دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی سعی کرده تا بخش عظیمی از ایده هایش را از اسلام و به ویژه شیعه بگیرد یعنی تلاشش این بوده . امسال فیلم های جشنواره گرایش شدیدی به دین دارند و دین محور هستند و سینمایی هم شده اند...
مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر
مصاحبه با حسین گیتی | درباره جشنواره فيلم فجر

مصاحبه با حسین گیتی(منتقد نشریات تخصصی فیلم)

نظرشما راجع به فیلم های جشنواره امسال چیست؟ آیا نسبت به سال گذشته پیشرفتی می بینید؟

 سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی سعی کرده تا بخش عظیمی از ایده هایش را از اسلام و به ویژه شیعه بگیرد یعنی تلاشش این بوده . امسال فیلم های جشنواره گرایش شدیدی به دین دارند و دین محور هستند و سینمایی هم شده اند.
حتی سینما گران جوان ما که با فضای سینما به خوبی آشنا هستند در فیلم هایشان تلاش کردند تا کمتر شعار بدهند و با زبان تصویر که همان زبان سینماست حرف های دینی و مکتبی بزنند که این خودش پیشرفت خوبی ست. در سال گذشته پنج فیلم با موضوع خیانت در جشنواره حضور داشتند اما امسال از این  نوع فیلم ها خبری نیست بلکه مفاهیم جدیدی مثل قصاص و مبارزه با شیطان پرستی مورد توجه فیلم سازان قرار گرفته است همینطور حضور روحانیون در محوریت روایت داستان افزایش آماری داشته است.


به نظر شما افزایش حضور روحانیون در فیلم ها باعث نمی شود که درام به سمت منبر برود و فیلم ها شعار زده بشوند؟

هدف سینمای ایران این است که روزی سینما به معنای واقعی کلمه بشود با تمام معیارها و المان های سینمایی و بتواند فیلم دینی بسازد به دور از شعار و بتواند دین را به صورت پنهان و مستتر در جامعه تقویت کند. مثلاً روحانی ای که در فیلم رسوایی دیده میشود با روحانی ای که در فیلم آفتاب مهتاب دیده می شود متفاوت و هرکدام شخصیت پردازی و خصوصیات منحصر به خودشان را دارند. من نمی توانم پیش بینی کنم که سینمای ایران به چه سمتی پیش خواهد رفت چون راهی که امسال رفت متفاوت از سال گذشته بود اما این رو میدونم که هر پدیده انسانی‌ايی که بتواند سینما را به پیش ببرد مخاطب رو هم جذب خواهد کرد اما اگر مخاطب رو جذب نکرد اون دیگه سینما نیست رادیوست منبر است!.


کدام یک از فیلم های جشنواره نزدیک به سینمای داستان گو هستند؟

سوال بسیار خوبی کردید! فیلم های روز اول و هیچ کجا هیچ کس فیلم های ضد قصه هستند با روایات تو در تو و متقاطع .
فیلم کلاس هنر پیشگی اصلا داستان نداشت. فیلم عقاب صحرا و فیلم اشیاء از آنچه شما می بینید به شما نزدیک ترند داستان داشت و فیلم یک دو سه پنج تا نیمه هایش داستان داشت ولی بعد به بیراهه رفت. فیلم حوض نقاشی یک داستان خطی داشت ولی به درام نزدیک نشده بود. البته داستان به این معنی که آغاز و پایان داشته باشد اوج و فرود داشته باشد دیگر در سینما و حتی در رمان هم وجود ندارد بلکه سعی میشود فضا را بشکنند و داستان را از آخر به اول روایت کنند به هر حال من امسال در جشنواره فیلمی ندیدم که به شیوه کلاسیک داستان رو روایت بکنه.


فیلم سازانی هستند مثل تارانتینو (فیلم پالپ فیکشن) که  سردم دار نوع روایت داستان مدرن و پست مدرن هستند. آیا در ایران این نوع روایت داستان در فیلم ها موفق بوده است؟

ممکن است برای تماشاگران حرفه ای این نوع فیلم ها لذت بخش و دراماتیک باشد اما برای تماشاگر عام که برای تخمه شکستن و تفریح به سالن سینما می آید لذت بخش نیست و تماشاگر رو خسته می کنه و باعث میشه سینما رو ترک بکنه.
دنیا در حال عوض شدنه همانطوری که مدرنیزم در مقابل رئالیزم ایستاد و هوو شد سورئالیزم در مقابل مدرنیزم ایستاد و هوو شد دادائیسم هم همینطور همه رفتند. حالا پست مدرنیزم آمده و ممکن است که نماند همانطورکه دادائیسم نماند نئورئالیسم نماند و همه از بین رفتند . بنابراین تب پست مدرنیزم هم میگذرد!


مکتب اسپرسیونیزم تاثیرات مثبتی در ادبیات و سینما گذاشت الان این فیلم ها و داستان ها را چطور دسته بندی می کنید؟

این نوعی ساختار شکنی ست. مکتب معیارها و پارامترهایی دارد. هر ساختار شکنی ای به ساختار تبدیل نمی شود و امکان زیادی دارد که با شکست مواجه شود.


تا امروز بهترین فیلم جشنواره به نظر شما کدام فیلم بوده است؟

فیلم کلاس هنر پیشگی یک فیلم سینمایی بود به تمام معنا یعنی نشان می دهد که کارگردان سینما را می شناخته؛
فیلم های حوض نقاشی و هیچ کجا هیچ کس رو هم خیلی دوست داشتم.
زبان سینما که همان میزان‌سن، فضاسازی، شخصیت پردازی، نور و غیره است در این فیلم ها خوب بود همراه با دیالوگ هایی پر ایجاز و نه حرافی. سینما باید به سمتی برود که کمتر از دیالوگ استفاده کند و با زبان تصویر مخاطب را جذب کند.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده حسین محمودی فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS