دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید در برخورد با مشکلات فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی کار فرهنگی انجام شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید در برخورد با مشکلات فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی کار فرهنگی انجام شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر لزوم توجه به فعالیت‌های فرهنگی در تبیین معارف دینی و ارزش‌های معنوی در جامعه تاکید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، مکارم شیرازی در ادامه سلسله نشست‌های تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه تصریح کرد: در برخورد با مشکلات و مباحث فرهنگی، مواد مخدر و بدحجابی باید کار فرهنگی انجام داد و در مرحله بعد حربه مجازات به کار گرفته شود.
وی با تاکید بر لزوم رعایت حفظ شئون دینی به‌ویژه در شهر مقدس قم بیان کرد: باید اهتمام به نماز اول وقت به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و در این راستا کسانی که مشغول کسب و کار در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) هستند، هنگام نماز کسب و کار خود را تعطیل کنند.
مکارم شیرازی افزود: این‌گونه مباحث فرهنگی باید در قم بیش از شهرهای دیگر مورد توجه قرار گیرد تا در شهرهای دیگر با تأسی از قم فرهنگ اسلامی و دینی نهادینه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزات حضرت ابراهیم (ع) با آداب جاهلی کفار گفت: آداب و رسوم رایج در جوامع بر سه قسم هستند که قسم اول آن، آداب و رسوم منطقی است و در زمان ما نیز می‌توان آنها را انجام داد، مثل دید و بازدید ایام عید نوروز، قسم دوم از آداب و رسوم، اموری هستند که باید اصلاح شوند مثل سیزده بدر که به نیت انجام یک رسم جاهلی حرام است ولی اگر برای تفریح و دیدن طبیعت و آثار خلقت باشد، اشکال نخواهد داشت؛ به همین لحاظ جمهوری اسلامی از آن به روز طبیعت نام می‌برد.
وی افزود: قسم سوم آداب و رسوم جاهلی، مصداق بارز ضلال مبین است که باید از جامعه طرد شوند مانند مراسم چهارشنبه سوری که غیر از بدبختی و ضررهای جانی و مالی چیزی عاید انسان نمی‌کند.
مکارم شیرازی یادآور شد: در برخورد با آداب و رسوم‌های مختلف باید اهل تشخیص باشیم و آنچه خوب است اخذ کنیم و آنچه مطابق مفاهیم و مبانی دینی نیست کنار بگذاریم.
وی، دارا بودن استعداد و قابلیت‌های لازم را از شرایط پذیرش مسوولیت دانست و گفت: رسالت انبیاء الهی مسوولیت بسیار بزرگی بوده که بدون استعداد به آنان عنایت نمی‌شد، منطق پویا، شجاعت و بهره‌مندی از توانمندی کافی در عرصه استدلال از شاخصه‌های مسوولیت‌پذیری پیامبران بود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʅ) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
کتاب تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان در فتوحات اسلامی

کتاب تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان در فتوحات اسلامی

پاسخ به برخي از شبهات تاريخي در زمينه روابط ايران و اعراب در طول تاريخ و كيفيت تعامل اعراب مسلمان و ايرانيان در فتوحات اسلامي و بعد از آن است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʉ) دست‌آورد ایرانیان از حمله اعراب

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (9) دست‌آورد ایرانیان از حمله اعراب

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʈ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʂ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS