دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی

مسئولیت هاى مهم در انقلاب اسلامى

پس از پیروزى شکوه مند انقلاب اسلامى ایران، آیت الله هاشمى به خاطر درایت، مدیریت و قابلیت کم نظیر، یکى از بنیان گذاران و نظریه پردازان انقلاب به شمار آمد و به طور طبیعى، در پست هاى خطیر و حساس انقلاب قبول مسئولیت کرد و در هر کدام آثار و خدمات ارزشمندى از خود به یادگار گذاشت در این بخش فهرست وار به بعضى مسئولیتهاى مهم وى اشاره مى شود:

1. عضو شوراى عالى انقلاب.[29]

2. تهیه و تدوین آیین نامه و اساس نامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و تقدیم آن به شوراى انقلاب.[30]

3. مشارکت در تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران.

4. تشکیل حزب جمهورى اسلامى و عضویت در شوراى مرکزى آن.[31]

5. مأمور اعلام حکومت جمهورى اسلامى ایران، پس از سقوط رژیم، از رادیو و تلویزیون.

6. سرپرستى وزارت کشور، بعد از استعفاى دولت بازرگان.[32]

7. مدیریت خروج از بحران، پس از انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى و نخست وزیرى.

8. امامت جمعه موقت تهران، پس از ترور مقام معظم رهبرى(به حکم امام).

9. نماینده امام در شوراى عالى دفاع، پس از شهادت دکتر مصطفى چمران.[33]

10. فرماندهى جنگ و ادامه آن از جانب حضرت امام.[34]

11. قائم مقام فرماندهى کل قوا، از جانب امام در طول هشت سال دفاع مقدّس.

12. نمایندگى مردم تهران در سه دوره مجلس شوراى اسلامى(دوره اوّل و دوم و سوم).

13. رئیس مجلس شوراى اسلامى در سه دوره فوق.

14. ریاست جمهورى اسلامى ایران در دو دوره متوالى (1/4/1368 ـ 1/4/1376 ش.).

15. سه دوره نمایندگى مردم تهران در مجلس خبرگان رهبرى.

16. عضو هیئت رئیسه و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبرى.

17. عضو شوراى بازنگرى قانون اساسى (به حکم امام)[35]

18. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

19. رئیس شوراى عالى انقلاب فرهنگى.

ایشان در سخت ترین شرایط انقلاب، همواره مهم ترین و دشوارترین مسئولیت ها را بر دوش گرفت و در واقع از آبرو و جان خویش در راه انقلاب و مردم مایه گذاشت. اعلام قبول قطع نامه و توقف جنگ تحمیلى در آن شرایط بسیار حساس که بر اهل اطّلاع پوشیده نیست، اوّلین بار توسط آقاى هاشمى در نماز جمعه تهران مطرح شد. همچنین خبر بیمارى حضرت امام که منجر به رحلت جانگداز آن رهبر کبیر شد، به وسیله وى در ضمن خطبه هاى نماز جمعه به اطّلاع مردم رسید. امروز نیز در موقعیّت ها و شرایط دشوار و سرنوشت ساز داخلى و خارجى او زبان گویاى انقلاب و رهبرى، پایان بخش اختلافها، آرام بخش دل ها و مایه امید مردم ایران و مسلمانان و انسان هاى آزاده جهان است نقش سرنوشت ساز وى در دوران هشت سال دفاع مقدّس و فعالیّت هاى بنیادین ایشان در دو دوره ریاست جمهورى در جهت سازندگى، تحقق عدالت اجتماعى و کارآمد نمودن نظام جمهورى اسلامى، از دیگر فعالیّت هاى اوست. که شرح و تفصیل آن در این مقال نمى گنجد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS