دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رستگاری در یک‌شنبه | نگاهی به فیلم Silver Linings Playbook

پت در نامه‌ای که بعداز 8 ماه بستری بودن در بیمارستان روانی در اولین سکانس فیلم برای همسر سابقش، نیکی می‌نویسد نگاهی حسرت‌بار به یک‌شنبه‌های از دست‌رفته دارد اما در واپسین سکانس فیلم هیچ نشانی از این دریغ‌ها باقی نمانده...
رستگاری در یک‌شنبه | نگاهی به فیلم Silver Linings Playbook
رستگاری در یک‌شنبه | نگاهی به فیلم Silver Linings Playbook

[کد مطلب: 1804]

 

 

پت در نامه‌ای که بعداز 8 ماه بستری بودن در بیمارستان روانی در اولین سکانس فیلم برای همسر سابقش، نیکی می‌نویسد نگاهی حسرت‌بار به یک‌شنبه‌های از دست‌رفته دارد اما در واپسین سکانس فیلم هیچ نشانی از این دریغ‌ها باقی نمانده و در فضای رؤیاگونهٔ خانهٔ پدری می‌بینیم که دوباره به یک‌شنبه‌ها علاقه‌مند شده است و راز این تغییر و حرکت از چنان افسردگی‌ای به چنین نشاطی، تلاشِ سزاوارتحسین دیوید اُ. راسل به‌عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، در طراحی داستانی جذاب و خلق شخصیت‌هایی غیرقابل‌پیش‌بینی در فیلمی کم‌ادعاست. Silver Linings Playbook عامه‌پسند جمع‌وجوری که اگرچه از الگوهای رایج کمدی‌رمانتیک، هم در فضای حسی روابط بین شخصیت‌ها و هم در نحوهٔ پیش‌رفت قصه و هم در آن پایان‌بندی مفرح پیروی می‌کند اما به خاطر آشنازدایی از آن کلیشه‌ها و وارد کردن ایده‌های بکر و پیش‌بینی‌ناپذیر به خط روایی قصه خود فاصلهٔ زیادی از آثار هم‌ردهٔ خود پیدا می‌کند و سخت‌گیرترین مخاطبینش را نیز تا حدود زیادی راضی نگه می‌دارد. حتی مؤلفهٔ هالیوودپسندی چون مشکل روانی پت و تیفانی نیز هم‌چون آثار معهود این گونهٔ خاص سینمایی، آن‌قدر پررنگ و تعیین‌کننده نیست که لحن سرخوشانهٔ داستان را دست‌خوش لُکنت کند و فقط در حد بهانه‌ای برای آشنایی این دو نفر و شکل‌گیری موقعیت اولیهٔ داستان طرح می‌شود و درست همین‌جاست که اولین ایده‌های آشنازدایانهٔ اثر در دوری جستن اولیه پت از تیفانی بعداز مهمانی رانی، بروز می‌کند و علاوه بر تبیین وضعیت پت به‌عنوان شخصیتی بیش‌از اندازه خوش‌بین به نتیجه‌بخش بودن پروسهٔ درمانی‌اش، عمق تنهایی و ویرانی تیفانی نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد. این آشنایی‌زدایی‌ها - و آشنازدایی‌های دیگری هم‌چون دلیل احمقانهٔ پت در سفارش عجیب‌وغریبش به پیش‌خدمت رستوران در اولین قرارش با تیفانی یا واکنش‌های جنون‌آمیز و وقیحانهٔ تیفانی به مرگ هم‌سرش - وقتی در ادامهٔ فیلم در کنار رابطهٔ تاجرمآبانه و بده‌بستان‌های کاسب‌کارانهٔ پت و تیفانی با هم قرار می‌گیرند منجر به شکل‌گیری سلسله‌ای از غافل‌گیری‌ها می‌شود که هم جایگاه فیلم را به‌عنوان اثری خوش‌ریتم و پر اُفت‌وخیز در مقایسه با آثار  مشابهَش ارتقا می‌بخشد و هم در سایهٔ آن حوادث، کنش‌های خلاف‌انتظار شخصیت‌های اصلی را در ادامهٔ فیلم تا حدودی توجیه می‌کند.


اگرچه فیلم‌نامهٔ Silver Linings Playbook از رمانی نوشتهٔ متیو کوئیک اقتباس شده اما نمی‌توان سهم دیوید اُ. راسل را در  مهندسی اتفاقات - مخصوصا نیمهٔ دوم – فیلم و منتهی کردن باورپزیر آن‌ها به چنان پایانی نادیده گرفت. درست از وقتی که پدر خرافاتی پت سر همهٔ دار و ندارش با رندی، قمارباز کلاه‌بردار محله شرط‌ بندی می‌کند و با اعتقاد به خوش‌یمنی پسرش از او درخواست می‌کند که برای تشویق تیم محبوبش به ورزشگاه برود، خواسته‌های شخصیت‌های متعدد فیلم درهم گره می‌خورد و تک‌تک اتفاقات بعدی در روندی به‌ظاهر خودکار به‌گونه‌ای از پی‌هم ردیف می‌شود که هم پایان‌بندی یکی‌دو قصهٔ فرعی داستان تأثیر واحدی بر پایان‌بندی خط اصلی داستان بگذارد و هم به‌سرانجام‌رسیدن قصه به آن کیفیت به‌خصوص، سرنوشت محتوم شخصیت‌های داستان به‌نظر رسد. زمان تمرین هر روزِ پت با تیفانی به‌خاطر ورزشگاه رفتن پت دست‌خوش تغییر می‌گردد. از قضا تیم محبوب پدر می‌بازد و پدر در آستانهٔ از دست دادن دار و ندارش قرار می‌گیرد. تیفانی پت را به‌خاطر بدقولی ملامت می‌کند. پدر در اوج عصبانیت، تیفانی و بدیُمنی‌اش را عامل باخت تیم محبوبش معرفی می‌کند. تیفانی در سکانسی فراموش‌نشدنی نتایج تک‌تک بازی‌های تیم محبوب پدر را وقت‌هایی که پت سر قرارهایش با او حاضر شده، متذکر می‌شود. رندی تحت‌تأثیر وضعیت از هم‌پاشیدهٔ خانوادهٔ پت می‌گردد. تیفانی کلاه‌برداری رندی از پدرش را متذکر می‌شود و از او می‌خواهد که حسن‌نیتش را در اظهار هم‌دردی با خانوادهٔ پت ثابت کند. رندیِ قمارباز می‌پذیرد که سر آخرین بازی فصل و جایزهٔ «بنجامین فرانکلین»ِ پت و تیفانی شرط بندی دوگانه‌ای را با پدر پت ترتیب دهد. پت چنین شرط بندی‌ای را منصفانه نمی‌داند و درست وسط جر و بحثش با تیفانی متوجه چیزهایی دربارهٔ ماهیت نامهٔ نیکی می‌شود. از آن‌طرف نیز تیفانی و پدر پت برای ترغیب کردن پت به شرکت در جایزهٔ «بنجامین فرانکلین» تصمیم می‌گیرند به او به‌دروغ بگویند که نیکی برای تماشای آن رقابت حضور خواهد داشت. اتفاقا رانی و ورونیکا به این امید که رقابت «بنجامین فرانکلین» فرصت مناسبی آشتی پت با زندگی گذشته‌اش است، نیکی را هم‌راه خود می‌آورند و ناخواسته و بی‌اطلاع از احساسی که تیفانی به پت پیدا کرده، مقدمات وقوع پایانی تلخ را برای فیلم مهیا می‌کنند اما درست در لحظهٔ آخر پدر پت درشمایل مرشدی برای پسرش از راه می‌رسد و جلوی چنان پایان تلخی را می‌گیرد.

قوام‌یافتگی ساختار روایی فیلم نه‌تنها انتظارات حسّی مخاطبان خود را با رودست‌زدن‌های – بعضا کلیشه‌ای – متعدد دچار تغییر سطح می‌کند که استعاره‌وار تصویر پرسایه‌روشنی را نیز از شخصیت‌های داستان ترسیم می‌کند. پت و تیفانی و دنی (که حتی پت هم متوجه حرف‌هایش نمی‌شود) اگرچه در دیدگاه اولیهٔ به‌ظاهر منطقی فیلم به‌عنوان غیرطبیعی‌ترین آدم‌های اجتماع معرفی می‌شوند اما مطمئنا فیلم‌ساز اثرش را با همین تلقی ظالمانه و در عین‌حال کودکانه از آدم‌ها خاتمه نمی‌دهد. با کمی تأمل در زندگی پدر پت که در ظاهر پدری عاقل و حساب‌گر معرفی می‌شود (داستان پاکت‌نامه‌ها) ولی در واقع لیلاجی بازنده و شدیدا خرافاتی است، با کمی تعمق در زندگی رانی که در ظاهر انسانی متمول و موفق است ولی دارد زیر بار سنگین زندگی و تامین ملزومات خانواده خفه می‌شود و برای همین هر وقت عصبانی می‌شود در گاراژ متالیکا گوش می‌دهد، با دقت بیش‌تر در رفتارهای ورونیکا که می‌کوشد بسیار سالم‌تر و معقول‌تر از خواهرش  تیفانی به‌نظر بیاید اما بزرگ‌ترین دغدغه‌اش دکوراسیون خانه است، با نگاهی عمیق‌تر در رفتارهای جیک که در مقایسه با برادرش پت، حتی در زده شدن عکس‌شان به دیوار، همیشه مورد ترجیح قرار می‌گیرد  ولی در طول دوران بیماری پت هیچ‌وقت به دیدارش نرفته و حالا نیز به‌جای دل‌داری پت مرتب ناکامی‌های شغلی و خاوادگی او و در مقابل کامیابی‌ها و موفقیت‌های خودش یادآوری می‌کند، همه این‌ها شاید ما را به بازتعریف عناوین هنجارها و ناهنجارهای روانی بکشاند و مرزهای تقسیم‌بندی‌ها عرفی/اعتباری از میزان سلامتی روانی آدم‌ها را کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر کند.
با همهٔ‌این حرف‌ها اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که Silver Linings Playbook  فیلمی است که در همهٔ ابعاد هنری معناشناختی مخاطب‌شناسی خود در گفتمان آمریکا و فیلم‌های آمریکایی قرار می‌گیرد. کارنامهٔ متنوّع دیوید اُ. راسل از Three Kings تا فیلم تحسین‌شده Fighter نشان می‌دهد که او به‌رغم خلاقیت‌ها و موفقیت‌های رشک‌برانگیزش، آن‌قدر فیلم‌ساز بزرگی نیست که بتواند در ردهٔ غول‌هایی هم‌چون فلینی و آنتونیونی و برگمان و ازو، به تاریک‌ترین و ناشناخته‌ترین سطوح وجودی/روانی انسان نقب بزند و برای تقرّب به آن حقیقت مستور و متناسب با آن مسیر تقرّب، خالق ساختار و فرمی‌های هنری بدیع و پیچیده‌ای باشد. او فیلم‌سازی است که همهٔ این سال‌ها کوشیده قصه‌گوی خوش‌بیان و روان‌زبانی باشد و اتفاقا مخاطبانش نیز علاقه‌مند به غرق شدن در دنیای برساخته از داستان‌ها و بازیدن به بازی قصه‌گویی‌هایش هستند. شاید به همین‌خاطر است که کم‌تر کسی بعداز تماشای همین فیلم ‌ Silver Linings Playbook از خودش می‌پرسد که تحول پت از شبه‌نوجوانی سرخوش و بلاهت‌زده در یک‌سوم اول فیلم به مردی بالغ و پخته در انتهای به اندازهٔ لازم توجیه شده یا نه یا مثلا هم‌دست بودن مادر پت و تیفانی در حضور هر روزهٔ تیفانی سر راه دویدن پت چرا باید بی‌مقدمه در انتهای فیلم کشف شود و اصلا شخصیتی با خصوصیات تیفانی چرا باید به چنین خواسته‌ای پاسخ مثبت دهد. مخاطبان قصه‌نیوش Silver Linings Playbook  کم‌تر به چنین پرسش‌هایی می‌اندیشند و فقط می‌خواهند به جادوی دنیای رؤیاگونهٔ پیش چشم‌های‌شان در فاصلهٔ یک‌شنبه‌ای تا یک‌شنبهٔ بعد رستگار شوند.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده علی غبیشاوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
منحنی تولید یکسان    Isoquant Curve

منحنی تولید یکسان Isoquant Curve

کلمه Isoquant از دو واژه یونانی ISO معادل "برابر" و Quantas معادل "مقدار"، تشکیل شده است؛ که برخی از مترجمین آن را به‌معنای تولید یکسان، متساوی التولید، برابر مقدار و هم‌مقداری تولید به‌کار برده‌اند. منحنی تولید یکسان مکان هندسی تمام مقادیر کار و سرمایه است، که سطح معیّنی از محصول را به‌دست می‌دهد.
سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
هزینه  Cost

هزینه Cost

واژه Cost در لغت به‌معنای هزینه و در اصطلاح اقتصاد نظری عبارتست از مجموع پرداخت‌هایی که یک واحد تولیدی برای سرمایه، زمین، کار و نیز مدیریت به‌عمل می‌آورد.
Powered by TayaCMS