دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عقیده قالبی Stereotypes

No image
عقیده قالبی Stereotypes

كلمات كليدي : عقيده قالبي، نگرش كليشه اي، نظريه جابه جايي

نویسنده : سمانه خالدی

«عقیده قالبی Stereotypes ریشه‌ای یونانی دارد و به معنای «محکم» و «غیرمتحرک» است و اصطلاحا تصور یا عقیده‌ای است که شخص یا گروهی بدون تعمق بپذیرد. عقیده قالبی، بیانگر قضاوتی ساده شده، بررسی نشده و گاه نادرست، در باب گروهی دیگر و یا حتی وقایعی چند است.»[1] به تصور قالبی، نگرش کلیشه‌ای نیز گفته می‌شود که ممکن است در یافتن علل دقیق مسائل و واقعیتهای اجتماعی مشکلاتی بوجود آورد.

بروس کوئن عقیده قالبی را چنین تعریف نموده است: «تصورات قالبی باورهای تعمیم یافته‌ای است که در مورد برخی از اقلیتها مذهبی، نژادی و قومی ساخته و پرداخته می‌شود. اعضای این اقلیتها، ویژگیهای شخصیتی و الگوهای رفتاری خاص و از پیش تعیین شده‌ای از خود نشان می‌دهند. بنابراین، تصورات قالبی در برابر استدلال مخالف سخت مقاومت می‌کند و فردی که دارای باورهای قالبی است، همواره دچار تعصب می‌شود.

والتر لیپمن اولین بار این این مفهوم را در کتابش که در سال 1926 منتشر شد، از زبان چاپ و نشر، به عرصه علوم اجتماعی کشاند.

تصورات قالبی جوامع نسبت به هم

تصورات قالبی عامه، گهگاه در جوامع مختلف، نسبت به برخی از گروههای قومی، نژادی یا محلی بروز می‌کند. در بسیاری از کشورها تصورات قالبی عامه از قبیل نسبت دادن هر یک از صفات خسّت، سادگی، زرنگی، مهمان نوازی و تعصب به ساکنان هر یک از مناطق جغرافیایی کشور وجود داشته است؛ اما واقعیت این است که این صفات به طور انحصاری در هیچیک از مناطق عمومیت ندارد. در میان ساکنان مناطقی که تصورات قالبی خست نسبت به آنها به آنها رواج دارد، افراد سخاوتمند بسیاری وجود دارد و در میان ساکنان مناطق گوناگونی که تصورات قالبی سادگی، زرنگی، مهمان‌نوازی یا تعصب نسبت به آنها رایج است، افراد زرنگ ساده، مهمان‌گریز یا غیر متعصب بسیاری یافت می‌شود».[2] برای مثال در جامعه امریکا، سیاهپوستان را تنبل، ورزش‌دوست و علاقمند به موسیقی می‌دانند؛ در حالی که اکثر سیاهپوستان در صورت برخورداری از امکانات برابر، در زمینه‌های علمی و هنری استعدادهای درخشانی از خود نشان می‌دهند و بسیار فعال هستند. پس به عقیده قالبی اکثرا از عادتی ذهنی و اغلب خرافه منبعث می‌شود که افراد با اتکای آن دست به طبقه‌بندی و تشریح اشخاص یا گروهها و قومیتها می‌زنند که خیلی در عمل به ثبوت نرسیده‌اند. عقیده قالبی پیش‌فرضی عاطفی است که افراد در ذخیره ذهنی خود دارند.

«گاهی اوقات ممکن است تصور قالبی از لحاظ محتوای عاطفی، «خنثی» بوده و از منافع فرد دور باشند. برای مثال انگلیسی‌ها ممکن است درباره اینکه آمریکاییان چگونه هستند، عقاید قالبی داشته باشند؛ اما این امر ممکن است، برای اکثریت مردم هر دو ملت هیچ گونه اهمیتی نداشته باشد. آنجا که تصورات قالبی با اضطراب یا ترس مرتبط است، ممکن است، وضعیت کاملاً متفاوت باشد. تصورات قالبی در چنین شرایطی معمولاً با نگرشهای خصمانه و نفرت نسبت به گروه مورد بحث آمیخته‌اند. برای مثال یک سفیدپوست ممکن است معتقد باشد سیاهان تنبل یا کودن هستند، و از این اعتقاد برای نگرشهای تحقیرآمیز نسبت به آنها استفاده کند»[3] همین امر خود پایه تبعیض‌های نژادی و مبارزه این دو نژاد علیه یکدیگر را بنا می‌نهد.

اثرات اجتماعی تصور قالبی

«تفکر قالبی اغلب با مکانیسم روان‌شناختی جابه‌جایی، پیوند نزدیک دارد. در جابه‌جایی(Displacement)، احساس دشمنی یا خشم علیه موضوعاتی هدایت می‌شود که منشأ حقیقی آن اضطرابات نیستند. برای مثال گروههای قومی به خاطر پاداشهای اقتصادی، با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ این در حالی است که ممکن است هر دو در موقعیت مشابهی قرار داشته باشند؛ یا سفیدپوستان به دلیل تصورات قالبی، سیاهان را برای مشکلاتی مقصر بشمارند؛ که در واقع علل واقعی مشکلات جای دیگری نهفته است.»[4]

طی سالهای اخیر، مفهوم تصور قالبی در توضیحات مربوط به علل پدید آمدن نگرشها و منشأ آن در محیط‌های آموزشی بررسی‌های صورت گرفته است. برخی جامعه‌شناسان بر این باورند که مدارس و محیط‌‌های آموزشی نیز در شکل‌دهی به تصورات قالبی بر اساس ملاحظات جنسیتی کمک می‌کنند. مثلاً کتابهای دبستانی، دختران را در حال کمک به مادر و پسران را در حال کمک به پدر در تعمیر اتومبیل نشان می‌دهد. از سویی نیز آموزگاران عقیده دارند، پسران برای دنبال کردن رشته‌های فنی و علمی دختران برای امور خانه و فرهنگی مناسب‌ترند و به این طریق افکارشان را به دانش‌آموزان تزریق می‌کنند. این امر سالها بعد این تصور قالبی را ممکن است ناشی شود؛ که زنانی که به مشاغل بیرون از خانه می‌پردازند در امور خانه و نگهداری از فرزندان با اختلال مواجه می‌شوند.

منابع مورد استفاده دیگر:

1. آبرکرامبی، نیکلاس و دیگران؛ فرهنگ جامعه شناسی، ترجمه حسن پویان، تهران، چاپخش، چاپ اول، بهار 1367، ص 376.

2. اسولیوان، تام و دیگران؛ مفاهیم کلیدی ارتباطات، سید حسین رئیس زاده، تهران، فصل نو، 1385، چاپ اول، ص 380 و 381.

مقاله

نویسنده سمانه خالدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS