دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

یک موبد زرتشتی در حوزه علمیه قم سوشیانس موعود همان انسان تکامل یافته است

No image
یک موبد زرتشتی در حوزه علمیه قم سوشیانس موعود همان انسان تکامل یافته است یک موبد زرتشتی در نشست موعود گرایی در حوزه علمیه قم به تبیین دیدگاه آیین زرتشتی درباره موعود پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موبد پدرام سروش ‌پور، پژوهشگر زرتشتی، صبح امروز، در نشست موعودگرایی در دین زرتشت، که به همت مؤسسه پژوهشی انتظار نور و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شده بود، گفت: حقیقت ادیان نه تنها بسیار نزدیک به هم است، بلکه به جرأت می‌توان گفت که یکی است و آن شناساندن خدای واحد هستی ‌بخش و رساندن انسان به والاترین مرتبه ممکن است.
وی با اشاره به تولد ادیان در دل فرهنگ‌ها افزود: چه بسا پیروان ادیان متفاوت در یک فرهنگ به هم نزدیک‌تر باشند تا پیروان یک دین در فرهنگ‌های مختلف و از این رو برگزاری این نشست قابل تقدیر است.
موبد سروش ‌پور در ادامه به علل برگزار نشدن نشست‌های گفت‌وگوی بین ادیان پیش از این اشاره و تصریح کرد: یکی از شرایط گفت و گو، احترام متقابل و سعی نکردن در قبولاندن عقاید خود به دیگران است.
وی سپس با اظهار تأسف از این‌که اوستای موجود در دست زرتشتیان یک‌چهارم اوستای موجود در زمان ساسانیان است، کتاب «گاتها» (بخشی از اوستای فعلی) را قدیمی‌ترین کتاب موجود در جهان دانست که به ستایش خدای یکتا می‌پردازد.
این موبد زرتشتی اوستا را برداشت‌های موبدان از آموزه‌های زرتشت و گاتها را کتابی وحیانی و الاهی دانست که به اعتقاد زرتشتیان دست نخورده باقی مانده و موضوع موعود در این دو تفاوت‌هایی با هم دارد.
وی با اشاره به این‌که سوشیانس یا سوشیانت به معنای کسی است که با آمدنش به جهان سود می‌رساند و باعث نو شدن آن می‌شود، گفت: از منظر کتاب گاتها، سوشیانس یک مقام است که هر انسانی با تعالی می‌تواند به آن برسد، اما از دید اوستا سوشیانس‌ها چند فرد با ویژگی‌های مشخص معرفی شده‌اند.
موبد سروش پور ادامه داد: سوشیانس‌ها در گاتها اندیشمندترین انسان‌ها هستند که با پاکی و راستی تکامل یافته و به نزدیک‌ترین نقطه در نزد اهورا مزدا رسیده‌اند.
وی توانایی مِیْنَویِ جاودانه و عشق را از ویژگی‌های دیگر سوشیانس‌ها برشمرد که به زعم وی در فلسفه‌های اسلامی نیز با تعابیر حکمت و رحمت و اراده وجود دارد.
وی با بیان این‌که سه ویژگی پیشین بالفعل و تا اندازه‌ای در وجود همه هست، پرورش دادن آن‌ها در کنار هم را منجر به رسیدن به ویژگی چهارم سوشیانس‌ها دانست که همان ایمان و باور درونی است.
این موبد زرتشتی آگاهاندن انسان‌ها را یکی دیگر از مؤلفه‌های شخصیت سوشیانس‌ها برشمرد و زرتشت را اولین سوشیانس معرفی کرد.
وی خاطرنشان کرد: در گاتها همچنین «اَمُرداد» به معنی جاودانگی و مبارزه با دروغ، از ویژگی‌های ضروری یک سوشیانس شمرده شده است.
این موبد زرتشتی با تأکید بر این‌که پیشرفت و تکامل جهان، اساس اندیشه زرتشتی است، ابراز داشت: زمانی که همه انسان‌ها در سایه خرد و پاکی در مسیر پیشرفت و تکامل جهان گام برمی‌دارند، سوشیانس تبلور می‌یابد.
وی ادامه داد: بر اساس اندیشه زرتشتی این‌گونه نیست که یک سوشیانس بیاید و جهانی را که انسان‌ها با ناراستی ساخته‌اند، یکسره پاک و به راه راست هدایت کند، بلکه این خود انسان‌ها هستند که باید به مقام سوشیانسی برسند؛ همان‌گونه که زمان ظهور سوشیانس اصلاً آخرالزمان نیست.
وی خواسته زرتشت را که همان کارکرد سوشیانس است، به کارگیری ابزارهای آموزش برای نجات‌بخشی یعنی به راه راست آوردن و پیشرفت و تکامل همه انسان‌ها عنوان کرد.
موبد سروش ‌پور تأکید کرد: از دیدگاه زرتشت، سوشیانس‌ها محو کنندگان خشم و نفرت و دروغ، و پدید آورندگان راستی و مهر و رحمتند.
وی ظهور سوشیانس‌ها در اعصار مختلف را نشانه و نماد پیشرفت و ترقی انسان‌ها توصیف کرد و اظهار داشت: بر اساس آموزه‌های زرتشتی سوشیانس‌ها همان انسان‌هایند که دروغ و ناپاکی را از خود دور کرده و به راستی و پاکی باز می‌گردند.
موبد سروش‌ پور در ادامه با بیان این‌که موبدان اولیه، خلقت را به سه دوره سه‌هزارساله تقسیم می‌کنند، سه هزاره نخست را دوره مِینَوی، سه هزاره دوم را دوره خلق اهریمن و سه هزاره سوم را دوره آمیزش ظلمت و نور عنوان کرد.
وی به تفاوت بحث درباره سوشیانس در گاتها و اوستا اشاره کرد و افزود: بر اساس اوستا زرتشت اولین سوشیانس است که در آغاز سه هزاره سوم یعنی زمان آمیزش نور و ظلمت به دنیا آمده و در آغاز هزاره‌های دوم و سوم نیز سوشیانس‌هایی که فرزندان معنوی وی هستند، ظهور خواهند کرد.
این موبد زرتشتی در پایان سوشیانس‌های موجود در اوستا را افرادی متمایز از دیگر انسان‌ها دانست و افزود: آخرین سوشیانس بر اساس آنچه در اوستا آمده است، با بدعت‌هایی که در دین خدا به وجود آمده مبارزه کرده و راستی و پاکی را در جهان خواهد گستراند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS