دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله عباسقلی صادق پور وجدی

No image
تالیفات آیت الله عباسقلی صادق پور وجدی

آثار علمى

آیت الله چرندابى فردى پُرمطالعه ، پُرکار و شخصیتى کم نظیر و مورد قبول در مجامع علمى بود . تعلیقات ، پاورقیها و مقدمه هایى که بر کتابهاى مختلف نوشته نقادانه و محققانه است.

فرزندش حاج محمّد صادق پور وجدى در مورد فعالیتهاى علمى پدرش مى گوید :

«آن مرحوم در دوران زندگى پرافتخار خود هیچ وقت دست از تحقیق برنداشت ، حتى در واپسین حیاتش با وجود ضعف بصر و امراض طاقت فرسا مشغول فعالیتهاى علمى و دینى خود بود و بعض مقالات و یادداشت هاى دوران جوانى خود را به پایمردى و دستیارى این ناچیز تهیه و تنظیم مى کرد ... همچنین مقدارى از متون مهم اسلامى را به دستخط شریفشان استنساخ کرده و بعض آن کتب را با نسخ و کتاب هاى دیگر مقابله و تصحیح نموده اند که فعلا در کتابخانه شخصى آن مرحوم موجود و محفوظ است .[15]

برخى از آثار علمى وى بدین صورت است :

1 ـ مقدمه و تعلیقه بر عظمت حسین بن علىعلیه السّلام تألیف ابوعبدالله زنجانى (فارسى ، تبریز ، قم ، 1314 ش ، 1382 ش) .

2 ـ زندگانى محمّد (صلى الله علیه وآله) ، تألیف مورخ و فیلسوف انگلیسى توماس کارلایل (1795 ـ 1881 م) . این کتاب براى بار اوّل توسط یکى از فضلاى مصرى به عربى برگردانده شد و سپس توسط امام ابوعبدالله زنجانى به فارسى ترجمه گردید و آنگاه به دلیل اهمیت کتاب مورد توجه آیت الله چرندابى قرار گرفت و معظم له با نگارش مقدمه و تعلیقه بر غناى آن افزود . این کتاب بارها در ایران چاپ شده است .

3 ـ ده مقاله در موضوعات متنوعه علمى ، تاریخى و دینى . ضمیمه زندگانى محمّد(صلى الله علیه وآله).

4 ـ تعلیقه بر رساله ذوالقرنین سدّ یأجوج و مأجوج ، نگارش آیت الله سیّد هبة الدین شهرستانى .

5 ـ حاشیه و مقدمه اوائل المقالات فی المذاهب المختارات ، تألیف شیخ مفید (عربى ، تبریز ، 1363 ق ، 1371 ق) .

6 ـ مقدمه و تعلیقه بر اسلام و هیئت ، تألیف آیت الله سیّد هبة الدین شهرستانى (تبریز ، 1342 ش) .

7 ـ ترجمه تاریخ قرآن کریم ، تألیف امام ابوعبدالله زنجانى (تبریز ، 1341 ش) .

مترجم در مقدمه این کتاب مى نویسد :

«به علت ناتوانى جسم و نارسایى چشم نتوانستم مطالبى در موارد لازمه به عنوان تعلیق بر کتاب بیفزایم ... حالا نزدیک به دو سال است که به مرض روانفرساى دیابت دچار هستم و قریب به دو سال قبل نیز به عللى چند مرض دیگر دامنگیرم شد (اوره خون ، فشار خون ، آلبومین) امراض چهارگانه روز به روز شدت مى یافت و حیاتم را کاملا تهدید مى کرد و چیزى نمانده بود جان به جان آفرین بسپارم و دیده از دیدن جهان فرو بندم .. .»

8 ـ شرح نهج البلاغه: تألیف علامه ملاّ صالح(4 جلد)، با ترجمه مؤلف و تصحیح میرزا علیخان ادیب خلوت .

9 ـ مقدمه بر نیچریه یا ناتورالیسم ،تالیف سیّد جمال الدین اسدآبادى (فارسى ، تبریز ، 1327 ش) .[16]

وى در مورد برخى دیگر از فعالیتهاى خویش مى نویسد :

آیت الله سیّد عبد الحسین شرف الدین عاملىدر جواب پاره اى از سؤالاتى را که از آن مرحوم کرده بودم در رساله اى به نام فلسفة المیثاق و الولایه دو بار در لبنان چاپ و انتشار داده اند . مقالات عربى ناچیز در مجله جلیله و کهنسال العرفان چاپ صیدا ـ لبنان ، و مقالات فارسى غالباً در مجله وزین «دعوت اسلامى» چاپ کرمانشاهان انتشار یافته است . و اخیراً مقاله مهم السیّد جمال الدین و رینان[17] را در اثر کوشش فراوان تحصیل و با مقدمه و تعالیق خود در شماره هاى 3 و 4 و 6 مجلد 46 مجله العرفانطبع و انتشار دادم .[18

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS