دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تجلی باطن اعمال در قيامت

جبرئيل به پيغمبر عرض کرد که هرچه زندگي بکني بالاخره سرانجام مرگ است.
تجلی باطن اعمال در قيامت
تجلی باطن اعمال در قيامت

جرعه های معرفت - شرح حديث معصومين (ع) در كلام رهبر انقلاب

في الکافي عَن الصادقَ(عليه السلام) جاءَ جَبرَئيلُ اِلَي النَّبيُّ(صلي الله عليه و آله) فَقالَ: يا محمد! عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَيِّت (۱)

جبرئيل به پيغمبر عرض کرد که هرچه زندگي بکني بالاخره سرانجام مرگ است.

وَ اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه؛ اين هم تعبير ديگري از همان بيان قبلي است با اندکي تفاوت. اين هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداري يک روزي از تو جدا خواهد شد.

همه اين اشيائي که انسان در دنيا دوست مي دارد، فرزند را، مال را، اشياي گوناگون را، مقام را، هر چه دوست مي داريد، بدانيد و بدانيم که قطعاً يک روز بين ما و اين محبوب ما جدايي خواهد افتاد.

وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقيه؛ اين از جمله آن چيزهايي است که حکمت است و مي خواهند اين را به ما تعليم بدهند. اين ديگر جزو بينات و ضروريات محسوس ما نيست.

مي فرمايد هر کاري که دوست مي داري بکن؛ شک نداشته باش در اينکه با اين کار ملاقات خواهي کرد. اين کار را خواهي ديد.

در قيامت بحث تجسم اعمال يکي از آن مباحث مهم است: فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَةً خَيْرًا يَرَهُ وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةً شَرًّا يَرَهُ(2)

عمل را مي بينيم. باطن و حقيقت آن عملي که ما اينجا انجام مي دهيم، آنجا خودش را به ما نشان مي دهد.

۱) الشافي، ص ۸۷۴ [جَآء جَبْرَئِيلُ(ع) إلَي النَّبِيِّ(ص) فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإنَّكَ مَيِّتُ! وَ اَحْبِبْ مَنْ شِئْتِ فَإنَّكَ مُفَارِقُهُ! وَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإنَّكَ ملاقيه؛ جبرئيل به خدمت رسول اكرم (ص) آمد و گفت : اي محمّد، هر چه مي خواهي زندگي كن كه بالاخره مرده خواهي بود! و هر كه را كه خواهي، دوست بدار كه بالاخره از او جدا خواهي شد! و هر كاري را كه بخواهي، انجام ده كه بالاخره آن را خواهي ديد!] ۲) آيات ۷ و ۸، سوره زلزله (پس هر که به اندازه ذره اي نيکي کند آن را ببيند و هر که به اندازه ذره اي بدي کند آن را ببيند).

* شرح حديث در ابتداي درس خارج ، 10/2/94

* پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب

روزنامه كيهان، شماره 21806 به تاريخ 10/10/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نقش حضرت علی (ع) در غزوه أحزاب یا خندق

نقش حضرت علی (ع) در غزوه أحزاب یا خندق

اخراج بعضى قبایل یهود مانند بنى نضیر و بنى قریظه از اطراف مدینه آنها را نسبت به مسلمین و مخصوصا نسبت به پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله خشمگین ساخت
جنگ احد

جنگ احد

قرشیان پس از شکست سختی که از مسلمین در جنگ بدر (سال دوم هجری) خوردند؛ تصمیم گرفتند با تمام قوا و تجهیزات خود به مسلمانان حمله کنند .

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسن و طلاق زیاد؛ افسانه یا واقعیت

در برخی کتب روائی و تاریخ وارد شده است؛ حضرت امام حسن در طول حیات خود با زنان متعدد ازدواج کرده زود هم طلاق می‌داد و لذا در برخی روایات از آن حضرت با عنوان «مِطْلاق» یعنی زیاد طلاق دهنده، یاد شده است.
No image

ماهیت و وظیفه عقل در فقه شیعه (قسمت چهارم-قسمت پایانی)

هدف اساسى این مقاله از یک سو, اثبات ناتوانى ابزار و مفاهیم فقیهان گذشته در پدید آوردن نظریه‌اى منسجم در باب عقل, و از سوى‌دیگر, نقد مدعیات آن گروه از نواندیشان دینى است که طى سده گذشته (احیاى اجتهاد) را به عنوان راه‌حل اساسى براى معضلات و عامل تحول جوامع اسلامى مطرح کرده‌اند...
نقش حضرت علی (ع) در غزوه أحزاب یا خندق

نقش حضرت علی (ع) در غزوه أحزاب یا خندق

اخراج بعضى قبایل یهود مانند بنى نضیر و بنى قریظه از اطراف مدینه آنها را نسبت به مسلمین و مخصوصا نسبت به پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله خشمگین ساخت
Powered by TayaCMS