دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه کارهای تحول در حوزه علمیه

No image
راه کارهای تحول در حوزه علمیه مدیر حوزه علمیه قم؛ راه کارهای تحول در حوزه را تبیین کرد.
مدیر حوزه علمیه قم در نخستین همایش دانش آموختگان مدرسه علمیه معصومیه گفت: برای اجرایی کردن تحولات حوزه، وجود کارشناسان قوی برای شناسایی ضعف ها و قوت های سیستم، بسیار ضروری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم، 27 اردیبهشت ماه در نخستین همایش دانش آموختگان مدرسه علمیه معصومیه، تحول را به معنای اندیشیدن، دیدن کاستی ها و تلاش برای برطرف سازی آن ها عنوان کرد و گفت: امروز فرصت بهره مندی را از رهبری های مدبرانه مقام معظم رهبری داریم که هم درد و هم درمان را به خوبی می شناسند.
وی در ادامه افزود: در این جهان پیشرونده، حوزه های ایستا رو به افول خواهند رفت و این نکته ضرورت تحول در حوزه های علمیه را می رساند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مدیریت تحول در سه بخش محتوا، برنامه و سازمان انجام می شود، اظهار داشت: هدف غایی حوزه های علمیه این است که با تمهیداتی، جامعه به سوی دین داری پیش برود.
وی با تأکید بر اجرای سند چشم انداز و دور اندیشی در تدوین برنامه های حوزه علمیه، انسان های بخشی‌نگر و تک‌بعدی را بدون پیشرفتی خواند.
مدیر حوزه علمیه قم با بیان این که یک اقدام نا‌به‌جا تمامی زحمات دست اندرکاران را از بین می برد، خاطر نشان کرد: در اجرایی کردن تحولات حوزه، وجود کارشناسان قوی برای شناسایی ضعف ها و قوت های سیستم، بسیار ضروری است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری در ادامه تصریح کرد: به کارگیری علم برنامه ریزی، ایجاد نظام آماری در حوزه، افزایش سرعت درتحولات، توجه به گستردگی دامنه تحول و توجه به سطوح مختلف حوزوی در تحولات، از راهکارهای تحول در حوزه علمیه است.
استاد عالی حوزه علمیه قم، عدم تناسب برنامه ریزی درسی، بین مأموریت های روحانیت و نیازهای جامعه را از جمله مشکلات حوزه دانست و بیان کرد: عدم محوریت قرآن و معارف اهل بیت(ع)، کم توجهی به مسائل جدید و نوپیدا در نظام اسلامی، نبود کارورزی در حین آموزش و تعطیلات زیاد، از دیگر مشکلاتی است که باید حل شود.
مدیر حوزه علمیه قم، پیشنهادهایی را به مسؤولین امر ارائه و خاطر نشان کرد: پیدایش بانک اطلاعات، ارزیابی استعدادهای طلاب، دوری از افراط و تفریط در امرتحول، افزایش قدرت نظریه پردازی در طلاب، تحول به سمت بالندگی و شرح صدر و تحمل ناملایمات از جمله اقدامات و تمهیداتی است که دست اندرکاران تحول در حوزه های علمیه، باید مدنظر داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری در ادامه سخنانش افزود: رصد‌کردن و پیگیری وضعیت تحصیلی طلاب از سوی مدیران مدارس علمیه، از هدر رفتن نیروهای حوزوی جلوگیری می‌ کند.
وی در پایان با اشاره به تأثیرگذاری طلاب در محیط اجتماعی جامعه گفت: امروز می بینیم سید حسن نصرالله که طلبه ای از طلاب حوز های علمیه است، چگونه رژیم اشغالگر قدس و امریکا را با آن همه قدرت پوشالی به زانو در آورده است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS