دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توجه به عمق مفاهیم آیات الهی عاملی برای ترویج مبانی اخلاقی قرآن است.

No image
توجه به عمق مفاهیم آیات الهی عاملی برای ترویج مبانی اخلاقی قرآن است. حجت الاسلام عباس اسکندری معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اخلاق چه در حوزه تفکر و اندیشه و چه در حوزه عمل بخش عمده ای از ساختار شخصیتی انسان را تشکیل می دهد، که در اصطلاح به بخش اول اخلاق نظری و به بخش دوم اخلاق عملی گفته می شود.
وی با اشاره به اینکه زندگی انسان منهای اخلاق چه نظری و چه عملی نمی تواند یک زندگی سعادتمندانه و موفقیت آمیز باشد، تصریح کرد: قرآن کریم برای اخلاق ارزش و اهمیت خاصی قائل شده، به گونه ای که ما بخش اعظم آیات قرآنی را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به اخلاقیات می دانیم.
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از شیوه های ترویج مبانی و مسائل اخلاقی قرآن کریم ارائه الگو است، به توصیف آیات قرآن کریم درباره پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: قرآن کریم پیامبر (ص) را اسوه حسنه معرفی کرده است. پیامبر (ص) تمام الگوی تمام عیاری است که هر انسان آرمانی که به دنبال انجام عمل صالح است می توان او را الگوی خود قرار دهد.
وی افزود: این الگویی را که قرآن ارائه می دهد، زمانی که به بخش اخلاق آن می رسد، می فرماید: " پیامبر (ص) تو از یک اخلاق بسیار بالا و عظیمی برخوردار هستی." این شکل تجلیل در قرآن در ارتباط با هیچ شخصیتی جز پیامبر اسلام وجود ندارد.
حجت الاسلام عباس اسکندری با بیان اینکه قرآن برای اخلاق هم الگوی نظری ارائه داده و هم الگوی عملی، یاد آور شد: بخش اعظم آیات اخلاق نظری بوده و شخصیت والای پیامبر اعظم (ص) و حتی خیلی از قصص در ارتباط با انبیا، چهره های مثبت قرآنی و حتی قصصی که در ارتباط با چهره های منفی است الگوی عملی ارائه کرده اند .
وی با اشاره به اینکه قرآن مواقع بسیاری استفاده غیر مستقیم از اخلاق می کند، گفت: در بخش چهره های منفی قارون را مثال می زند که هم حریص به مال دنیا و هم بخیل در انفاق است که هر دو گزینه اخلاقی است و سرگذشت او را برای عبرت دیگران بیان می کند.
حجت الاسلام عباس اسکندری در ادامه یاد آور شد: کسانی که با آموزه های وحیانی و قرآنی زندگی خود را تنظیم می کنند، روحیات و خلقیات درونی خود را سامان می دهند کسانی هستند که هم به سعادت دنیا و هم به سعادت آخرت دست پیدا می کنند .
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: برای اینکه انسان نمونه ای باشیم که هم سعادت خود را تضمین کنیم و هم بتوانیم دیگران را در این مسیر تشویق کرده باشیم باید به کرامتهای انسانی و خلقیات و روحیات والای الهی دست یافته و به سیره پیامبر اکرم (ص)، ائمه معصومین و قرآن روی آوریم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
Powered by TayaCMS