است، پاکترین و شایسته‌ترین انسانها (انبیاء) را به عنوان پزشکان روح فرستاده است.

    منبع: جوادی آملی(آیت الله)، عبدالله؛ مبادی اخلاق در قرآن، ص 188.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ادات استفهام

ادات استفهام

"استفهام" مصدر باب "استفعال" از ماده‌ی "فهم" و در لغت به معنای پرسیدن به جهت شناختن و فهمیدن است.
No image

بَدَل

"بَدَل" بر وزن "فَعَل" اسم از ماده‌ی "بدل" و در لغت به معنای جانشین است. در اصطلاح نحو "بدل" تابعی است که حکم نسبت داده شده به متبوع در جمله، به آن (تابع)نسبت داده می‌شود و در واقع تابع (بدل)، مقصود حقیقی گوینده است
No image

ارتباط "تمییز" و "حال"

این نوشتار در دو بخش با ذکر تفاوت و شباهت میان "تمییز" و "حال"، به مقایسه آن دو می‌پردازد
No image

اشکال "بدل" و "مبدل منه"

این نوشتار به بررسی اشکال "بدل" و "مبدل‌منه" در کلام به اعتبار نوع آن دو از جهت مفرد یا جمله بودن، اسم یا فعل بودن می‌پردازد
No image

تأویل "موصول حرفی" و "صله" به "مصدر"

در این نوشتار ابتدا چگونگی و مراحل تأویل به مصدر در دو موصول حرفی "أن" و "أنَّ" و صله‌ی آن دو بیان شده و در سایر موصول‌های حرفی ("أن" مخففه، "لو"، "کَی" و "ما") همچون طریقه مذکور در "أن" و "أنَّ" عمل می‌شود و در پایان به نکاتی پیرامون تاویل به مصدر اشاره می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

احکام منادا

این مجموعه به بررسی احکام و مباحث مرتبط با منادا و بررسی ویژگی‌های چند منادای خاصّ می‌پردازد.
No image

صیغه تعجب

این نوشتار به صورت جداگانه در هر یک از دو صیغه قیاسی تعجب به بررسی نحوه ساخت صیغه، اعراب جمله تعجبی، احکام و برخی نکات هر یک پرداخته و در پایان به نکاتی پیرامون صیغه تعجب اشاره خواهد داشت.
No image

تمییز اعداد

اعداد، الفاظ مبهمی هستند که نیاز به تفسیر و رفع ابهام دارند و این رفع ابهام ممکن است با تمییز و غیر آن صورت گیرد. بحث از تفسیر و رفع ابهام عدد با توجه به اینکه عدد بر دو گونه "عدد صریح" و "عدد کنایی" است، در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد
No image

مفعول مطلق

عنوان مورد بحث یک ترکیب وصفی و مشتمل بر دو لفظ "مفعول" و "مطلق" است. "مفعول"، اسم مفعول از ماده‌ی‌‌ ‌‌"فعل" و در لغت به معنای معمول و انجام یافته است
No image

اعراب اسم متقدم

این مجموعه، در ابتدا "اقسام اعراب اسم متقدم" و سپس "اصل در اعراب اسم متقدم" را بیان می‌کند و در ادامه به بررسی قرائن بر خلاف اصل در کلام خواهد پرداخت.
Powered by TayaCMS