دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اصل تمایز یا تفکیک Principle of Discrimination or Distinction

No image
اصل تمایز یا تفکیک Principle of Discrimination or Distinction

اصل تمايز، اصل تفكيك، حقوق بشر دوستانه، حقوق بشر

نویسنده : محمد ابراهيمي

یکی از اصطلاحاتی که در نظام حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه [1] متداول بوده و در مواضع مختلفی مورد استعمال قرار می‌گیرد، اصطلاح «اصل تبعیض» یا «اصل تمایز یا تفکیک» است. اصلی که معنا و مفهوم آن در نظام حقوق بشر با مفهوم آن در نظام حقوق بشر دوستانه بسیار متفاوت بوده و رویکردهای گوناگونی نسبت به آن اتخاذ شده است. شناخت دقیق معنی و مفهوم این اصطلاح و جایگاه آن علاوه بر ثمره علمی دارای آثار عملی و کاربردی متفاوتی می‌باشد. در این قسمت، ضمن تبیین اجمالی معنی و مفهوم این اصطلاح، مواضع و جایگاه کاربرد آن در دو نظام مورد اشاره قرار می‌گیرد.

1- معنی و مفهوم اصل تمایز یا تفکیک

هر چند معنی و مفهوم لغوی تمایز، تبعیض و تفکیک تا حدودی روشن بوده و به توضیح چندانی نیاز ندارد، اما معنی و مفهوم اصل تمایز یا تفکیک در دو عرصه حقوق بشری و حقوق بشر دوستانه با یکدیگر متفاوت است.

در نظام حقوق بشر، به طور کلی این اصطلاح اغلب در ارتباط با رفتار دولت‌ها یا بخش‌های خصوصی نسبت به اشخاص با شیوه‌های متفاوت و متمایز، بر اساس برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات آن اشخاص، مورد استعمال قرار می‌گیرد.[2]

بر این اساس، به دلایلی چون نژاد، رنگ، جنس، مذهب، عقیده سیاسی، ملیت یا دیگر خصوصیات و ویژگی‌ها با اشخاص رفتارهای متمایز و متفاوتی صورت می‌پذیرد.

تعریف این اصطلاح را در ماده 1 کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض نژادی می‌توان یافت که در آن تبعیض یا تمایز نژادی به معنای هرگونه تمایز، استثناء، محدودیت یا برتری (رجحان) بر مبنای نژاد یا... دانسته شده است.

اما قلمرو دیگری که اصل تمایز یا تفکیک در آن مورد استعمال قرار گرفته است، نظام حقوق بشر دوستانه است. در این عرصه اصل تمایز یا تفکیک به این معنی است که نظامیان[3] )رزمندگان و سربازان) باید در تمامی زمان‌ها بین جمعیت غیر نظامی[4] و نظامیان دشمن و بین اهداف غیر نظامی[5] و اهداف نظامی[6] تمایز و تفاوت قایل شوند و بر این اساس هرگونه حمله خود را تنها متوجه نظامیان و اهداف نظامی نموده و از هرگونه حمله علیه غیر نظامیان و اهداف غیر نظامی اجتناب نموده و آنها را مورد تعرض قرار ندهند.[7]

بنابراین گر چه معنی و مفهوم لغوی تمایز یا تفکیک یا تبعیض در هر دو نظام مشترک بوده و متضمن نوعی جداسازی، متمایز ساختن یا محدود نمودن یا استثنا است، اما از جهت اصطلاحی معنی و مفهوم اصل تمایز در نظام حقوق بشر با نظام حقوق بشر دوستانه متفاوت است.

2 – جایگاه اصل تمایز در نظام حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه

مطابق هنجارهای نظام بین المللی حقوق بشر، در مواردی که هیچ دلیل و توجیه مشروعی برای اعمال هرگونه رفتارهای متمایز و تبعیض آمیز وجود نداشته باشد، تمامی تبعیض‌ها و رفتارهای متفاوت که دارای اشکال و انواع مختلفی هستند، در پرتو اصل عدم تبعیض[8] ممنوع شمرده شده‌اند[9] و اسناد مختلف حقوق بشری در سطوح بین المللی و منطقه‌ای ممنوعیت این گونه تبعیض‌ها و اصل عدم تبعیض را مقرر نموده‌اند.[10]

به این ترتیب اصل تمایز یا تبعیض بنا بر دلایلی غیر معقول و ناموجه نه تنها در نظام حقوق بشر به رسمیت شناخته نشده است، بلکه در نقطه مقابل اصل عدم تبعیض به طور گسترده‌ای مورد شناسایی قرار گرفته است. البته برخی از تبعیض‌ها و تمایزها ممکن است در جوامع بنابر دلایلی معقول و موجه اعمال گردد که این گونه تمایزها در صورتی که مطابق با حقوق اساسی بشر باشند و مغایر کرامت انسان[11] نباشند، در این محدوده قرار نمی‌گیرد.[12]

