دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اراده یا استقلال انسان؟

بر اساس آموزه‌های قرآنی انسان موجودی دارای فقر ذاتی و هویتی است و تنها با افاضات الهی است که هستی می‌یابد و بهره‌مند از مواهب دیگر می‌شود؛ پس هیچ موجودی از جمله انسان دارای غنای ذاتی نیست و غنای ذاتی تنها از آن خداوند است و بس. (فاطر، آیه 15)
اراده یا استقلال انسان؟
اراده یا استقلال انسان؟

 بر اساس آموزه‌های قرآنی انسان موجودی دارای فقر ذاتی و هویتی است و تنها با افاضات الهی است که هستی می‌یابد و بهره‌مند از مواهب دیگر می‌شود؛ پس هیچ موجودی از جمله انسان دارای غنای ذاتی نیست و غنای ذاتی تنها از آن خداوند است و بس. (فاطر، آیه 15)

این بدان معناست که همه هستی فعل الهی است و موجودات هر چند که وجود یافته اند، ولی دائم در حال بهره‌گیری از افاضات الهی هستند و هرگز مستقل نبوده و نخواهند شد. پس هر چیزی که در جهان حتی از افعال آدمی رخ می‌دهد، با خاستگاه و سرچشمه افاضات الهی است؛ زیرا اگر قائل به استقلال فعل حتی در انسان دارای اراده شویم، به معنای این خواهد بود که معلولی از علت خویش بلکه فراتر از آن، مَظهری از مُظهِر خویش جدا شده و نیازی به آن ندارد.

از سوی دیگر، این بدان معنا خواهد بود که خداوند دیگر مدیریت و ربوبیتی نسبت به آفریده‌های خود ندارد و آنان مستقلاً می‌توانند کاری را انجام دهند که همان معنای تفویض باطل خواهد بود. این همان توحید فعلی است که باید بپذیریم.

اما اثبات عدم استقلال برای موجودات و از جمله انسان به معنای نفی اراده و آزادی انسان نیست؛ زیرا انسان هر چند که به حول و قوت الهی نیاز دارد، ولی فعلش به خود او نسبت داده می‌شود: بحول الله و قوته اقوم و اقعد؛ به حول و قوت الهی می‌ایستم و می‌نشینم.

از همینجاست که انسان برای انجام هر کاری با آنکه به افاضات الهی نیاز دارد، ولی به سبب داشتن اراده می‌تواند آزاد باشد و انتخاب کند. همین اراده و انتخاب آزاد میان دو راه خیر و شر و حق و باطل و شکر و کفر و کفر و ایمان است که انسان را از دیگر موجودات متمایز کرده است.(کهف، آیه 29؛ انسان، آیه 3)

البته در ذات انسان اموری چون تفکر کردن، مشورت کردن، خوشحالی از موفقیت و ناراحتی از شکست و سرزنش خود و مانند آنها وجود دارد که نشان می‌دهد انسان مجبور نیست بلکه دارای اراده و اختیار و آزادی در انتخاب است. برهمین اساس نیز خداوند محاسبه و مؤاخذه و مجازات به خیر و شر می‌کند. (اعراف، آیه 6؛ صافات، آیه 24؛ انبیاء، آیه 23 )

به هر حال، مخلوق بودن موجودات با استقلال آنان تنافی دارد، چنانکه انسان وقتی به این حقایق دست یافت می‌فهمد که باید بندگی داشته باشد و آفریده شده تا عبادت و بندگی کند (ذاریات، آیه 56) و نباید طغیان ورزد و عبادت و عبودیت را کنار گذارد؛ پس می‌فهمد که باید بنده باشد.

همچنین باید دانست که آنچه منافی مجازات و مؤاخذه است؛ فقدان آزادی و اراده و اختیار و حق انتخاب است؛ نه استقلال؛ پس آنچه در آیات قرآن اثبات می‌شود، عدم استقلال موجودات از جمله انسان است، نه عدم اراده و اختیار و آزادی انسان. پس انسان‌ها باید پاسخگوی افعال خودشان باشند که غیر مستقل ولی به اراده و انتخاب آزادانه خود انجام می‌دهند؛ یعنی نیرو و قوت را از خدا می‌گیرند و در جای باطل هزینه و خرج می‌کنند که خود ظلم آشکار است.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: یکشنبه 13 اسفند ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

آداب و شیوه های سخن گفتن از نگاه قرآن

آداب و شیوه های سخن گفتن از نگاه قرآن

سخن گفتن آداب و شیوه‌هایی دارد که می‌تواند تأثیر کلام را دوچندان کند و شخص را به اهداف و مقاصد خویش برساند؛ زیرا سخن گفتن دارای اهداف و مقاصد چندی است که یکی از مهم‌ترین آنها پس از تفهیم دیگران و ابراز مافی الضمیر، تأثیرگذاری بر مخاطب و شنونده و برانگیختن همراهی و همدلی وی می‌باشد.
بی عفتی و زمینه های آن از نظر قرآن

بی عفتی و زمینه های آن از نظر قرآن

بی‌عفتی به معنای رفتاری وقیحانه، یکی از ناهنجاری‌ بارز اجتماعی است که می‌تواند آسیب جدی به همه بخش‌های اجتماع وارد ساخته و آن را از حرکت به سوی اهداف و مقاصد عالی بازدارد.
محبوب های دنیا از نظر حضرت فاطمه(س)

محبوب های دنیا از نظر حضرت فاطمه(س)

از نظر قرآن کریم، دنیا با اینکه «اسفل سافلین» در نظام هستی است(تین، آیه 5)؛ اما مهم‌ترین، بلکه تنها جایگاه سازنده انسان است.
نکاتی که باید در مورد «شروط ضمن عقد قابل ذکر در عقدنامه» بدانید!

نکاتی که باید در مورد «شروط ضمن عقد قابل ذکر در عقدنامه» بدانید!

ما در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم: اولاً با شروط ضمن عقدی که تقریباً در تمامی عقدنامه‌ها وجود دارد آشنا شوید؛ ثانیاً بدانید چه شروط دیگری را می‌توانید به عقدنامه‌ها اضافه کنید تا کاستی‌های قانون را در زندگی خانوادگی‌تان، خودتان مرتفع کنید
ابعاد <<حكمت عملی>>در نگاه خواجه نصيرالدين طوسی

ابعاد <<حكمت عملی>>در نگاه خواجه نصيرالدين طوسی

گرچه بزرگانی چون فارابی و حكيم ابن سينا در قرون نخست اسلامی با شكل دهی به فلسفه علوم انسانی با رويكرد «فلسفه مشايی» نظام خاص حكمی را با بهره‌گيری از اصولی چون «فلسفه يونان»، «شريعت اسلامی» و «عرفان» به وجود آوردند كه تا مدت‌ها مرجعيت علمی خود را ميان انديشمندان مسلمان حفظ كرد اما اين انديشه پس از آن كه در دوران محمدبن رازی مورد انتقاد قرار گرفت،
Powered by TayaCMS