دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (7)

فرزندان همواره نیاز به پناهگاه ایمن و آرامش بخش دارند و چنانچه این مساله در یک مقطع زمانی کوتاه بطور اتفاقی در محیط خانواده تامین نگردد، موجبات رهایی یا فرارفرزندان می­شود.
No image
راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (7)

فرار از خانه

امروزه در اغلب کشورهای جهان، پدیده شوم فرار از خانه به یک معضل شدید و آسیب زای اجتماعی تبدیل شده است. ازاین رهگذر آفات و آسیب­های بسیاری به جامعه و خانواده خواهد رسید. براساس آمارسازمان بهداشت جهانی، سالانه یک میلیون نوجوان سیزده تا نوزده ساله ازکانون خانواده خویش فرارمی­کنند که با تاسف 74 در صد آنها دختر هستند.

البته درموارد اندکی فرار مردان و زنان متأهل نیز بوقوع پیوسته است که این خود نیز دلایل و آثار جداگانه­ای خواهد داشت .

با توجه به اینکه هر ساله آمار دختران فراری رو به افزایش بوده و تبعات منفی بسیاری را از خود بجای گذاشته است، بررسی این بخش ضروری­تر می نماید.

وظایف پیشگیرانه والدین

1- توجه به منزلت دختران:

بدرفتاری­های والدین با دختران در حالی است که در فرهنگ دینی اسلام دختران جایگاه والایی داشته وازاحترام خاصی برخوردارهستند.

پیامبر اکرم در باره دختران می‌فرماید: بهترین فرزندان شما دختران شمایند.

ایشان همچنین فرموده­اند:

خانه‌ای که در آن دختران وجود داشته باشند هر روز 12 برکت و رحمت از آسمان برآن نازل می‌شود و رفت ‌وآمد ملائکه از آن خانه قطع نمی‌شود و برای پدر دختران در هر شب و روز عبادت یک سال را می‌نویسند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم‌چنین می‌فرماید: کسی که از بازارهدیه‌ای بخرد و آن را برای خانواده‌ی خود ببرد مانند کسی است که صدقاتی را برای افراد بی‌بضاعت و فقیر می‌برد پس باید هنگام تقسیم هدیه، دختران را مقدم بدارد چون هر کس دخترش را شاد کند مانند آن است که برده‌ای از فرزندان حضرت اسماعیل را خریده و در راه خدا آزاد کرده است.

پیامبراکرم می‌فرماید:

هدایا را میان فرزندان به عدالت تقسیم کنید. اگرمن می‌خواستم فضیلتی را در نظر بگیرم دختران را مقدم می‌داشتم.

روایاتی که در فضیلت دختران آمده است، زمینه را برای این درخواست فراهم می‌کند؛ از جمله این روایت از امام صادق (ع) که فرمود:

پسران نعمتند و دختران حسنه؛ خداوند از نعمتی که داد، بازخواست می‌کند و بر حسنات پاداش می‌دهد.

در حدیث دیگری که آمده است: دختران دارای گرمی و جاذبه و لطافت معنوی هستند، ‌آماده‌ی خدمت و مونسند، مایه‌ی برکت و رحمتند، پاکیزگی را دوست دارند و تحمل پلیدی را ندارند.

2- مساوات خانوادگی

رعایت مساوات و پرهیزازهر گونه تبعیض دررفتار با فرزندان، از تعالیم اخلاقی دین اسلام است. علاوه بر اینکه توجه بیشتری به دختران و درک روحیات حساس آنها نیز از سفارش­های بزرگان دینی می­باشد .

در روایتی از پیامبر6آمده است که ایشان به شخصی که به یکی ازفرزندان خود چیزی داده بود، فرمود:

آیا به همه‌ی فرزندانت مثل آن چیز را می‌دهی؟ گفت: نه. فرمود: از خدا بترسید و میان فرزندان خود به عدالت رفتار کنید.

3- اعتدال در اعطای آزادی و امکانات

والدین می­بایست ظرفیتهای مختلف فرزندان خود را شناسایی کرده و به میزان نیاز عاطفی وظرفیت هریک، آنان را ازآزادی در ابعاد مختلف زندگی بهره­­مند کنند. زیرا سختگیری­های بیش از حد و نامعقول یا آزادهای بی حدوحصرنسبت به فرزندان، برخلاف اصول تربیتی و آسیب زا خواهد بود. همچنین در اختیار نهادن پول و یا دیگر امکانات مالی می­بایست به اندازه­ای باشد که موجب سوء استفاده یا ولخرجی­ها و ریخت و پاشهای فردی یا دوستانه نگردد.

4- تعیین منزل دوم

فرزندان همواره نیاز به پناهگاه ایمن و آرامش بخش دارند و چنانچه این مساله در یک مقطع زمانی کوتاه بطور اتفاقی در محیط خانواده تامین نگردد، موجبات رهایی یا فرارفرزندان می­شود.

از آنجا که این دسته از فرزندان پس از فرار، بدنبال مکانی دیگر برای به اصطلاح رهایی از سختی­های منزل اول! و رسیدن به آرامش و راحتی!هستند، بهتر است والدین از قبل، این مکان مورد نیاز فرزندشان را شناسایی و تعیین کرده باشند. این منزل اضطراری دوم می­تواند منزل یکی از بستگان یا یکی از دوستان مناسب و مورد اعتماد در همان محل یا شهری دیگر باشد. البته والدین می­بایست از قبل زمینه و مقدمات لازم و ارتباطات مورد نیاز برای گرایش دو طرفه را در این مساله ایجاد کرده باشند. این تدبیر موجب خواهد شد تا پس از فرار، فرزندان در دام شیادان و جنایتکاران به کمین نشسته نیافتند.

این مساله در باره فرار زنان یا مردان متاهل نیز کاربرد دارد بدین صورت که والدین می­بایست همواره درب منزلشان برای مراجعات یا فرارهای اینگونه فرزندان متاهل شان باز باشد تا اینکه در صورت وجود اتفاق فراراز منزل، زوجین بویژه زنان اولین و بهترین جایگاه برای فرار ر ا منزل والدین خود دانسته و بدانجا پناه برده‌ تا از افتادن آنان در دام شیطان­های جنایتکارو فرصت­طلب جلوگیری شود.

5- تامین هزینه های زندگی

پدر خانواده از نظر شرعی و قانونی مکلف به تامین نیازمندی­های زندگی خانوادگی خود است. او بخوبی می­داند که هرگونه سهل انگاری در این مساله ضررها و آسیب­هایی را برای کانون خانواده درپی خواهد داشت. انجام این ضورت­های اولیه برای فزندان بویژه دختران از حساسیت خاصی برخوردار است.

پاداش کار و تلاش برای تامین نیازمندی­های زندگی از پاداش جهاد در راه خداوند کمتر نیست زیرا نه تنها موجب قطع وابستگی انسان به دیگرا ن می­گردد بلکه عاملی مهم برای پیشگیری از انحرافات فرزندان و جوانان می­گردد.

پیامبر گرامی اسلام6فرمود:« الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله»

(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 88 ح 1)

انسانی که در حال تلاش برای تامین مایحتاج زندگی همانند مجاهدی در راه خداست.

6- پرهیز از خشونت در خانه

بر اساس نظرات کارشناسان تعلیم و تربیت، انجام برخوردهای خشن ورفتارهای تحکم آمیز به منظور مقابله با کجروی­ها دراغلب مواقع نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه عواقب ناگواری بدنبال دارد. از این جهت پرهیز ازانضباط سختگیرانه و غیر منطقی والدین نسبت به فرزندان بویژه دختران موجب گرایش فرزندان به حضوربیشتر در محیط خانواده است. والدین باید این باور غلط را که کمترین تهدیدهای رفتاری فرزند را باید با خشونت بیش ازاندازه پاسخ گفت، کنار نهاده واز تنبیه­های انتقام جویانه دست بردارند.

7- جلوگیری از شبگردی

بدلیل اینکه بسیاری از جرائم اجتماعی دروقت شب اتفاق می­افتد و افراد یا گروههای خلافکار در پناه خلوت­های ویژه شبانه و یا برگزاری جلسات شبانه، به اهداف خویش می­رسند، والدین باید درصدد باشند تا زمان بیرون ماندن فرزندان در وقت شب را به حداقل رسانده وشبگردی­های متعدد و فراوان را برای فرزندان خود یک تهدید جدی بحساب آورند.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

امر به معروف و نهی از منکر، مراتب و شیوه های آن

از آنجایی‌ که انسان غافل است و به دلیل عارض شدن نسیان بسیاری از مواردی که مفید برای اوست فراموش می‌کند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر جزء ضروریاتی است که در جهت نیل به کمال برای هر انسانی ضرورت پیدا می کند...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
Powered by TayaCMS