اما در نظام حقوق بشر دوستانه، اصل تمایز به عنوان یکی از مهم ترین اصول حمایتی حاکم بر حقوق بشر دوستانه مورد شناسایی قرار گرفته است. یکی از اصول انسانی حاکم بر جنگ آن است که بین نظامیان و غیر نظامیان تفکیک به عمل آمده و افراد و جمعیت غیر نظامی مورد تهاجم قرار نگیرند.[13] تمایز بین افراد نظامی و افراد عادی مسأله‌ای قدیمی در تاریخ جنگ‌ها نبوده و حداقل تا قرون وسطی، در جنگ‌ها، تمامی ساکنان کشور دشمن، مانند هم بوده و با همه به یک نوع رفتار می‌شد. ولی در مقدمه بیانیه 1868 سن پطرزبورگ تصریح شد؛ «تنها هدف مشروع در جنگ تضعیف نیروهای مسلح دشمن است، تا این که به تدریج اصل تمایز یا اصل ایمنی غیر رزمندگان مورد توجه بیشتری قرار گرفت.[14] مقرات 1899 و 1907 لاهه نیز به طور ابتدایی و ناقص، حمایت از افراد عادی را مورد پذیرش قرار داده‌اند، اما کنوانسیون چهارم ژنو مربوط به حمایت از افراد غیر نظامی در زمان جنگ، به طور آشکارا بین افراد عادی و نظامی تمایز قایل شده [15] و پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو (1977) مربوط به حمایت از قربانیان منازعات مسلحانه بین المللی [16]نیز صریحا در ماده 48، حمایت از افراد عادی را توسعه داده و مقرر نموده؛ «به منظور تضمین احترام و حمایت از جمعیت غیر نظامی و اموال غیر نظامی، طرف‌های مخاصمه باید همواره بین سکنه غیر نظامی و نظامیان و نیز بین اهداف نظامی و اهداف غیر نظامی تمایز قایل شده و عملیات خود را فقط متوجه اهداف نظامی نمایند» . به این ترتیب رعایت اصل تمایز علاوه بر حمایت از افراد بشری (غیر نظامیان) شامل حمایت از اموال آنها نیز می‌شود.

علاوه بر این، ماده 50 پروتکل اول، بر این امر تأکید نموده که حتی در موارد شک در غیر نظامی بودن فردی، باید او را غیر نظامی محسوب نمود. همچنین ماده 51 پروتکل مزبور، حتی تهدیدهای خشونت آمیز که هدف اصلی آن ایجاد وحشت در میان سکنه غیر نظامی است را ممنوع شمرده است (بند 2 ماده 51).

پروتکل دوم که مربوط به حمایت از قربانیان منازعات مسلحانه غیر بین المللی است،[17] نیز افراد عادی را مورد حمایت قرار داده و در ماده 13، عملیات نظامی علیه افراد عادی را ممنوع کرده و علاوه بر این اقدامات و تهدیدهای خشونت آمیز علیه جمعیت غیر نظامی نیز ممنوع شمرده و در ماده 14 نیز اموال غیر نظامی ضروری برای حیات جمعیت غیر نظامی را مورد حمایت قرار داده است.

اهمیت رعایت اصل تمایز بین غیر نظامیان و نظامیان و همچنین میان اهداف غیر نظامی و اهداف نظامی به‌اندازه‌ای است که دیوان بین المللی دادگستری در رأی مشورتی 1996 بر این امر تأکید کرده که: «دولت‌ها حق ندارند غیر نظامیان را هدف حمله قرار دهند و درنتیجه هرگز نباید سلاح‌هایی را به کار گیرند که قادر به تفکیک اهداف نظامی و غیر نظامی نیستند.»[18]

حتی قاضی بجاوی، اصل تمایز و ممنوعیت به کارگیری سلاح‌هایی که قادر به تفکیک بین اهداف نظامی و غیر نظامی نیستند را جزء قواعد آمره حقوق بین المللی محسوب نموده است.[19]

قصور در التزام به اصل تمایز و عدم تمایز میان افراد عادی و نظامیان یا اهداف نظامی و غیر نظامی در هنگام حملات، منجر به «حمله کورکورانه»[20] و نقض قوانین حقوق بشر دوستانه می‌گردد.[21]

مقاله

نویسنده محمد ابراهيمي
جایگاه در درختواره حقوق بین الملل - حقوق بشر

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

حق حیات

حق حیات

حق حیات عبارت است از اینکه انسان حق بنیادی برای زندگی کردن دارد. از آنجایی که حقوق بشر منوط به زنده بودن بشر است، حق زندگی بر حقوق دیگر اولویت دارد؛ زیرا بدون حیات، دیگر حقوق، ارزش یا کاربرد ندارد.
منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت ها ⢯rican charter on Human and peoples Rights)

منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت ها (African charter on Human and peoples Rights)

منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها ، از جمله مهمترین اسناد و معاهدات منطقه‌ای حقوق بشری در نظام آفریقایی حقوق بشر به شمار می‌آید که در راستای به رسمیت شناختن هنجارهای حقوق بشری و حمایت و ترویج حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در این نظام به تصویب رسیده است.
میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) که گاهی از آن به اختصار تحت عنوان «میثاق حقوق مدنی و سیاسی» یا با علایم اختصاری ICCPR یا CCPR نیز در متون یاد می‌شود در زمره مهمترین اسناد بین المللی در حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی است که منعکس کننده حقوق معروف به نسل اول حقوق بشر است.
Powered by TayaCMS