دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

No image
تالیفات علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

آثار مکتوب

علامه سمنانى، عمرش را در مطالعه و تحقیق و تألیف و تدریس سپرى کرد، نتیجه این کار آثار فراوانى است که همه حاکى از ژرف نگرى، احساس تعهد و مسئولیت، عمق دانش و فکر عالى اوست. آثارى که در حدّ خود از گرانقدرترین مکتوبات علمى و حکمى بوده و از دقایق و نکات و اسرار علوم عقلى و الاهى پرده برداشته و به رفع مشکلات و حل معضلات آنها اهتمام کرده است. شمار آثار علامه سمنانى اعم از کتاب و رساله به سیصد مجلد تحت عناوین فقه، اصول فقه، تفسیر، کلام، منطق، فلسفه، دعا، ادبیات مندرج است شگفت این که تعدادى از این آثار را در جوانى نوشته است. اینک نام آثار وى را یادآور مى شویم.

1 ـ ارث الزوجة

2 ـ ارائة التنقیح السنّى فى البرائة عن تلقیح المنى

3 ـ اتحاد العاقل و المعقول

4 ـ احتجاجات مأمون، چاپ اصفهان، سربى، وزیرى، کانون ادبیات ایران، 72ص.

5 ـ احسن الدلالات

6 ـ احیاء المنطق الرسطائى

7 ـ احیاء الرجال

8 ـ الاریکة الخضراء

9 ـ الاستصحاب، سال نشر 1362

10 ـ الاسکناسیّة فى احکام الاوراق النّقدیه

11 ـ اصالة اللّزوم فى العقود و الایقاعات

12 ـ الاعتقادات

13 ـ اجتماع الامر و النهى

14 ـ اکسیر سعادت و حیات جاودان و تکثیر شقاوت و سیئات جاهلان و حاسدان. تاریخ تألیف (1384 هـ .ق.).

15 ـ اقسام الکفار و احکامهم

16 ـ الهیات

17 ـ امتناع شریک البارى

18 ـ الأمر بین الأمرین

19 ـ الایمان بالله، در شمارش ادله اثبات واجب الوجود طبق تمام مذاهب. فارسى و استدلالى است.

20 ـ الباقیات الصالحات، فى الاحکام المنصوصة ـ ناتمام

21 ـ البدیعیه، قصیده میمیه

22 ـ بستان الادب، تهران، کتابفروشى معصومى.

23 ـ البقعیّه

24 ـ بناء المهدوم فى اعاده المعدوم

25 ـ بوارق الالهام فى شرح شوارق الالهام

26 ـ بیان ایمان (فقه فارسى) استدلالى

27 ـ بیان الواقع فى ردّ البابیّه

28 ـ تاریخ الدنیا والدین

29 ـ تاریخ ظهور المنطق، من لدن ارسطالیس

30 ـ تاریخ معارف امامیه ترجمه کتاب ظلاّمة العترة الطاهرة الى حضرة قادة الاسلام الباهرة. (متضمن مذاهب اسلامیه و جواب جمیع شبهات وهابیان) این کتاب با تحقیق این جانب (ناصر باقرى بیدهندى) آماده چاپ است.

31 ـ تاریخ معارف الامامیه و معارف المذاهب الاسلامیه در 12 جلد

32 ـ تتمیم حاشیة المکاسب

33 ـ التجّرى

34 ـ تخلف العلة عن المعلول

35 ـ تخمیس الفیة ابن مالک ـ تا باب اضافه

36 ـ تخمیس لامیّه المعرّى

37 ـ ترجمة الادب الکبیر از ابن مقفّع

38 ـ تفسیر سوره حمد و حدید و آیة الکرسى

39 ـ تقریر ابحاث مرحوم آخوند خراسانى (در طهارت، خمس، زکات، و احکام شیردادن)

40 ـ تلخیص کفایة الاصول

41 ـ الجبر و التفویض

42 ـ الجمع بین الجمع و التفریق و ظهور الحق

43 ـ الجواب المقبول عن شبهة الآکل و المأکول

44 ـ حاشیه انوار الربیع

45 ـ حاشیه ریاض المسائل (نکاح وارث)

46 ـ حاشیه بر رسائل شیخ انصارى(رحمه الله)

47 ـ حاشیه بر کتاب طهارت شیخ انصارى(رحمه الله)

48 ـ حاشیه بر کفایة الاصول

49 ـ حاشیه بر مفاتیح الاصول

50 ـ حاشیه بر مفاتیح الشرایع

51 ـ حاشیه بر المقباس

52 ـ حاشیه بر مکاسب شیخ انصارى(رحمه الله)

53 ـ حاشیه بر ملل و نحل شهرستانى

54 ـ حاشیه بر نجات العباد (طهارت) فقه استدلالى است.

55 ـ الحجة (حجت منطقى)

56 ـ حجیة الظن

57 ـ حجیة قطع

58 ـ حکم الغساله

59 ـ حل نظم منطق سبزوارى

60 ـ حکمت بوعلى سینا در تجزیه و تحلیل فلسفه اسلامى (در چند جلد) ـ طبیعیّات ـ مستدرکات ـ الهیّات ـ رسائل فلسفى به اهتمام و تصحیح و مقدمه آقاى عماد زاده.

61 ـ الحیاة الطیبة در حرمت بقاى بر تقلید میت و حل مشکلات این مسأله.

62 ـ خاتمیت محمد(صلى الله علیه وآله)

63 ـ خرد در امامت با مقدمه و اهتمام حسین عمادزاده در تهران به سال 1347 منتشر و برنده جایزه بهترین کتاب شده است.

64 ـ خواص الآیات

65 ـ خیرالمصیر الى السمیع البصیر

66 ـ الدین القویم فى ربط الحادث بالقدیم

67 ـ الدرر الملتقطة فى احکام مجهول المالک واللقطه

68 ـ دیوان الادب، تهران، انتشارات توحید و اسلام سال 1327 در 314 صفحه، قطع وزیرى.

69 ـ دیوان شعر عرب

70 ـ دیوان، ظاهراً همان بستان الادب است، چاپ تهران، انتشارات کتابفروشى معصومى.

71 ـ رجعت (در اثبات آن باادله عقلى)

72 ـ رجعت و معراج

73 ـ ردّ شبهة ابن کمونه با 25 برهان علمى

74 ـ الرّد على صدرالدین الشیرازى فى اصالة الوجود و وحدة الوجود

75 ـ الظنّ النارى فى حل منطق السبزوارى

76 ـ سبائک الذهب در شرح کامل کفایة الاصول (تاریخ اتمام 1343 هـ .ق.)

77 ـ سبیکة الذهب در برگردان کفایة الاصول به نظم) در سال 1344 در تهران به چاپ رسیده و 208 صفحه است.

78 ـ السرر الموضونة در موضوعات علوم و اقسام اعراض

79 ـ سیماى ایمان (در فقه استدلالى) فارسى، مختصرتر از العمل الصالح است.

80 ـ شبهه محصوره

81 ـ شرح بدیعیه

82 ـ شرح دعاى سحر

83 ـ صحیح و اعم

84 ـ الصحیفة السادسة السجادیة

85 ـ رساله اى در ضدّ

86 ـ طرر الادب در مهمات ادبیه

87 ـ ظلامة العترة الطاهرة الى حضرة قادة الاسلام الباهرة. مؤلف محترم این کتاب را به فارسى ترجمه کرده و آن را تاریخ معارف امامیه نامیده است.

88 ـ العقائد، العلم المنصوب فى حکم آثار الغاصب فى المغصوب به اهتمام آقاى عمادزاده اصفهانى در 1381 در تهران و در قطع وزیرى و 84 صفحه است.

89 ـ فضائل القرآن

90 ـ فضل مسجد

91 ـ قبلة المصلّین

92 ـ المقصر المشید فى تکملة معالم الرشید

93 ـ القصیدة العصماء

94 ـ القضاء و الشهادات

95 ـ القواعد

96 ـ القول الفصل فى ائمه القطع و الوصل

97 ـ کلمات الحجج الطاهره فى ظلمات اللّجج الغامرة. به همت آقاى حسین عمادزاده، در تهران به سال 1380 منتشر شده است.

98 ـ کلى طبیعى

99 ـ لباس مشکوک

100 ـ لوح محفوظ، چاپ دزفول 1347، 56 ص.

101 ـ لیلة المتهجدین

102 ـ الماء القلیل و متمم الکرّ

103 ـ المثل الاعلى (تحقیقى در مُثل افلاطونى)

104 ـ المختارات من الدعوات

105 ـ مشاهیر علماى اسلام

106 ـ المشقص المصیب فى العول و التعصیب

107 ـ مصریة العجم (قصیده اى بلند درباره حضرت زینب(علیها السلام)).

108 ـ معراجیّه (قصیده اى بلند درباره معراج)

109 ـ معیار الحق و الباطل

110 ـ المناظرات

111 ـ رسالة فى منجزات المریض و الوقف، همراه با رساله وقف به اهتمام و تصحیح و مقدمه آقاى عمادزاده طبع و نشر یافته است. تهران 1377، وزیرى 21 صفحه.

112 ـ نونیة العجم (قصیده اى طولانى در سیره پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)) است. بخشى از آن در کتاب خرد در امامت و نیز در تاریخ معارف امامیه او آمده است.

113 ـ نهدالکواعب

114 ـ وجود انشایى

115 ـ ودائع الحکم فى کشف بدائع الحکم. رد بدایع الحکم حکیم زنوزى است. با مقدمه و اهتمام آقاى عمادزاده در تهران و سال 1377هـ .ق. چاپ شده است. فارسى، وزیرى، 126 صفحه.

116 ـ وضع الحروف

117 ـ وقف مختصر

118 ـ وقف مفصل

119 ـ هل یتوقف اثبات الواجب تعالى على ابطال الدور و التسلسل، تاریخ تألیف 1381. در مجله نور علم، ش 3 ص 108 منتشر شده است.

120 ـ الید البیضاء در وجود ذهنى.

121 ـ العمل الصالح (فقه استدلالى فارسى) از طهارت تا دیات.

علاوه بر آثار یاد شده معظم له بر کتابهایى چند از جمله بر الحجة البالغه فى قمع المذاهب الزائغه تقریظ نوشته است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
نامه امام زمان به شیخ مفید

نامه امام زمان به شیخ مفید

در کتاب «احتجاج» از شیخ موثق ابوعمر عامرى رحمة الله علیه روایت مى‌کند که گفت: ابن ابى غانم قزوینى و جماعتى از شیعیان درباره فرزند امام حسن عسکرى علیه السلام گفتگو نمودند. ابن ابى غانم مىگفت: حضرت رحلت فرمود و اولادى نداشت.....
Powered by TayaCMS