دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

منقار کج مرغ انجیرخوار ; نقدی کوتاه بر فیلم گشت ۲

همیشه سری دوم و سوم فیلمهای چندگانه ناموفق تر از قسمت اول هستند و درسینمای دنیا نیز این قاعده نانوشته وجود داشته بجز یک استثنا یعنی ترمیناتور 2 . اما دلیلش را می توان در راحتی خیال نویسنده ها از شخصیت پردازی و چفت و بست قصه دانست و این خیال خام که مخاطب با قصه و شخصیت ها آشناست و در سری های بعدی فقط باید به ادامه ماجرا پرداخت. ولی دقیقاً همین نقطه ضعف اصلی اینگونه فیلمهاست.
منقار کج مرغ انجیرخوار ; نقدی کوتاه بر فیلم گشت ۲
منقار کج مرغ انجیرخوار ; نقدی کوتاه بر فیلم گشت ۲

همیشه سری دوم و سوم فیلمهای چندگانه ناموفق تر از قسمت اول هستند و درسینمای دنیا نیز این قاعده نانوشته وجود داشته بجز یک استثنا یعنی ترمیناتور 2 . اما دلیلش را می توان در راحتی خیال نویسنده ها از شخصیت پردازی و چفت و بست قصه دانست و این خیال خام که مخاطب با قصه و شخصیت ها آشناست و در سری های بعدی فقط باید به ادامه ماجرا پرداخت. ولی دقیقاً همین نقطه ضعف اصلی اینگونه فیلمهاست.

اما گشت 2 بیش از هرچیز تست ایده های مختلف برای ادامه یک طنز موفق بوده اما تستی ناموفق.

ایده هایی نا کارآمد که هر کدام بریده بریده مطرح می شوند. از عطایی که از کما در آمده و معلوم نیست با چه دلیل تخیلی بدون توضیح غیب گو شده تا خانوم های مجرد همسایه که مشخص نیست کی هستند و دور هم دارند چه می کنند، و شغل های مختلف که پشت سر هم و بدون خلق طنز مناسب از موقعیت ها نشان داده می شود.

اگر تست شغل های مختلف فقط بهانه ورود به داستان می شد و فیلم با یک قصه منسجم ادامه می یافت قطعاً با فیلم محکم تری روبرو بودیم.

بین شغل های مختلفی که عباس و دار ودسته اش امتحان می کنند رمالی می توانست ایده خوبی برای ادامه دادن داستان باشد اما پرداخت نامناسب و این شاخه آن شاخه پریدن سهیلی به داستان جان نمی بخشد. ایده انتقام از زندانی هم فقط محملی برای قهرمان پردازی های پسرش؛ ساعد سهیلی است و هیچ کمکی به پیشرفت داستان و یا ایجاد کشمکش نمی کند.

مخاطب بعد از شغل عوض کردن های مدام عباس و نوچه هایش منتظر بازگشت آنها به ماشین گشت ارشاد است. اما هر چه فیلم پیش می رود خبری از ماموران قلابی و ماشین گشت نیست.

سهیلی به بهانه به یاد آوردن خاطرات پولاد کیمیایی مدام از فیلم گشت ارشاد 1 وام می گیرد اما از همین یاد کردن ها نیز استفاده درستی نمی کند و قصه ای خلق نمی کند.

گشت ارشاد 1 پر بود از موقعیت های طنز و طنز های کلامی مکمل. اما در گشت 2 خبری از موقعیت های طنز نیست و طنز های کلامی هم فقط الفاظ رکیک و فحش ها هستند که جز دو سه مورد هیچ خنده ای به لب مخاطب نمی نشاند.

فقط یک موقعیت خوب در فیلم وجود داشت که در آن سیاهی لشگر ها در اعتراض به بازیگر کارنابلد و پدر کارگردانش صحنه را بهم می ریزند؛ طعنه ای که سهیلی به خودش، فیلمش و پسرش و البته پولاد کیمیای و پدرش می زند.

سوالی که وجود دارد این است که در چنین وضعیت فرهنگی_هنری که مردم فیلمهای طنز سطحی را به فیلمهای فرهنگی هنری ترجیح می دهند چرا باید زمان و انرژی مضاعف صرف کرد تا فیلم هنری آبرومندی ساخت. و البته مقصر سعید سهیلی نیست، در اقتصاد مریض و سینمای مریض باید هم از فیلم مریض پول در آورد.

به قول دیالوگ معروف عباس ؛ مرغی که انجیر می خورد نوکش کج است.






منبع :فیلمنوشت



مقاله

نویسنده م.سیدآبادی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

فرزند کمتر، یا زندگی بهتر؟ مسئله این است

خجالت نکش در نگاه اول فیلم تقابل‌هاست در یک زمینه طنز که مدام به مخاطب یادآور می‌شود چه جای خنده؟ فیلم را می‌توان در چند مضمونِ دوگانه بیان و نقد کرد. همان مضامین دوگانه‌ای که ساختار روایی فیلم را هم می‌سازند: دوگانه روستایی – شهری، دوگانه‌ی سپهر سیاسی - زندگی روزمره، دوگانه‌ی برنامه‌ریزی‌های سیاست اجتماعی و در نهایت دوگانه اراده – تقدیر که سکانس‌های انتهایی فیلم را شکل می‌دهد.
ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

ایستاده در غبار نگاهی به «لاتاری» اثر محمدحسین مهدویان

«لاتاری» فیلم موفقی است در جذب مخاطب عمومی سینمای ایران و البته فتح گیشه. فیلمی که توانسته جمیع جوانب امر را در حوزه جذابیت بخشی اینچنینی به خوبی و با فراست فراهم کند و به مقصود رسد. لاتاری فیلم مخاطب عام است.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

انسان های هم عصر ما ; نگاهی به فیلم خرگیوش

خرگیوش اولین فیلم مانی باغبانی تجربه‌ای قابل قبول است اما کاستی‎های بسیاری در پردازش موضوع‌هایی دارد که سعی کرده است در فیلم به آنها بپردازد؛ مقوله‎هایی مثل بیماری رو به مرگ نزدیکان، تلاش‌های علمی یک نخبه جوان، ازدواج‎های پنهانی و مفهوم شادی.
بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

بازخوانی یک کمدی سیاسی ; نگاهی به فیلم مصادره

فیلم مصادره اولین ساخته مهران احمدی، بازیگر پر سابقه سینمای ایران، فیلمی کمدی است که تلاش می‎کند با تصویرگری برخی از معضلات فرهنگی جامعه از منظر متفاوتی به مقولاتی بپردازد که به طور جدی جامعه ایرانی معاصر را تهدید می‎کنند.

پر بازدیدترین ها

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
عصبانی نیستم؛ خسته ام | نگاهی به فیلم لانتوری

عصبانی نیستم؛ خسته ام | نگاهی به فیلم لانتوری

اکران، قبل از آنکه ابزاری برای بازگرداندن سرمایه مادی یک فیلم باشد معیار و سنجه ای برای برآورد فیلمساز از بازخورد اثرش در بستر جامعه است.
Powered by TayaCMS