دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مصاحبه بالینی Clinical interview

No image
مصاحبه بالینی Clinical interview

كلمات كليدي : مصاحبه باليني، مصاحبه تشخيصي، روش هاي مصاحبه، روان شناسي باليني

نویسنده : الهام السادات برقعي

مصاحبه را می‌توان یک تعامل دو نفره دانست که هدفی غیر از گفتگوی معمولی را دنبال می‌کند. مصاحبه، گفتگوی آزاد، برنامه‌ریزی شده و منطقی است که برای کسب اطلاعات مهم طراحی ‌شده و روان‌شناس بالینی و مشاور را قادر می‌سازد تا فرضیه‌هایی در مورد مسایل پیش‌آمده تدوین کرده و بهترین راه حل آن را بیابد.[1]

فرهنگ لغات آکسفورد، مصاحبه را ملاقات چهره به چهره(Face to face) اشخاص معنی می‌کند. بدون تردید مستقیم‌ترین راه برای ارزیابی روانی، مصاحبه با مراجع در مورد احساسات، افکار، گرایشات و رفتار اوست. تقریبا تمامی صاحبنظران در تمامی مشاغل، مصاحبه را یک تکنیک اساسی و اصلی برای جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم‌گیری‌ها به حساب می‌آورند. نکته قابل توجه این‌که، کارآیی یک مصاحبه کاملا بستگی به کارآیی مصاحبه‌کننده دارد و می‌تواند یکی از ابزارهای بسیار مهم و باارزشی برای یک درمان‌گر آموزش‌دیده برای تصمیم‌گیری‌ها، فهم و حدس باشد.

مصاحبه، از کلیه روش‌های متعددی که به منظور ارزیابی شخصیت افراد به کار برده می‌شود اهمیت بیشتری را دارا می‌باشد. زیرا که بدین وسیله می‌توان مطلبی به دست آورد که به هیچ طریق دیگری امکان‌پذیر نیست و چون در مصاحبه هیچ نوع ابزار و آلات مخصوصی لازم نیست، لذا این روش همیشه و به آسانی در دسترس روان‌شناس است. به علاوه به علت این‌ که با این روش می‌توان اطلاعات نسبتا زیادی در زمان کوتاه به دست‌ آورد، هنگامی که فقط مدت محدودی برای شناسایی شخص وجود دارد، مصاحبه بهترین روش است.[2]

مصاحبه بالینی، می‌تواند دامنه‌ای از گفتگوی بی‌ساخت تا رویارویی کاملا ساخت‌دار داشته باشد. اصولا مصاحبه بی‌ساخت به مصاحبه‌گر امکان می‌دهد تا از فوریت‌های زمان بهره بگیرد. ممکن است مراجع بخواهد درست همین الان و نه بعدا درباره یک مشکل خاص صحبت کند؛ که در این صورت مصاحبه بی‌ساخت این اجازه را می‌دهد. بنابراین مصاحبه بی‌ساخت بسیار انعطاف‌پذیر است. این واقعیت که مصاحبه‌گران مختلف، موضوعات متفاوتی را دنبال می‌کنند و از اینرو اغلب به نتیجه‌گیری‌های گوناگونی می‌رسند، باعث شده است تا مصاحبه‌های ساخت‌دار بیشتر به کار روند. مصاحبه ساخت‌دار دقیق‌تر است اما انعطاف کافی ندارد. این که از مصاحبه ساخت‌دار استفاده شود یا بی‌ساخت، بستگی به هدف پژوهش دارد. از مصاحبه‌های ساخت‌دار بیشتر در محیط‌های پژوهشی استفاده می‌شود و از مصاحبه‌های بی‌ساخت بیشتر در محیط‌های بالینی عملی استفاده می‌شود.[3]

مصاحبه در مورد وضعیت روانی

با یک مصاحبه روانی مناسب می‌توان اطلاعات خوبی به دست آورد و به مراجعان کمک کرد. مصاحبه‌ها هدفمندند و مصاحبه‌کنندگان وظیفه دارند مصاحبه را به گونه‌ای هدایت کنند که اطلاعات لازم به دست آید. ضمن این که بین مصاحبه‌کننده و مراجع، باید تفاهم و ارتباط خوبی برقرار شود.

اغلب، مصاحبه در مورد وضعیت روانی برای غربال‌گری سطح عملکرد روان‌شناختی و وجود یا عدم وجود پدیده‌های نابهنجار مانند هذیان، دلیریوم یا دمانس(زوال عقل) انجام می‌گیرد. معاینه وضعیت روانی، شامل مشاهده ظاهر و منش بیمار، ویژگی‌های کلامی، خلق، فرایند تفکر، بینش، قضاوت، حافظه و جهت‌گیری می‌شود. نتایج حاصل از معاینه بالینی، اطلاعات مقدماتی در مورد تشخیص اولیه روان‌پزشکی و نیز راهنمایی برای سنجش و ملاحظه‌های بعدی را فراهم می‌آورد.

مصاحبه تشخیصی

هدف مصاحبه تشخیصی، دستیابی به فهم روشنی از مشکلات بیمار است. بنابراین در این مصاحبه، نشانه‌ها را که خود بیمار گزارش می‌کند برای ارزیابی و قرار دادن آن‌ها در یک طبقه تشخیصی استفاده می‌شود.[4]

روش‌های مصاحبه

روشی که در مصاحبه به کار برده می‌شود به هدف مصاحبه بستگی دارد. هدف مصاحبه این است که، شخص مصاحبه‌شونده به صحبت تشویق شود و از این راه اطلاعات مفیدی به متخصص بالینی بدهد. البته در این مرحله مشکل اصلی این است که در مراحل اولیه مصاحبه، متخصص بالینی هم نمی‌داند چه مطالبی در مورد مراجع حایز اهمیت است و باید سعی شود که اطلاعات کامل و تمام جزئیات زندگی شخصی به دست آید. معمولا مصاحبه تشخیصی به سه شیوه برگزار می‌شود: مستقیم، غیرمستقیم و نیمه‌مستقیم. عده‌ای از صاحبنظران هم، تحت نظم معینی از هر سه روش استفاده می‌کنند که به طرفداران روش انتخابی موسومند.

روش مستقیم

این روش، به روش "متمرکز بر مصاحبه‌گر" موسوم است. در این روش گرداننده مصاحبه، فرد مصاحبه‌کننده است. او خود را متخصص فن با زمینه تجربی و صلاحیت علمی کافی می‌داند و سعی می‌کند از طریق جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن‌ها و کشف مشکل اقدام به رفع آن و ارایه راه حل کند. در این روش، متخصص بالینی سؤالات خود را قبلا تهیه نموده است و در هنگام مصاحبه آن‌ها را می‌پرسد و به جزئیات رفتار شخص پی می‌برد.

روش غیرمستقیم

این روش، به روش "متمرکز بر مراجع" موسوم است. در این روش، مراجع نقش فعالانه‌تری داشته و بیشتر صحبت می‌کند. مصاحبه‌گر باید به مراجع اجازه دهد تا قسمت عمده مصاحبه را اداره کند و خود بیشتر و با دقت به سخنان او گوش فرا دهد. در این روش، مصاحبه‌گر یک محیط گرم و آزاد و مجاز به وجود می‌آورد تا مراجع با خیال راحت تمام مطالبی را که دارد بیان نماید. مصاحبه‌گر، گفته‌های مراجع را انعکاس داده و آن‌ها را برای مراجع روشن‌تر بیان می‌کند و یا از فنون تکرار و مرور کردن گفته‌های مراجع استفاده می‌کند. در این روش، متخصص بالینی به طور غیرمستقیم سؤال‌هایی می‌کند تا مراجع را به موضوعات مهم و قابل بحث هدایت کند، البته بدون اینکه مراجع احساس نماید که این طریق به او تحمیل شده است.[5]

روش نیمه‌مستقیم

گاهی یک روان‌شناس باید با افرادی مصاحبه کند که داوطلبانه برای مصاحبه نیامده‌اند، مثلا جنایت‌کاری که دادگاه تصمیم گرفته است او را قبل از محکمه مورد آزمایش روانی قرار دهد. در این‌گونه مصاحبه‌ها معمولا مصاحبه‌شونده نه تنها با میل و رغبت و از روی صداقت در مصاحبه شرکت نمی‌کند بلکه مصاحبه‌کننده را نیز شخص خطرناکی می‌داند که می‌خواهد او را مورد استنطاق قرار داده و مطالبی را که از او بیرون می‌کشد بر ضد او به کار ببرد. مسلما فردی که با این طرز تفکر وارد جلسه مصاحبه می‌شود، سعی می‌کند از دادن اطلاعات در مورد خود امتناع کند.[6]

روش انتخابی

این روش نه کاملا مستقیم است و نه کاملا غیرمستقیم و تلفیقی از این دو هم نیست. زیرا بر مبنای نیازهای مراجع، از اصول یکی از این دو روش استفاده می‌شود. ضمنا انتخاب روش بر مبنای آزمایش و خطا نباید صورت گیرد. بدین طریق که مثلا مصاحبه‌گر روش‌ها را یکی پس از دیگری به کار بندد تا سرانجام به نتیجه مطلوب برسد.[7]

مقاله

نویسنده الهام السادات برقعي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS