دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زیباترین عمل

به بندگانم بگو: سخنی بگویند که بهترین باشد.
زیباترین عمل
زیباترین عمل
زیباترین عمل

قال الله تعالی: «وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»(اسراء/53)

خدای تبارک در قرآن کریم بندگان خود را به بهترین انتخاب دعوت می‌کند و می‌فرماید: همه‌ی دستورات من زیباست، ولی شما از میان آنها زیباترین را انتخاب کنید؛[1] چنان‌که در رفتار عادلانه می‌فرماید: عدالت زیباست، اما شما بکوشید بالاتر از عدالت قدم بردارید که احسان باشد.

«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ...»[2]

«خداوند به عدل و احسان فرمان مى‌دهد...»

عدل در برابر ظلم است؛ به این معناست که در اعمال و رفتارتان افراط و تفریط نباشد؛ اما احسان تفضل و زائد بر مقدار حقوق واجب است. به عبارتی در عدل، خیر در مقابل خیر و شر در مقابل شر است؛ اما در احسان، در برابر خیر بالاتر از آن و در برابر شر به کمتر از آن عمل می‌شود. به عنوان نمونه اگر کسی به جان، مال و خانواده‌ی دیگری تعدی و تجاوز کند، طرف مقابل که در حق آن تعدی شده می‌تواند به عدالت رفتار کند و به همان میزان به تجاوزگر ضرر برساند و با این نحو حق خود را بگیرد؛ اما اگر از گناه و لغزش او بگذرد، احسن و بالاتر از عدل عمل کرده و بدی را با خصلتی برتر و نیکوتر جواب داده و آن بدی را از خود دفع کرده است، تا حدی که با این عفو و بخشش دشمن او رفیق صمیمی وی می‌شود.[3] البته در احسان لزومی ندارد که رساندن خیر و منفعت ما به دیگران در برابر عمل آنها باشد؛ بلکه به صورت ابتدایی نیز می‌توانیم به دیگران احسان داشته باشیم. در همین زمینه خداوند در قرآن می‌فرماید:

به بندگانم بگو در هنگام سخن گفتن و رفتارشان نه تنها بدگویی نکنند و عمل زشت انجام ندهند؛ بلکه نیکوترین سخن و بهترین شیوه را انتخاب بکنند؛ زیرا ممکن است شیطان بین آنها اختلاف ایجاد کند؛[4] پس در گفتار، بهترین قول‌ها و در رفتار، بهترین فعل‌ها را برگزینند. به عبارتی بندگان خدا بهترین و زیباترین ادب را از خود نشان دهند.

تلاش قرآن بر این است که انسان را به اوج مقام‌های ممکن برساند؛ گرچه همه‌ی سالکان به آن مقصد نمی‌رسند؛ اما رسیدن به آن مقام متوقف و محدود به گروه خاصی نیست؛ لذا قرآن اصرار دارد به اینکه انسانِ صالح از نظر فضائل در یک حد معین توقف نکند و بکوشد تا به بالاترین درجه راه یابد.[5]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

حمایت از مالکیت معنوی در نظام کیفری ایران /بخش سوم و پایانی

حمایت از مالکیت معنوی در نظام کیفری ایران /بخش سوم و پایانی

اشاره: «حمایت از مالکیت معنوی در نظام کیفری ایران » عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم وآخر این مقاله را می‌خوانیم.
راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم

راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم

آن گونه که واضح است امنیت اقتصادی و اجتماعی از مباحث عمده در زندگی امروزین می‌باشد.
نحوه اقامه دعوی کیفری

نحوه اقامه دعوی کیفری

پس از وقوع جرم و مشخص شدن دادگاه یا دادسرای صلاحیت دار برای رسیدگی باید تعقیب جرم، متهم یا متهمان نیز آغاز شود ولی شروع تعقیب و تحقیقات مستلزم تحقق شرایطی است.
No image

حمله خیال به مرزهای واقعیت

قدرت تخیل مثل همه نعمت‌های خداوند اعجاب آور است.
امنیت مهمترین شرط بقای یک جامعه سالم

امنیت مهمترین شرط بقای یک جامعه سالم

تغییرات و تحولات اجتماعی در هر عصر و زمانی (صرف نظر از جغرافیای وقوع) علی رغم خصوصیاتی متفاوت و گاهی حتی متضاد، با برخورداری از یک خصیصه مشترک شرایطی ویژه و فوق العاده در جامعه ایجاد می‌کنند که در نگاه متفکرین علوم انسانی در ردیف بحران‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

پر بازدیدترین ها

راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم

راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم

آن گونه که واضح است امنیت اقتصادی و اجتماعی از مباحث عمده در زندگی امروزین می‌باشد.
دولت اسلامی و جنبش نرم افزاری (سازوکار دستیابی به دولت کریمه ی الهی)

دولت اسلامی و جنبش نرم افزاری (سازوکار دستیابی به دولت کریمه ی الهی)

در نخستین بخش از مقاله‌ی دولت اسلامی و جنبش نرم افزاری، به ضرورت ایجاد یک کشور اسلامی به عنوان الگوی برجسته‌ی برای جهان اسلام پرداخته شد، در دومین بخش از این مقاله، نظریات ارائه شده برای شکل گیری دولت اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد .
حمایت از مالکیت معنوی در نظام کیفری ایران /بخش سوم و پایانی

حمایت از مالکیت معنوی در نظام کیفری ایران /بخش سوم و پایانی

اشاره: «حمایت از مالکیت معنوی در نظام کیفری ایران » عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم وآخر این مقاله را می‌خوانیم.
بررسی سیستم حرکتیِ سیارات و ستارگان در اسلام (ریشه های دینیِ علم نجوم)

بررسی سیستم حرکتیِ سیارات و ستارگان در اسلام (ریشه های دینیِ علم نجوم)

این مقاله در پی مطرح نمودن مسئله‌ای اساسی در مورد ریشه‌یابیِ بسیاری از پیشرفت‌های جدید غرب در حیطه‌ی نجوم و ستاره‌شناسی است؛ و ریشه‌های اصلیِ این پیشرفت‌ها را در دوره طلاییِ علوم اسلامی معرفی می‌کند.
No image

اسلام برای عرضه به دنیای جدید چه دارد؟

در نیاى جدید غرب، ابتدا امور حکومتى و معیشتى، بعد تفکّر سپس خود دین (از طریق رنسانس)، غیر دینى شده و جوامع جدید به دنیاگرایى و دین‌زدایى افراطى و بحران درونى فقدان معنا رسیده است.
Powered by TayaCMS