دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقش شبکه‌های اجتماعی در طلاق‌های عاطفی

به نظر می رسد ده‌ها میلیون کاربر ایرانی شبکه‌های اجتماعی که بخشی از جامعه ۲ میلیارد نفری این سرزمین‌های دیجیتالی به شمار می‌روند
نقش شبکه‌های اجتماعی در طلاق‌های عاطفی
نقش شبکه‌های اجتماعی در طلاق‌های عاطفی

به نظر می رسد ده‌ها میلیون کاربر ایرانی شبکه‌های اجتماعی که بخشی از جامعه ۲ میلیارد نفری این سرزمین‌های دیجیتالی به شمار می‌روند، با فرصت‌هایی رو‌به‌رو شده‌اند که کسب و کار، ارتباطات، تبادل اطلاعات و هم چنین سبک زندگی دیجیتالی آن‌ها را دست خوش تغییر کرده است.

از طرفی، استفاده گسترده این ابزار در زندگی امروز،‌ سبک زندگی سنتی و اصیل خیلی از ایرانی‌ها را با چالش‌هایی مواجه کرده که کم‌خوابی، کاهش میزان مطالعه، کاهش مهارت‌های ارتباط اجتماعی و از همه مهم‌تر، گسترش فزاینده طلاق‌های عاطفی در کشور، بخشی از معضلات فعالیت در این فضاست. طلاق عاطفی، روند فزاینده‌ای در کشور ما دارد و البته آمار دقیقی از آن در دسترس نیست و بررسی‌های تجربی، بیان‌گر واقعیت‌هایی از این موضوع مهم هستند که فضای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی نیز، در فراگیر شدن آن نقش مؤثر ایفا کرده‌اند.

هر چیزی که مانع ارتباط نزدیک زوجین با یکدیگر در محیط خانه شود، بستر طلاق عاطفی را شکل می‌دهد. به سردی در روابط زوجین طلاق عاطفی می‌گویند که همان طور که از نامش پیداست،‌ از یک چالش عاطفی و حسی در میان زن و شوهر حکایت دارد. طلاق عاطفی نام‌های مختلفی همچون طلاق خاموش، طلاق تاریک و… دارد که هرگاه هرگونه اختلال در روابط عاطفی، شناختی، جنسی و زناشویی بین زوجین توام با عدم درک متقابل و همدلی باشد، باعث ایجاد بدبینی و کاهش فعالیت‌های مشترک و سردی روابط زوجین خواهد شد که به مرور زمان جاذبه و اعتماد به یکدیگر ضعیف و پروسه بی‌تفاوتی و طلاق عاطفی آغاز می‌شود. افرادی که به طلاق عاطفی گرفتار می‌شوند، در واقع با فاصله‌ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند خط قرمزهایی را برای همدیگر مشخص کرده‌اند و هرکدام در خلوت خود دیگری را متهم می‌کند و به واسطه ذهنیت‌های قبلی، بعضا حاضر به طرح دیدگاه‌ها و چالش‌های ذهنی خود با دیگران به خصوص کارشناسان روان‌شناسی و مشاوران خانواده نیستند.

طلاق عاطفی، بستر را برای طلاق‌های بعدی در خانه و بروز ناهنجاری‌های دیگر در جامعه فراهم می‌کند. خانه‌ای که در آن طلاق عاطفی بین زوجین برقرار شده است، محفلی برای دورهمی‌های پر خاطره و جذاب نیست و اعضای خانواده علاقه‌مند هستند که وقت خود را بیش‌تر بیرون از خانه و با دوستان و آشنایان بگذرانند تا با یکدیگر. بررسی‌ها نشان می‌دهد در خانه‌هایی که به هر دلیلی، طلاق عاطفی بین زوجین واقع می‌شود، وقوع بزهکاری‌های اجتماعی و رفتاری میان فرزندان با روند صعودی همراه است و به همین خاطر، بروز طلاق عاطفی می‌تواند سبب شکل‌گیری ناهنجاری‌های گسترده و بحرانی در سطح جامعه شود. از جنبه‌ای می‌توان،‌ تداوم طلاق‌های عاطفی در جامعه را تحلیل برنده ثروت ملی، سلامت اجتماعی، روانی و تهدیدی برای نسل کنونی و آینده کشور دانست که هم چنان با لشکر ۱۱ میلیونی مجرد‌ها و ۳۰ میلیونی کم‌سواد‌ها و بی‌سواد‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. در خانواده‌ای که طلاق عاطفی مشاهده شود، فرزندان تمایل کمتری به ازدواج خواهند داشت و اگر زوجی، کم‌سواد یا بی‌سواد باشد، با توجه به فقدان حامی مستقیم، تمایل کم‌تری به با‌سواد شدن، تحصیل کردن و دستیابی به آرمان‌های علمی از پیش تعریف‌شده خواهد داشت. در واقع طلاق عاطفی، امید و جاه‌طلبی را از زوجین می‌گیرد و این عامل، نقش مخرب در ارتقای مهارت‌های اجتماعی و فردی فرزندان‌شان در جامعه خواهد داشت. زمان خاصی برای بروز طلاق عاطفی وجود ندارد. یعنی نمی‌شود گفت که یک زوج جوان در ۶ ماه اول یا ۴ سال اول یا ۱۰ سال اول زندگی خود در معرض طلاق عاطفی قرار دارند. خیر! شاید زوجی با دارا بودن فرزندان ۳۰ ساله هم، به واسطه مشکلاتی، طلاق عاطفی بگیرند و حتی تداوم این روند، سبب جدایی آن‌ها پس از ۴۰ سال زندگی مشترک شود!‌ بنابراین، نمی‌توان زمان خاصی را برای طلاق عاطفی و حتی سن مشخصی برای آن در نظر گرفت و همواره باید برای جلوگیری از وقوع آن، هوشیارانه و آگاهانه رفتار کرد. این که شبکه‌های اجتماعی روزگار ما، تا چه حد توانسته نقش مخرب در روابط زوجین ایرانی ایفا کند و بستر بروز طلاق عاطفی شود، مقوله‌ای نیست که تا‌کنون به طور علمی و دقیق و آماری بر روی آن فعالیتی صورت گرفته باشد. اما یافته‌های تجربی و شواهدی که بعضا در زندگی روزمره با آن رو‌به‌رو می‌شویم ما را به این درک می‌رساند که افزایش استفاده اعتیاد‌آمیز از فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند محرک خوبی برای بروز طلاق‌های عاطفی میان زوجین و حتی دیگر اعضای خانواده شود. وقتی فرزندان وقت‌های بسیاری از زمان زندگی در خانه را به ابزارهای دیجیتالی مانند بازی‌های رایانه‌ای و پرسه زدن در شبکه‌های اینترنتی صرف کنند و مادر و پدر نیز به جای صحبت با یکدیگر و ارتباط با فرزندان، در بهترین حالت مشغول فوروارد کردن عکس‌ها و ویدئو‌های جالب در اینترنت به یکدیگر در فضای پیام‌رسان‌ها باشند، قطعا، مهارت‌ های ارتباطی و تبادل تجربه و شناخت اعضای خانواده کاهش پیدا می‌کند. این حالت زمانی در بین زوجین روی می‌دهد که آن‌ها با حضور زیاد در شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و گروه‌های مختلف دیجیتالی، با افراد گوناگون آشنا شده و تبادل اطلاعات می‌کنند و در این فضا، بستر برای بد‌بینی و سوءتفاهم، بسیار گسترده خواهد بود. در واقع بدبینی‌های منشعب از فضای دیجیتالی، یکی از بستر‌های توسعه طلاق عاطفی در کشور بوده که این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی که گروهی از افراد، بدون هیچ ضابطه‌ای به تبادل اطلاعات و ارتباطات اقدام می‌کنند، به وفور قابل مشاهده است. مثلاً «زوجین با کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شده و ارتباط حسی و مجازی با آن برقرار کرده و به تبادل عکس و اطلاعات اقدام می‌کنند»، «زوجین وارد حریم خصوصی زوجین دیگر یا افراد مجرد در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند»، «زوجین مشغول لایک و کامنت و پست و فوروارد در زیر مطالب افراد متاهل یا مجرد در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند که زمینه روابط بعدی را فراهم کرده یا فضا را برای بدبینی و سوءتفاهم‌های گوناگون فراهم می‌کند». روش‌های بسیاری برای مقابله با بروز پدیده زشت طلاق عاطفی در جوامع مدرن پیشنهاد شده است یکی از بهترین راهکار‌ها، می‌تواند زوج درمانی باشد. در این شیوه در جلسه‌های مشترک بین زن و شوهر به ‌منظور بهبود روابط آن‌ها با همکاری مشاوران و کارشناسان، تلاش برای سازش مشکلات آن‌ها انجام می‌شود که موجب افزایش شناخت زوج‌ها از یکدیگر و روابط زناشویی می‌شود. راهکار بعدی، استفاده مسئولانه و اثر‌بخش از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی توسط زوجین است. شبکه‌های اجتماعی، هم چون شمشیر دو لبه می‌تواند روابط اجتماعی افراد را تقویت یا آن را به شدت تضعیف کند. این هنر استفاده‌کننده و کاربر است که می‌تواند بر اساس نیاز‌ها و ظرفیت‌های خود،‌ دنیایی از فرصت‌ها را برای خود و خانواده از این طریق فراهم کند یا عاملی برای طلاق‌های عاطفی و در نهایت فروپاشی خانواده شود. رسانه ملی باید در زمینه طلاق‌های عاطفی و شبکه‌های اجتماعی، بی‌پروا‌تر به تولید برنامه و شفاف‌سازی در جامعه برای آگاه‌سازی اثربخش اقدام کند. پرهیز از ارائه آمار و اطلاعات و شفاف‌سازی و طرح مسئله،‌ آتش را هم چنان زیر خاکستر پنهان می‌کند و شمار کلاهبرداری‌های سایبر و مجرمان اینترنتی و ناقضان حریم خصوصی را کاهش نخواهد داد.

برای مقابله با پدیده شوم طلاق‌های عاطفی در جامعه جوان ازدواج‌زده ایران، آگاهی‌بخشی کاربردی به طیف جوان و حتی مسن جامعه اطلاعاتی کشور در زمینه آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی ضرورت دارد، ضرورتی که باید از مدارس آغاز شود، نه از ماه‌های اول ازدواج!

منبع: روزیاتو

روزنامه ابتکار

دوشنبه اول آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
منحنی تولید یکسان    Isoquant Curve

منحنی تولید یکسان Isoquant Curve

کلمه Isoquant از دو واژه یونانی ISO معادل "برابر" و Quantas معادل "مقدار"، تشکیل شده است؛ که برخی از مترجمین آن را به‌معنای تولید یکسان، متساوی التولید، برابر مقدار و هم‌مقداری تولید به‌کار برده‌اند. منحنی تولید یکسان مکان هندسی تمام مقادیر کار و سرمایه است، که سطح معیّنی از محصول را به‌دست می‌دهد.
سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
کشش عرضه Elasticity of Supply

کشش عرضه Elasticity of Supply

کشش عرضه، همانند کشش تقاضا، واکنش و حساسیت مقدار عرضه را نسبت به قیمت بررسی می‌کنید که به آن کشش عرضه در برابر تغییرات قیمت می‌گویند و به اختصار کشش عرضه نیز گفته می‌شود...
Powered by TayaCMS