دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله عبدالحسین رشتی

No image
تالیفات آیت الله عبدالحسین رشتی

تألیفات

آیت الله شیخ عبدالحسین رشتی، از لحظه لحظه ی عمر خود بهره جسته و در راه تألیف و نشر علوم آل محمد، صلی الله علیه وآله، از هیچ کوششی دریغ نکرد. وی در اثر هوش سرشار و جدیّت فراوان، دست به خلق آثار زیبایی زد که بیان گر نبوغ ذهنی و بعد علمی و فکری او است. اسامی برخی از آثار قلمی و فکری ایشان بدین قرار است:

1 ـ شرح کفایة الاصول

این کتاب در سال 1370 هـجری قمری چاپ شد. آخوند ملاکاظم خراسانیر، عالمی مبتکر و صاحب نظر و صاحب کتاب گرانقدرکفایة الاصول، بیش از یک قرن است که نام وی در جلسات تدریس سطوح عالی و خارج اصول با عظمت یاد می شود و کتابش نیز از عالی ترین کتب درسی علم اصول است. وی بزرگ ترین مدرس اصولی نجف اشرف بود که در علم اصول، ابداعات و ابتکاراتی داشت، فهم کتاب ارزشمند و دقیق کفایة را که در سال های 1321 قمری به بعد تألیف شده، و برخی از بزرگان، ملاک اجتهاد به معنای مصطلح می دانند.

ین اثر مهم، بر اثر ایجاز و جامعیت و دشواری فهم و مطالب عمیق، از آغاز انتشار، مورد توجه فقها و مدرسان بزرگ و محور مبانی علمی و بحث های عالی اجتهادی در حوزه های علمی شیعه واقع گردید. به همین جهت، بسیاری از دانشمندان محقق برای حل معضلات و توضیح مقاصد نویسنده، بر آن شرح یا حاشیه نگاشته اند.

آیت الله شیخ عبدالحسین رشتی نجفی که خود در اصول،مهارت ویژه و نبوغ ابتکاری داشت،شرح جامعی کفایة الاصول در دو جلد نوشت که در سال 1371 قمری در چاپخانه ی حیدریه نجف به طبع رسید. این دو جلد وزیری سربی که اصل کفایه بین پرانتز گذاشته شده، شامل جلد اول تا پایان المجمل و المبین در 368 صفحه و جلد دوم تا آخر کتاب در 373 صفحه است که مورد عنایت ویژه ی پژوهندگان و محققان ارجمند حوزه های علمیه است.

مؤلف تاریخ علما و شعرای گیلان درباره ی مؤلف نوشته است:

«از افاضل علما و اکابر اهل تحقیق و تدقیق و سلمان المجتهدین است. شرح کفایه اش بسیار مرغوب و مورد پسند بعضی از افاضل نجف واقع شده است.»

استاد عالی قدر آیت الله سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی، قدس سره، درباره ی شرح بر کفایة الاصول فرموده اند: «بهترین شرح توضیحی بر کفایة الاصول، شرح شیخ عبدالحسین رشتی است. و شرح مرحوم حاج شیخ محمدحسین اصفهانی هم شرح علمی خوبی است.».[20]

2 ـ حاشیه برکتاب طهارت شیخ انصاری

3 ـ تعلیقه بر شرح المطالع

4 ـ ثمرات الاصول

5 ـ اصول دین

6 ـ حاشیه بر اسفار ملاصدرا.

7 ـ حاشیه بر تصدیقات شرح الشمسیه

8 ـ الاطوار: تفسیر، حدیث، تاریخ،....

9 ـ کشف الاشتباه فی أجوبة موسی جارالله. که چاپ دوم آن در 6 جلد به سال 1370 هجری توسط شاگردش آقای علی نقی منزوی، فرزند شیخ آقا بزرگ طهرانی، در تهران صورت پذیرفت. شاگردش علامه سید محمد مجتبی نوکانوی هندی این کتاب را به زبان اردو برگرداند و در سال 1356 هـجری قمری چاپ کرد.

10 ـ الوجیزة

11 ـ رساله در غیبت

12 ـ رساله در رهن

13 ـ رساله در وقف

14 ـ رساله در بداء

15 ـ رساله در علم صرف

16 ـ رساله در علم نحو

17 ـ رساله در علم منطق

18 ـ تعلیقات بر مطول

19 ـ تعلیقات بر جواهر الکلام

20 ـ تعلیقات برمکاسب شیخ انصاری

21 ـ کتاب القضاء

22 ـ حاشیه بر مجمع البیان

23 ـ موضوع العلم

24 ـ تعلیقات بر رسائل شیخ انصاری

تمامی این آثار خطی و مطبوع، در نزد فرزندش آیت الله شیخ محمد غروی رشتی موجود است.[21] بعد از رحلت آن بزرگوار، از سرنوشت این آثار اطلاعی در دست نیست.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

عبدالحسین  رشتی

عبدالحسین رشتی

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS