دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: مسائل جوانان از جهات مختلف دارای اهمیت و ارزش است که نباید از دید مسوولان پنهان بماند. جوانان مهم ترین نیروهای جامعه هستند و در بسیاری از مسائل همچون علم پیشتازند و در مسائل اجتماعی فعال و در میدان نبرد با دشمنان از همه آماده ترند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، وی در دیدار مدیران سازمان ملی جوانان استان‌های کشور گفت: جوانان سرمایه‌های بزرگی‌اند که باید آنها را حفظ و پاسداری کرد، ما می‌دانیم دشمنان بیش از همه چشم به همین طیف جوانان دوخته‌اند و تنها هدفشان در طراحی و برنامه ریزی‌های کلان، انحراف جوانان از مسائل دینی و مذهبی است.
این مرجع تقلید افزود: دشمنان زمانی که بر جوانان مسلط شوند به آرزوی خود خواهند رسید و آن هنگام بر ملت‌ها سیطره خواهند داشت.
مکارم شیرازی تأکید کرد: جوانان در عین حال که نیروهای بسیار فعالند؛ ولی صفای دلی دارند که آسیب پذیر است و خطر، بسیاری از آنها را تهدید می‌کند؛ هم چنان که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: قلب جوانان مانند زمینی است که هر بذری در آن بپاشند، رشد و توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به این‌که بخش عظیمی از جمعیت کشور ما را جوانان به خود اختصاص داده‌اند، افزود: هم اینک جمعیت جوانان کشور ما به نسبت دیگر کشورها از آمار بالایی برخوردار است و باید حمایت و برنامه ریزی مسوولان در مسائل مرتبط با جوانان باشد.
مکارم شیرازی گفت: امروز عوامل فساد به وسیله دشمنان و سودجویان جهت دهی
می‌شود و شما مدیران باید با آمارگیری دقیق از آسیب‌ها به دنبال رفع این گونه مسائل باشید.
وی با اشاره به حوزه تألیفات خود در موضوع جوانان، اظهار کرد: از همان اوائل ورود به حوزه علمیه بیشترین دغدغه من جوانان بودند، به گونه‌ای که هم اینک مخاطب اصلی بسیاری از تألیفاتم جوانان به شمار می‌آیند و تمام تلاشم این بوده که روحانیت باید به مسائل جوانان توجه ویژه نشان دهند.
این مرجع تقلید توجه به مسائل دینی جوانان را خواستار شد و افزود: باید فرهنگ غنی اسلام در دل جوانان نهادینه شود تا آسیب‌ها و خطرهای احتمالی آنها را تهدید نکند.
وی اظهار کرد: هماهنگی در ارتباط مستمر با مراکز علمی و پژوهشی در کشور ضروری است تا از کارهای موازی و تکراری جلوگیری شود.
مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: گاهی برخی به اشتباه ادعا می‌کنند که در مسائل جوانان باید دنباله رو آنها باشیم؛ در حالی که بر اساس فرهنگ اسلام باید با وجود تجربیات آنها را جهت دهی و رهبری کرد، زیرا دنباله روی در مسائل برگرفته از فرهنگ غرب است.
وی تأکید کرد: مسائل جوانان از ظرافت ویژه‌ای برخوردار است و باید با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اگر در مسأله‌ای اشتباهی صورت گرفته آن را اصلاح کنیم نه این‌که در برابر آن تسلیم شویم.
این مرجع تقلید سخت گیری در مسائل جوانان را اشتباه دانست و اظهار کرد: آنچه اسلام فرموده بر همان اساس عمل کنید و اگر در جایی مخالفت شرعی وجود ندارد نباید مانع تراشی کرد. ورزش و مسائل تفریحی برای جوانان بسیار مهم و موجب تقویت نشاط و روحیه خودباوری آنها می‌شود.
وی توجه به مسائل عاطفی را مهم دانست و افزود: گاهی برخورد مناسب و عاطفی با جوانان از استدلال و برهان آوردن برای آنها بسیار ارزشمندتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.
 
 
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

ارائه 70 مقاله پاسخ به شبهات الحادی

در پروژۀ گفتمان های الحادی ....
No image

آماده سازی کتاب فرهنگ تاریخ ادوار مسیحیت

فاز اول پروژۀ مسیحیت شناسی، در قالب معرفی تفصیلی تاریخ ادوار مسیحیت مشتمل بر 50 مدخل که به بررسی تاریخی مسیحیت از قبل از میلاد مسیح تا قرن اخیر پرداخته است،
درگذشت علامه فضل الله

درگذشت علامه فضل الله

علامه "سید‌محمد حسین فضل‌الله " مرجع عالی شیعیان در لبنان که بر اثر خونریزی شدید معده، امروز دار فانی را وداع گفت، در سال 1935م (1354ق) در نجف اشرف در خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری

عنصر محوری این گردهمایی وزین ارزیابی رهاورد وحی و نبوت از یک سو، بررسی یافته‌های بشری از سوی دیگر و مقدور و کیفیت تأثیر داده‌های آسمانی در داشته‌های زمینی از سوی سوم است تا در تلو این تحقیق مُضلّع نوآوری و شکوفایی تمدن انسانی که عصاره تلفیق عقل و نقل است، روشن شود.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS