دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حرص در تولید و قناعت در مصرف شاخصه جهاد اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ابهر بیان داشت: اگر در تولید به کم قانع نباشیم و در مصرف، بهینه مصرف کنیم شعار جهاد اقتصادی، همت مضاعف و کار مضاعف و اصلاح الگوی مصرف محقق خواهد شد.
حرص در تولید و قناعت در مصرف شاخصه جهاد اقتصادی است
حرص در تولید و قناعت در مصرف شاخصه جهاد اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ابهر بیان داشت: اگر در تولید به کم قانع نباشیم و در مصرف، بهینه مصرف کنیم شعار جهاد اقتصادی، همت مضاعف و کار مضاعف و اصلاح الگوی مصرف محقق خواهد شد.

حجت الاسلام رحیمی، امام جمعه ابهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: اسلام دارای فرامین متعالی در زمینه جهاد اقتصادی است که باید به درستی تبیین شود.

وی بیان داشت: در دستورات اسلامی بر حریص بودن در تولید و قانع بودن در مصرف تاکید شده است.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: در اسلام کار کردن آنقدر اهمیت دارد که فرد نباید لحظه‌ای بیکار بماند و چون از کاری فارغ شد باید به کار دیگر مشغول شود و از همین جا گفته شده است بازنشستگی در اسلام وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اگر در تولید به کم قانع نباشیم و در مصرف، بهینه مصرف کنیم شعار جهاد اقتصادی، همت مضاعف و کار مضاعف و اصلاح الگوی مصرف محقق خواهد شد.

این محقق حوزه علمیه با تاکید بر این که همه اقشار جامعه برای تحقق جهاد اقتصادی وظیفه دارند، بیان داشت: باید افراد در پست های گوناگون و با موقعیت های اجتماعی متفاوت همت خود را در جهت به سامان رساندن اقتصاد صرف کنند.

امام جمعه ابهر بیان داشت: جهاد اقتصادی به معنای کار کردن و در میدان بودن است یعنی هرکس کاری را دید که بر زمین مانده است بردارد و آن را به سرانجام برساند.

وی بیان داشت: در جنگ هشت ساله این وظیفه شناسی و برداشتن بار دیگران بود که ما را موفق کرد. امروز هم نباید به بهانه اینکه این وظیفه تعریف شده ما نیست از زیر کار فرار کنیم.

این فعال فرهنگی گفت: باید هرچه داریم در طبق اخلاص بگذاریم و با حرکتی چشمگیر و تلاش مجاهدگونه برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی تلاش کنیم.

وی بیان داشت: امروز باید تمامی نیازهای خود را در درون جامعه برآورده کنیم و با خود اتکایی و کوشش واردات را به حداقل برسانیم.

امام جمعه ابهر بیان داشت: امروز شکیات نماز را مراجع عظام تقلید بیان می‌کنند لکن چینی‌ها مهر امین می‌سازند و تسیبح وارد کشور ما می‌کنند.

وی گفت: باید با تفکر همه جانبه و در نظر گرفتن بازار، نیاز‌های خود را بسنیجم و کالای خود را خود تولید کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS