دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روان شناسی مکارانه معاویه در تقابل با علی(ع)

No image
روان شناسی مکارانه معاویه در تقابل با علی(ع)

روان شناسي مكارانه معاويه در تقابل با علي(ع)

محسن عابدینی

نقش احساسات و عواطف در تکوین بینش‌ها و نگرش‌ها و ایجاد آن به اندازه‌ای است که قرآن به مسئله عواطف توجه بسیاری می‌دهد.

مولفه‌های اصلی و اساسی نگرش عبارت است از شناخت‌ها و گزاره‌های شناختی و معرفتی شخص و گزاره‌های عاطفی و احساسی و رفتارهای خاص. قرآن بیان می‌کند که ایمان، ترکیبی از شناخت‌ها و معرفت‌ها و نیز عواطف و احساسات و رفتارها و عمل است. از این رو ایمان بی شناخت را کامل نمی‌شمارد؛ دانشمندان بسیاری در جهان هستند که از نظر دانشی و شناختی در مرتبه استادی مسایل اسلامی هستند ولی ایمانی ندارند و تنها گزاره‌های شناختی دارند و آن را تدریس می‌کنند. این همان چیزی است که قرآن به عنوان: واستقینتها وحجدوا بها یاد می‌کند؛ یعنی به چیزی یقین کامل دارند و از نظر معرفتی و شناختی، کامل هستند ولی آن را انکار می‌کنند؛ زیرا عواطف و احساسات و دل ایشان متاثر از این شناخت نیست. حال اگر شناخت داشته باشند و حتی عواطف متاثر از آن باشد می‌بایست در عمل و رفتار نیز این شناخت و عواطف خود را نشان دهد. این است که قرآن ایمان را به عمل صالح پیوند می‌زند تا بیان کند که این شناخت و عواطف باید خود را در حوزه عمل نشان دهد. ولذا نگرش ایمانی شکل می‌گیرد.

روش تاثیرگذاری عاطفی

آن چه در این جا مورد نظر است بهره گیری معاویه از عنصر عواطف در حوزه عمل سیاسی است. در گزارش‌های تاریخی آمده است که معاویه برای بهره گیری‌های سیاسی خود از حربه عواطف و احساسات خیلی سود جست.

وی که در اندیشه سرکوب حضرت علی(ع) بود می‌خواست تا اهالی شام معاویه را دوست بدارند و علی(ع) را دشمن شمارند. با عمر و عاص در این باره گفت وگو کرد مشورت خواست. عمروعاص به وی پیشنهاد کرد تا برای کودکان شام بره هایی را تهیه و اهدا کنند.

معاویه چنین کرد و به کودکان شامی بره هایی را اهدا کرد و به سربازانش گفت: به کودکان شامی این بره‌ها را بدهید و بگویید که این‌ها را معاویه به کودکان شامی بخشیده است.مدتی این کودکان با این بره‌ها زندگی کردند و از نظر عاطفی به آنها وابسته شدند. آن گاه به اشاره عمروعاص دستور داد تا این بره‌ها را بربایند و یا به عناوین مختلف از آن‌ها پس بگیرند و بگویند: حضرت علی(ع) این کار را کرد.

این شیوه‌ای که معاویه به کار گرفت در روان شناسی از آن به روش تاثیرگذاری عاطفی یاد می‌کنند؛ زیرا از نظر شناختی کودکان شامی تفاوتی میان معاویه و حضرت علی(ع) نمی بینند؛ چون هیچ یک از آن دو را نمی شناسند و از دعواها و درگیری‌های سیاسی آن‌ها به سبب کودکی و سنشان آگاه نیستند؛ ولی همین کودکان این ظرفیت درونی را دارند که به معاویه به جهت بخشش بره‌ها علاقه مند شوند و با حضرت علی(ع) به سبب گرفتن و یا دزدیدن آن‌ها دشمن گردند.

معاویه با استفاده از روش بهره گیری عاطفی در حوزه تاثیر شناختی کاری کرد تا کودکان در آینده متاثر از آن عمل کنند. او از عواطف کودکان برای آموزش‌های شناختی خاصی در آینده استفاده کرد. و لذا نسلی را پدید آورد که دشمن علی(ع) بودند و به راحتی با علی(ع) و خاندانش می‌جنگیدند و لعنت می‌فرستادند و فرزندان امام علی(ع) را دشمن خویش می‌شمردند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

قرآن کریم آخرین سروش آسمانی است که بر آخرین پیامبر؛ یعنی حضرت محمد(ص) فرود آمد و جهانیان را به نور و کمال هدایت کرد.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʅ) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS