مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
از اندیشه بومى تا علم بومی
17 آذر 1386, 0:0
یکى از ویژگىهاى عصر حاضر که آن را از سایر اعصار و قرون پیش از خود متمایز مىنماید، موضوع علم و دانش است. علم و معرفت از جمله مفاهیم و موضوعاتى است که جوامع بشرى از ابتدا با آن آشنا بودهاند و همواره بهعنوان مولفهاى موثر بر زندگى بشر شناخته شده است. همواره بخش مهمى از دستورات و مباحث ادیان، ایدئولوژىها، فرهنگها و فعالیتها متوجه علم و دانش و معرفت بوده است و این امر تا زمان ما نیز ادامه دارد...
از اندیشه بومى تا علم بومی
از اندیشه بومى تا علم بومی یکى از ویژگىهاى عصر حاضر که آن را از سایر اعصار و قرون پیش از خود متمایز مىنماید، موضوع علم و دانش است. علم و معرفت از جمله مفاهیم و موضوعاتى است که جوامع بشرى از ابتدا با آن آشنا بودهاند و همواره بهعنوان مولفهاى موثر بر زندگى بشر شناخته شده است. همواره بخش مهمى از دستورات و مباحث ادیان، ایدئولوژىها، فرهنگها و فعالیتها متوجه علم و دانش و معرفت بوده است و این امر تا زمان ما نیز ادامه دارد. اما آنچه بهعنوان یکى از ویژگىهاى ممتاز دوران معاصر مىباشد (دورانى که معروف به عصر مدرنیسم است و از قرون چهارده و پانزدهم میلادى در اروپا شروع به رشد کرد و با انقلاب صنعتى و انقلاب روشنفکرى فرانسه ظهور و بروز بیشتر یافت و سرانجام با عصر امپریالیسم و استعمار سراسر دنیا را فرا گرفت) مسئله علم و دانش است . در واقع هم خود مسئله ذات و ماهیت علم و دانش و هم نوع نسبت و رابطهاى که بشر در حیطه امور معرفتى و نوع نگاههاى فرهنگى و تمدنى با آن برقرار کرده است. در واقع نوع نگاه به علم و دانش، گسترش خیرهکننده آن، تاثیرگذارى خارقالعاده آن بر زندگى بشر و نتایج گوناگون حاصل از این فرایند که بیشتر مدنظر مىباشد. امروزه یکى از معیارهاى تقسیمبندى و طبقهبندى کشورها و جوامع و تعیین میزان پیشرفت و توسعهیافتگى و اهمیت کشورها، معیار علم و دانش است که با توجه به کمیت و کیفیت و سطح علوم و دانش در هر کشورى جایگاه کشور را در معادلات جهانى مشخص مىکنند. در واقع امروزه علم یکى از مهمترین مولفههاى قدرت یک کشور در سطح بینالمللى محسوب مىگردد و سبب مىشود آن کشور بتواند نقش مهمترى را در تحولات جامعه جهانى داشته و تاثیر بیشترى بر سایر کشورها بگذارد و بدینترتیب با شتاب و سهولت بیشترى به مقاصد واهداف خودبرسد. اینها همگى مربوط به اهمیت و نقش علم در عصر حاضر بود لکن حال اینکه تعریف علم و دانش چیست؟ گستره آن کدام است؟ تولید علوم وفنون داراى چه مراحل و مسیرى است؟ محصولات و نتایج آن چیست؟ آیا مطلق است یا نسبی؟ عوامل موثر در پیشرفت علوم و دانش در جوامع مختلف از کجا پدید مىآید؟ تحولات آن در دوران ما چگونه است؟ چرخه معرفتى وعلمى جهان چگونه است و جایگاه جوامع و تاریخ آنها چگونه در این چرخه تعریف مىگردد؟علم مقدس و ارزشى چیست و بسیارى سوالات دیگر که پیرامون علم و کارکرد آن دردنیاى معاصر مطرح مىگردد، همگى از جمله مسائلى هستند که اندیشمندان متعددى را در سراسر جهان به خود مشغول کرده و پاسخهاى زیادى نیز به این سوالات داده شده است. اما نکته مهم براى ما آن است که اندیشمندان هر کشورى هنگامى که به این سوالات به گونهاى بومى و از درون و با نگاه اصیل و به مقتضاى نیازها و واقعیات جامعه خود توجه کنند، آنگاه است که مىتوانند جایگاه کشور و جامعه خود را در این عرصه و این چرخه عظیم دانش بشر در جامعه بزرگ و پیچیده امروزى مشخص نمایند وآنگاه با خود آگاهى اهداف متناسب را مشخص و مسیر حرکت را معین نموده و با چشمانى باز طى طریق نموده به گونهاى که بتواند کشور و مردم و فرهنگ خود را در هیاهوى دنیاى پرسروصداى معاصر به ساحل امن و تعادل دلخواه برسانند. از همین جاست که بسیارى دغدغهها و حرکتها شروع مىشود و هرکدام به قدر عمق و پایدارى خود موثر واقع مىشوند. در کشور ما نیز با توجه به پیشینه بسیاردرخشانى که در زمینه علم و فرهنگ و فرهیختگى وجود دارد همواره این پتانسیل عظیم معرفتى مورد توجه است و توقع مىرود که براثر یک نوع خودباورى و به خود آمدن تاریخى و جمعى تحولى عظیم رخ دهد و مثل همیشه تاریخ که تحولات ایران زمین بر تحولات و حرکتهاى وسیع جهانى در زمینه علم و معرفت تاثیرگذاشته است موثر باشد و حتى مسیر حرکت جهانى کاروان علم و دانش و معرفت را در بسیارى ساحات تغییر دهد. پشتوانه عظیم و درخشان تمدن مسلمین در قرنهاى متمادى و بویژه معارف ناب و خارقالعاده و عمیق تفکر شیعى که با نبوغ و همت وزمینه معرفتى و فرهنگى قوم ایرانى نیز همراه گشته است و ما آن را نظام معرفتى ایرانی- اسلامى یا بهتر بگوییم ایرانی- شیعى مىنامیم و همچنین تجربیات سایر جوامع اسلامى که در اختیار و مورد تحلیل ما بوده و هست، همگى خبر از یک حرکت مستمر، آرام و بسیار منعطف درلایههاى زیرین معرفتی، فرهنگى و تمدنى مىدهد که به اعتقاد برخى بزرگان باید کم کم به انتظار بروز و ظهور موجگونه وهارمونیک آن در جهان علم و دانش و معرفت باشیم تا بشر ره گمکرده و جهان تاریک دوران ما را به نور علم و معرفت ایرانی- شیعى خود منور و روشن سازد. آنچه باعث واضحتر شدن این مباحث و پرداختن هرچه بیشتر به آنها شده است وقوع انقلاب اسلامى ایران است. انقلاب اسلامى تنها یک انقلاب سیاسى که منجر به جایگزینى یک نظام سیاسى به جاى نظام دیگر شود نیست. انقلاب اسلامى ایران در واقع یک انقلاب معرفتى در جهان ما به شمار مىرود و حقیقت آن چیزى نیست جز خیزش عظیم معرفتى وعلمى جریان نرم و آرام تفکر شیعى وایرانی. انقلاب اسلامى ایران نگاهها را نسبت به بسیارى از مسائل تغییر داده، مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامى و... لکن تولید تئوریهاى جدید اجتماعى و معرفتى یکى از مهمترین و چشمگیرترین نتایج این خیزش بزرگ مىباشد، حرکتى رو به جلو که تنها به نفى ونقد محض مبانى وساختار فرهنگ و تمدن منحط غربى که برگرفته از نفسانیت انسان منحرف و از عالم بالا بریده مىباشد، نیست. انقلابى معرفتى و فرهنگى با تغییر نگاهى جامع که تمام ساحات زندگى بشر را مورد توجه قرار داده و سنگرها را یکى پس از دیگرى در حال فتح کردن است. آنچه امروزه بیشتر تحت عنوان نهضت نرمافزارى تولید علم مطرح مىگردد نیز نه ایدهاى جدید بلکه تجدید حرکت و بازتعریف به روز و بسیار مترقى از همان نرمافزار جامع و پویاى تفکر و حتى عرفان واندیشه اشراقى شیعى و ایرانى است که جنبه دیگرى از جنبههاى انقلاب معرفتى ایران و تاریخ تفکر اسلامى را نمایان مىسازد. امروزه در مجامع گوناگون نقدهاى زیادى تحت عناوین و موضوعات مختلف بر بنیانهاى علوم غربى و مکاتب متعدد آن وارد مىگردد که بسیارى از این نقدها نیز توسط خود اندیشمندان غربى صورت مىگیرد. لکن اغلب آنها تلاشى در جهت نجات فرهنگ و تمدن وعلوم و معرفت غربى از گرداب مشکلات و مسائل روزافزونى است که با آنها در گیرند. همین امر در واقع محل فراق و جدایى تفکر انقلابى ما از این سنخ اندیشههاى منتقد غربى است. چرا که در بستر تفکر انقلاب اسلامى که در وواقع نماد آن تفکر اشراقى و معرفتى شیعى مىباشد وقتى صحبت از تولید علم وشکستن مرزهاى علوم مىشود نگاهى بس عظیمتر و گستردهتر نسبت به مبانى و وجود مختلف در این زمینه مطرح است، دیدگاهى که ویژگى عمده آن سازنده بودن و مثبت بودن آن است تا مخرب بودن و منفى بودن و نقد محض. حال که به جد صحبت از موضوع علم و تولید علم مىشود سوالى که ذهن را به خود مشغول مىسازد آن است که تولید کدام علم و صد البته چگونه و با چه مکانیسمی؟ براساس چه طرح و نقشه و روششناسی؟ آیا تولید علم و کسب علم و طى طریق در این مسیر فقط منحصر به پیروى از علوم مدرن موجود و سعى در رسیدن به این قافله مىشود؟ شاید بتوان این سوال را کاربردىترین مسئلهاى دانست که بایددر ابتداى بحث از علم و دانش و تولید آن در کشورمان مطرح شود و سعى شود پاسخ مقتضى و متناسب به آن ارائه گردد. اصولا هیچ مسئله وامر مبهمى روشن نمىشود و هیچ مطلبى پیش نمىرود مگر با طرح پرسشهاى مربوط و قابل و اساسى در آن زمینه و ارائه راه حلها و بحثهاى کارآمد و ناظر به مسئله. هرچند در این مقال مجال کافى براى دستیابى به پاسخهاى قطعى و جامع و مانع براى این سوالها نباشد، اما مىتوان برخى نکات و نظرات را در جهت روشنتر شدن فضاى بحث و نزدیکتر شدن به جواب مطرح نمود. حال یکى از مبنایىترین نکات در اینجا آن است که بدانیم اصولا علم و دانش در زندگى انسان و جامعه انسانى چه نقشى دارد؟ سادهتر بگوییم:علم و دانش و معرفت به چه کار بشر مىآید؟ ابتدایىترین پاسخ که به ذهن مىآید آن است که علم و دانش موجب قدرتمندشدن انسان مىگردد . درمقابله با سختىها و گذر از مشکلات یا به بیان دیگر علم سبب مجهز شدن انسان مىگردد و بهعنوان ابزارى براى اوست تا به رفع نیازهاى خود بپردازد و در جهت خواستها و اهداف خود پیش رود. همانطور که انگیزه بسیارى فعالیتهاى بشرى همواره رفع نیازهاى خود بوده، نیازهایى که گاه مادى وگاه معنوىاند و به هرحال از نوع جنس آدمیزاد بر مىخیزند: «احتیاج ما در اختراع و ابداع و کشف است» پس مشخص مىگردد که پاسخ به مسئله ابتدایى ما یعنى این سوال که «علم و دانش به چه کار مىآید و چه نقشى در زندگى انسان دارد؟» مسبوق به روشن شدن این بحث مىگردد که ما چه نیازهایى داریم و اینکه نوع نیازهاى ما نوع ابزارها را مشخص مىسازد. مثلا وقتى انسان تشنه است و نیاز به آب دارد، متوسل به آب مىگردد لذا جهت حرکت او و خواست او و انگیزه او در جهت رسیدن به آب شکل مىگیرد نه چیزدیگر. با همین مثال ساده مىتوان دید که چگونه ساختار نیازمندىهاى انسان و جامعه انسانى به فعالیتها وافکار و انگیزهها و نیروهاى او جهت مىدهد، ابزارها را تعریف مىنماید و دورنماى راهها را مشخص مىکند. پس بهتر است دایره بحث را محدود کرده و متمرکز نماییم بر شناخت و آگاهى نسبت به نیازهاى بشر و نیازهاى جوامع انسانی. سوال جالبى که دراینجا ذهن را به خود مشغول مىنماید سوالى مبنایىتر است، خود ساختار نیاز در انسان و زندگى او و جامعه او تعریفش را از کجا مىگیرد؟ یعنى چگونه و کدام مرجع یا مراجع این نیازها را تعریف مىنماید؟ تا آنگاه بر مبناى آنها ابزار پاسخگویى یعنى علم و... مشخص شده و تعریف شوند و جهتدار گردند؟ قبل از پاسخ به این سوال یک نگاه و سیر ساده و سطحى به خصوصیات جوامع و گروههاى انسانى در طول تاریخ و در دوران ما در میان جوامع گوناگون ما را به اقیانوسى از نیازها و خواستها و اولویتهاى مختلف رهنمون مىسازد. اگر دقت شود مىبینیم که جوامع انسانى و نژادها و گروهها علاوه بر تفاوت در رنگ و جغرافیا و زبان و... در نوع علایق و نوع اولویتها و خواستها و حتى مفاهیمى که با آنها ذهن خود را شکل مىدهند، نوع فرهنگ و معمارى وهنر و ادبیات حتى سلیقهها و... هزاران مورد دیگر با یکدیگر متفاوتند که اغلب این تفاوتها جنبه نرمافزارى دارند و هنگامى که بروز کنند جنبه سختافزارى آنها نیز در قالبهاى گوناگون مشخص مىشود. آنچه با بیان این نکته کوچک مشخص مىگردد همانا تفاوت چشمگیر نظام نیازمندىها و تعریف نیاز و جهتدهى آن است. از شرق تا غرب جهان مجموعهاى متنوع و رنگارنگ از تعاریف و نیازها نمایانند که هر کدام هم ابزار رفع خودرا مىطلبند. حال اگر این دو مقدمه را کنار هم در نظر بگیریم آشکار مىگردد که علوم هم که عمدهترین ابزار مبنایى رفع نیازهاى بشرى و جوامع مىباشد (اعم از علوم انسانى یا علوم فنی) مىتواند با تنوع و کثرت نیازهاى مختلف داراى تعاریف و یا حداقل اولویتهاى مختلف باشد. ادامه در صفحه 17
روزنامه رسالت
از اندیشه بومى تا علم بومی
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
از اندیشه بومى تا علم بومی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
ماهیت حاکمیت سیاسی
27 خرداد 1387, 0:0
سیره فاطمی، الگوی جاویدان
19 خرداد 1387, 0:0
رابطه ایمان و عمل صالح
در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
13 آذر 1386, 0:0
نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن
خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونهاى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
23 آبان 1386, 0:0
اولین امام جمعه تهران
18 شهریور 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS