دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسنعلی نجابت

حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسنعلی نجابت
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسنعلی نجابت
حضرت آیت الله شیخ حسنعلی نجابت شیرازی (1296 _ 1368 ش) مقدمات علوم را در شهر خویش آموخت و در سن 15 سالگی به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت نمود. وی از پرورش یافتگان حوزه علمیه نجف اشرف و جامع علوم عقلی و نقلی بود. وی در فقه و اصول از مبرّزترین تلامذه آیات عظام سید ابوالقاسم خوئی(ره) و میرزا عبدالهادی شیرازی (ره) به سالهای حضور درحوزه درس ایشان بوده و در علوم عقلی از بهترین تربیت یافتگان محضر علمی آیت الله شیخ علی محمد بروجردی(ره) به شمار می آمد. برازندگی فوق العاده علمی او در این سالیان ایشان را مورد توجه اساتید و همدرسان ایشان قرار داده بود به نحوی که تمام اساتید علمی ایشان زبان به مدح او گشوده و در بین طلاب و فضلای نجف مشار الیه بالبنان بود. وی پس از دریافت اجازه اجتهاد در سن 27 سالگی به محضر عرفانی ولی کامل الهی آیت الحق فقیه مطلق آیت الله سید علی قاضی طباطبائی(رض) راه می یابدو در این سالیان از معدود کسانی بوده است که بطور مستمر و مدام در محضر این عارف الهی شرف حضور داشته است و از آن بحر عظیم سیراب می شده و استفاده فراوان می نموده است. وی از حالات و مقامات عرفانی آن مرد خدا اطلاع کامل داشته و از آن بزرگمرد الهی خاطرات فراوان نقل می نمود. آیت الله شیخ حسنعلی نجابت از مبرّزترین تلامذه مرحوم قاضی بوده؛ چنانکه آیت الله قاضی در مورد ایشان فرموده اند که «شیخ حسنعلی اهل حرم است»، «شیخ حسنعلی با تمام وجودش به نزد ما می آید» فتأمّل فانّه دقیق. و از آیت الله شیخ عباس قوچای (رضوان الله علیه) وصیّ مرحم آیت الله قاضی نقل شده که آیت الله نجابت در این سالیان کوتاه آنچه را ما سالها به دنبال آن بودیم از محضر آیت الله قاضی استفاده نمود. آیت الله نجابت پس از رحلت آیت الله قاضی به محضر عرفانی آیت الله انصاری همدانی(رحمت الله علیه) راه یافته و از مبرّزترین شاگردان ایشان به شمار می آید و مورد نظر تام آن مرحوم بوده است. آیت الله انصاری بارها فرموده بودند که «حساب شیخ حسنعلی از تمام کسانی که به اینجا می آیند جداست و ظرف استعداد او بسیار فراتر از دیگران است؛ چون چون دریایی است که هرچه در او بریزی پر نمی شود». نیز فرموده بود که «شیخ حسنعلی چون بخواهد می تواند عالمی را از نور خویش روشن کند». آیت الله نجابت(رضوان الله علیه) از بانیان نهضت فارس در سال 1342 به همراه شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب بوده و از شاخصترین رجال مجاهد فارس به سالهای پیش و پس از انقلاب محسوب می گردد. حضرت آیت الله نجابت از ابتدا کانون و مرکز زندگی خود را خداوند علیّ اعلی قرار داده که یافته بود هرچیز در جنب خدای متعال هیچ است، پس سراب بودن غیر را نصب العین خویش قرار داده و خداوند را فاعل ما یشاء و فعّال حقیقی در تمام عوالم می دانست و در این راه استقامت ورزید تا اینکه جذبات حق ایشان را دریافت، لذا در اثر نور شرح صدر و علم و یقین به مرتبه مکاشفه حقیقی رسید که نور خدا را در تمام موجودات مشاهده می کرد و اسرار خلقت و سبحات جمال و جلال الهی برایش آشکار شده بود. وی احاطه و قرب حضرت احدیت جلّت عظمته و احاطه و قرب متولّی عالم امر _ حضرت بقیّة الله العظمی _ را در قلب و سرّ خویش یافته بود. این