دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جامعه سلیمان Ecclesiast

No image
جامعه سلیمان Ecclesiast

كلمات كليدي : جامعه، كتاب مقدس، عهد عتيق، مكتوبات، جامعه سليمان

نویسنده : هادی جهانگشای

کلمه «جامعه» مشتق از جمع و جماعت بوده و نام فرد خاصی نیست. اصل عبری این کلمه ظاهراً اشاره به شخص "بشارت‌دهنده" یا "نصیحت‌کننده‌ای" دارد، که برای جمعی از مردم سخن می‌گوید.[1]

 

نویسنده و تاریخ نگارش

کتاب جامعه سلیمان با این جمله شروع می‌شود: «کلام جامعه بن داود که در اورشلیم پادشاه بود».[2] از این کلمات برمی‌آید که سلیمان نویسنده این کتاب است. سنت یهودی – مسیحی هم همین اعتقاد را داشته است.[3]

مستر هاکس در کتابش 5 دلیل اقامه می‌کند که نویسنده‌اش سلیمان(ع)‌ است:

«اولاً: قول کاتب است که می‌گوید: کاتب این کتاب سلیمان پسر داود است که در اورشلیم سلطنت نمود؛

ثانیاً: سلیمان از همه دانشمندتر و زیرک‌تر بود و این با آیه(16:1) سازگار است؛

ثالثاً: سلیمان بر جمیع ملوک اسرائیل تفوق یافته و از عظمت بناهای خود و عدد خدمتکاران و جلال و مجد و وسعت مملکت، بنحوی ترقی کرد که نقره در اورشلیم مثل سنگ بی‌بها شد و این نیز با آنچه که در جامعه(4:2-9) وارد است مطابق می‌باشد؛

رابعاً: گویند که سلیمان زنان غریبه تزویج نمود که بت‌پرست بودند و این مطلب هم با آنچه که در جامعه(26:7-28) وارد است مطابقت دارد؛

خامساً: سلیمان امثال بسیاری تصنیف نمود و کاتب جامعه در 9:12 می‌گوید: مثل‌های بسیار تألیف نموده».[4]

در دایرةالمعارف کتاب مقدس آمده است: «در کتاب هیچ اشاره‌ای به زمان نگارش و نام نویسنده نشده است؛ اما چندین عبارت قویا بیانگر این است که سلیمان نویسنده آن بوده است البته عنوان نویسنده، شیوه خاص عبری، و نگرش او نسبت به حاکمان ممکن است اشاره به نصف دیگر و دورانی دورتر داشته باشد».[5] البته بعضی از مدقّقین می‌گویند که در این کتاب الفاظ غریبه غیر عبری یافت می‌شود و این مطلب دلیلی بر این است که مصنف کتاب عبرانی نبوده.[6]

دانشنمدان جدید بر آنند که این کتاب نمی‌تواند نوشته سلیمان باشد؛ چون ادبیات آن در  عهد سلیمان رایج نبوده است و نیز این کتاب به ماجراهایی اشاره دارد که مربوط به قرن‌ها بعد است. با این حال بسیاری برآنند که اصل کتاب از سلیمان بوده و تدوین نهایی آن به دوره‌های بعد مربوط است که زمانی بین 400 تا 200ق.م حدس زده شده است.[7] برخی هم معتقدند که نویسنده این کتاب، از اندیشه یونانی متأثر بوده است؛ زیرا اندیشه برخی از مکاتب یونانی در آن دیده می‌شود؛ بنابراین کتاب، پس از دوره اسکندر نوشته شده است.[8]

 

محتوای کتاب

کتاب جامعه سلیمان شکل و شمایل یک کتاب فلسفی را دارد. نویسنده آن حکیم و فیلسوفی است که بین ایمان و شک، امید و یأس، لذت و رنج، مفهوم زندگی و پوچی، در نوسان است.

در باب اول حکم به باطل بودن همه‌چیز می‌دهد و می‌گوید آنچه بوده، همان است که خواهد بود و آنچه شده است، همان است که خواهد بود و زیر آفتاب هیچ چیز تازه نیست(9:1).[9] در آیات بعدی حکمت را هم چیز باطلی می‌پندارد و درباره آن می‌گوید: پس فهمیدم که این(حکمت) نیز در پی باد، زحمت کشیدن است. زیرا که در کثرت حکمت کثرت غم است و هر که علم را بیفزاید، حزن را می‌افزاید(17:1-18).

در باب سوم لذات را هم باطل دانسته و کارهایی را هم که برای لذات می‌کرده در پی باد، زحمت کشیدن می‌داند. در باب سوم بعد از اینکه می‌گوید برای هر چیزی زمانی است که باید در زمان خاص خودش انجام گیرد. در آیه نهم می‌گوید: «پس کارکننده را زحمتی که می‌کشد، چه منفعت است؟!»[10] و در ادامه می‌گوید: «برای انسان چیزی بهتر از این نیست که فقط شادی و خوشحالی کند!». در این آیات نویسنده پس از سرگذاشتن قسمت اعظم زندگی خود  به دنیا به عنوان فاصله‌ای میان زندگی و مرگ می‌نگرد و بعد از مرگ دورانی است که انسان از آن آگاه نیست؛ «جهان سرتاسر معماها است و انسان خودش بزرگ‌ترین معماست».[11] در باب‌های بعد سخن از ظلم کردن و تنهایی و حتی ترقی و پیشرفت را هم باطل می‌داند. در باب پنجم آداب سخن گفتن با خداوند و آداب به خانه خدا رفتن را به انسان می‌گوید. در باب هفتم آمده است: «نیکنامی از روغن معطر بهتر است و روز ممات از روز ولادت و رفتن به خانه ماتم از رفتن به خانه ضیافت بهتر است؛ زیرا که این آخرت همه مردان است و زندگان این را در دل خود می‌نهند!!»[12]

در آیات پایانی این باب می‌گوید که هرچه هست و هرچه خواهد بود از لطف و عنایت خداوند است.

آخرسر بازهم به انسان یادآور می‌شود که حتی در ایام جوانی که به جوانی خود مغرور می‌شوی باز هم خدا را فراموش نکن و به یاد او باش.

البته ظاهر سخنان این کتاب با تعالیم سنتی یهودی و مسیحی نمی‌سازد. از این رو در هر دو سنت تلاش‌های زیادی برای سازگاری مطالب این کتاب با آموزه‌های سنتی صورت گرفته است.[13]

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS