دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی

No image
استاد حوزه علمیه مشهد؛ مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی راهی برای شکوفایی حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهشگری و فعالیت علمی دانست.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاضی‌زاده از اساتید دروس عالی مشهد، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، آفت تحصیلی طلاب را کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی دانست.
وی وضعیت آموزشی حوزه علمیه مشهد را نسبت به سال‌های گذشته رو به بهبود و تحرک طلاب را رو به افزایش دانست و راهنمایی و هدایت در کیفیت تحصیل و آموزش را امری لازم ارزیابی کرد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده امتحانات را منشأ فعالیت بیشتر طلاب دانست و ابراز داشت: البته طبیعی است که هیچ‌کاری بی‌نقص نیست؛ و این امتحانات رو به بهبود بوده و از جهت کیفیت با سال‌های آغازین متفاوت است.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد، طلبه‌ها را نیازمند راهنمایی اساتید دانست و اضافه کرد: طلابی که زحمت فراوانی می‌کشند؛ ولی نتیجه بایسته‌ای در حد زحماتشان نمی‌گیرند؛ مقداری از آن به ندانستن روش درست تحقیق، تحصیل یا جزوه‌نویسی و از این قبیل برمی‌گردد.
وی کیفیت گذراندن دروس سطح را در کیفیت دروس خارج مؤثر دانست و در جهت بهبود وضعیت تحصیلی طلاب پیشنهاد داد: طلاب سطح باید در درس خواندن آزاد باشند و خودشان انتخاب کنند که کجا و چه زمانی تحصیل کنند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با انتقاد از وضعیت علمی بعضی از طلاب درس خارج، آن را نتیجه روند ناقص آموزشی در سطوح پایین‌تر ارزیابی کرد و افزود: طلاب در این مقطع با ارشاد اساتید باید ادبیات و دروس مقدماتی‌شان را تقویت کنند تا با حضور در دروس خارج، بیان استاد برای آنها قابل فهم باشد.
وی نبود تشویق و ایجاد انگیزه برای طلاب موفق را ضعف آموزشی یاد کرد و بیان داشت: متأسفانه طلاب خوبی که باید در درس خارج بدرخشند را از دست می‌دهیم؛ این در حالی است که آنان جذب مراکز دیگر شده و به بازدهی نهایی نمی‌رسند.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده کارهای جانبی در زمان تحصیل همچون تبلیغات مقطعی، طرح هجرت، تدریس یا سفر حج، عتبات و سوریه را زمینه ساز کم کاری علمی در حوزه دانست و گفت: مجموعه این عوامل باید کنترل شده باشد که در نهایت عده‌ای خوش‌استعداد با فراغ بال بتوانند پیشرفت کنند؛ طلابی باید جذب مراکز دیگر شوند که توانایی و استعداد ادامه تحصیل را ندارند و نخبگان حوزه باید درس را ادامه دهند.
وی در عین حال تدریس را لازمه طلبگی خواند و افزود: از نظر من هر طلبه‌ای باید درس قبلی‌اش را تدریس کند؛ اما نه تدریسی که مانع تعلیم و پیشرفت خودش شود.
این استاد حوزه علمیه با انتقاد از تعطیلات فراوان در حوزه‌های علمیه، نقش طلاب و اساتید را در این تعطیلات ناچیز دانست و خواستار مدیریت تعطیلات رسمی و حوزوی شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آن چیزی که طلاب را از تحصیل باز می‌دارد این تعطیلات نیست؛ در تعطیلات درس استاد تعطیل است؛ اما تحصیل که تعطیل نیست! استاد کلید و راهنما است. اگر استاد یک ساعت درس دهد، طلبه باید ده ساعت کار کند، تعطیلات می‌تواند فرصتی برای مطالعات بیشتر باشد.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده روحیه پژوهش را ضرورت کار طلاب دانست و گفت: مهم‌ترین آفت تحصیلی طلاب، کم شدن روحیه پژوهش‌گری و فعالیت علمی است و باید عوامل آن پیدا و حل شود.
وی افزایش ساعات دروس در صورت عدم فعالیت علمی را فاقد ارزش خواند و اظهار داشت: ما از طلبه باید کار بخواهیم نه آمار، اگر کسی منبر هم می‌رود باید برایش کار علمی انجام دهد تا منبرش هم فقه باشد و هم اصول و هم عرفان و کلام و تفسیر؛ نه این‌که به چند شعر و روضه محدود شود، منبر خودش کار علمی است. امروزه مدرک‌گرایی، روزمرگی و تلف کردن وقت دامن‌گیر حوزه شده است.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با اشاره به لزوم توجه بیشتر به اخلاق و معنویت در حوزه علمیه خواستار برقراری دروس اخلاق از سوی چهره‌های شناخته شده در امور معنوی و اخلاقی شد.
وی در پایان سخنانش التزام عملی استادان به اخلاق را شرط لازم برای تأثیر دروس اخلاق دانست و تصریح کرد: درس اخلاق نصیحت است و با عواطف و احساسات سروکار دارد و فی‌المجلس تأثیر می‌گذارد؛ اما باید جو عمومی حوزه به سمت اخلاق حرکت کند و مسائل پیرامونی و مجموعه عوامل مؤثر بر اخلاق نیز بایستی حل شود.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت
Powered by TayaCMS