راه را به تبعیت محض از حضرت محمد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله) و 12 نور پاک(علیهم السلام) پیموده و در اثر عنایات پروردگار قلب شریفش محل تجلی انوار خداوند علی اعلی گردیده و متّصف به اوصاف ربوبی شده فناء خویش و تمام موجودات و بقاء پروردگار برایش متجلّی گشته بود، لذا به هر صفتی که ظاهر می شد اولین متصف به آن صفت بود به نحوی که حقیقت آن صفت از او ظهور می کرد و البته خودی در کار نبود و معرّف تام پروردگار شده بود. بخصوص در دوستی و محبت کم نظیر بود و به تمام معنی پاکباخته بود. و البته دوستی ایشان نسبت به طلاّبِ پروردگار و مؤمنین بسیار فوق العاده بود. صفات و مقامات عرفانی او از وهم ما بیرون است و در این سطور نمی گنجد و فی الواقع قلّ أن یُری مثلُه ؛ جَمَعَ بین العلم و العمل و لاتجدُه فارغا" قطّ ، کان یخدم أصحابَه بنفسه و یؤثرهم علی نفسه و کان یقیّد الخواطر بهمّته لاسیّما اذا تکلّم فی التوحید. کان مبسوطا" مع الحقّ فی عموم أحواله، فهو من أهل الله و خاصّته و له شأن کبیر و معرفة تامّة و همّة رفیعة، و أمّا فی معاملته مع الخلق فهو بریء من المُداهنة، قویّ فی المناصحة، لایستحیی فی الحق من أحد، و لاتأخذه فی الله لومة لائم و یحفظ دینه حفظا"، یعطی کلّ حقّ حقّه و له الحقّ علی الناس و لیس لأحد منهم علیه حق. سالها عمده منزل خویش را در اختیار دوستان و طلاّب قرار داده و هر کس از دوستان و مؤمنین هر وقت از شبانه روز به ایشان رجوع می نمود با روی باز پذیرایی می فرمود. از احوال همه دوستان آگاه بود و به مشکل همه رسیدگی می کرد و به نظر خویش حزن و غم از دل دوستان بیرون می کرد. از عالم امر و روح افراداطّلاع داشت و می دانست که هر کس در تحت سلطنت چه اسمی از اسماء الهی است؛ لذا با هر کس به اقتضای حال و مقام او رفتار می نمود و چون تکیه گاه محکمی برای دوستانش بود و بالجمله کان عارفا" بالله واقفا" مع الله یحبّ أهل الله و أهل القرآن وجمیع الخلق کما یحبّهم الله. ایشان در این چند سال آخر عمر شریفش به مقام تجرّد از صورت رسید، همان مقامی که نهایت همّت اساتید عرفانیش بود. دوستان او همیشه در مقابل خود مردی را می دیدند که «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» نصب العینش شده بود و همه حرکات و سکناتش «هو معکم أینما کنتم» را ظاهر می نمود و کریمه «فاعلم أنّه لا اله الاّ الله» سرلوحه تعالیمش بود. او را قدرت تصرف در قلوب و تبدیل نفوس بود و مناقبهُ و کراماتُه أکثر من أن تُحصی فهو نعم المؤدِّب و المربِّی. ایشان را توفیقات و تحقیقاتی است کم نظیر در عرفان به ویژه عرفان عملی که تا کنون در دسترس عموم قرار نگرفته. مدفن شریفش در امامزاده سید میرمحمد بن موسی الکاظم (علیهما السلام) در کنار مقبره دوست و رفیق سلوکیش آیت الله شهید دستغیب در شیراز قرار دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

قرآن کریم آخرین سروش آسمانی است که بر آخرین پیامبر؛ یعنی حضرت محمد(ص) فرود آمد و جهانیان را به نور و کمال هدایت کرد.
نقد مقاله «مقایسه الله و خدا» ʁ) کامل بودن و قدرت مطلق خداوند

نقد مقاله «مقایسه الله و خدا» (1) کامل بودن و قدرت مطلق خداوند

آیا خدایی را که فیلسوفان با براهین عقلی ثابت می‌کنند همان خداوند دین اسلام است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت عقل و نقل، دو راه اثبات یک خداست و هیچ تفاوتی میان خدای فلاسفه و خداوند ادیان، به خصوص دین اسلام، نیست.
Powered by TayaCMS