دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
انسان‌های بی‌چشم و رو
انسان‌های بی‌چشم و رو

  گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛ اما وقتی لقمه‌ای به چنگ آورد، می‌خورد و چنان با غمزه و کرشمه بی‌خیال صاحبش بی‌هیچ شکر و تشکری می‌رود که گویی خدمتی ندیده و کاری برایش انجام نشده که سپاسگزار باشد. بدتر اینکه وقتی دیگری به او لقمه می‌دهد و چند روزی نگهش می‌دارد، اصلاً صاحب اصلی‌اش را فراموش می‌کند. از این رو، گفته‌اند: گربه خیلی بی‌چشم و رو است؛ یعنی خیلی نمک نشناس و بی‌وفا است.

گروهی از بندگان خدا مانند گربه، بی‌چشم و رو هستند. تا زمانی که در مشکل هستند، همیشه خدا خدا می‌کنند و خسته نمی‌شوند، ولی همینکه به حاجت خودشان رسیدند، دیگر خدا را فراموش می‌کنند. خدا در قرآن می‌فرماید: و چون انسان را نعمت بخشیم روى برتابد و خود را کنار کشد و وقتی آسیبى به او رسد دست به دعاى فراوان برمی دارد.

(فصلت، آیه 51)

همچنین می‌فرماید: و هنگامى که بر کشتى سوار مى‏شوند خدا را پاکدلانه مى‏‌خوانند، ولى چون به سوى خشکى رساند و نجاتشان داد، بناگاه شرک مى‌‏ورزند.

(عنکبوت، آیه 65)

در جایی دیگر نیز می‌فرماید: اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانیم سپس آن را از وى سلب کنیم قطعاً نومید و ناسپاس خواهد بود؛ و اگر پس از محنتى که به او رسیده نعمتى به او بچشانیم حتماً خواهد گفت گرفتاریها از من دور شد، بى‏ گمان او بدمست و شادمان و فخرفروش ‌است.

(هود، آیات 9 و 10)

اینکه بسیاری از بندگان مانند گربه عمل می‌کنند، شکی نیست، چنان‌که خدا می‌فرماید: وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ؛ اندکی از بندگانم بسیار سپاسگزار هستند.

(سباء، آیه 13) جالب اینکه وقتی خدا به آنان از باب احسان بلکه اکرام بی‌آنکه درخواستی داشته باشند، همه چیز را می‌دهد، به جای بندگی و شکر نعمت و اقامه نماز و زکات، کرشمه‌کنان از خدا دور شده و پشت می‌کنند و حتی به دامن ابلیس می‌روند و وقتی مشکلی پیش آید به سوی خدا انابه می‌کنند و حتی طلبکار هستند گویی که آنان مالک خدا و خدا مملوک آنان است.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS