دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله سید عبدالرزاق مقرّم

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله سید عبدالرزاق مقرّم

همگام با دانشوران معترض نجف

مقرّم همراه علماى نجف اعتراض خود را از دولت ایران در مورد حمله به مدرسه فیضیه و قتل و جرح جمعى از طلاّب طى این اطلاعیه ابراز داشته اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم حضرات حجج اسلام دامت برکاتهم

در این موقع که دشمنان دین خود را براى از بین بردن دین مقدّس اسلام مجهز نموده و با انواع وسائل مى خواهند کشور ایران که پرچمدار مذهب تشیّع مى باشد مرکز بى دینان و پایگاه نشر افکار شوم و پلید مادیّت گردد و لذا با دستى خونخوار فاجعه مولمه (قم) را بوجود آورد و طلاّب علوم دینیه با وضعى فجیع و رقت بار مورد هتک و ضرب و قتل قرار گرفته، صورتى به وجود آورده اند که قلوب عموم مسلمین را جریحه دار ساخته اند. هیئت علمیه نجف اشرف از بدو امر شروع به اقدام نمود و به مجرد اینکه خبر وحشت انگیز قم را شنید شروع به استنکار کرد و تمام طبقات اهل علم از مراجع تقلید و مدرّسین و طلاّب علوم دینیه خود را شریک بلکه در این مصیبت بزرگ با علما و روحانیون تشریک مساعى کرده و مراتب تأثر خود را به عالم اسلام ابلاغ و پیروى خود را از مراجع و علماى دین و تقویت از مراکز و حوزه هاى علمى ابراز نمایند و از پیشگاه مقدّس پروردگار بخواهند که توفیق فداکارى به عموم عنایت فرماید، و چون فعلا وسیله براى نشر حقایق در دست نیست و تمام وسائل تبلیغاتى در دست دیگران و به نشر اکاذیب مى پردازند لذا باید مردم متدین بهر نحو که مى توانند اینگونه مطالب را منتشر ساخته تا مردم بدانند که اگر اهمال و مسامحه کنند دین خدا بدست بى دینان از بین مى رود، در خاتمه تذکر داده مى شود که علماى نجف آمادگى خود را براى حفظ و حراست دین حنیف اسلام اعلام و یقین است که عموم مسلمین جهان براى حفظ دین جانبازى خواهند نمود.

مرتضى آل یاسین ـ نصرالله الموسوى المستنبط ـ احمد المستنبط الغروى ـ حسین همدانى ـ محمّدحسین طباطبائى الیزدى ـ صدرالدّین بادکوبى ـ مرتضى الحسینى الفیروز آبادى ـ سیّد محمّدجعفر الجزائرى ـ محمّدتقى آل بحرالعلوم ـ محمّدرضا طبسى ـ اسدالله الطباطبائى ـ تقى الطباطبائى القمى ـ محمّدباقر الموسوى الخونسارى ـ احمد انصارى ـ على الحسینى بهشتى ـ حسن سعید ـ جعفر الحسینى المرعشى ـ محمّدحسین اصفهانى ـ محمّدرضا مظفر ـ محمّد الحسینى الروحانى ـ محمّدجواد الشیخ راضى ـ على الحسینى الاصفهانى العلاّمة الفانى ـ عبّاس قوچانى ـ محمّدتقى الشیخ راضى ـ عبدالرزّاق الموسوى المقرّم ـ اسدالله مدنى ـ موسى بن جعفر آل بحرالعلوم ـ حسن بن على الحسینى الشیرازى.([16])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS