دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شاخص قیمت Price Index

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد.
شاخص قیمت    Price Index
شاخص قیمت Price Index

كلمات كليدي : شاخص قيمت، لاسپيرز، پاشه، فيشر، عمده فروشي، خرده فروشي

نویسنده : حسين كفشگر جلودار

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد. در واقع چون در اقتصاد کلان با تعداد بسیار زیادی از کالاها و خدمات مواجه هستیم، ناچاریم با یک عدد، وضعیت همه قیمت‌ها را بیان نماییم. [1]

شاخص قیمت، معیاری است که براساس آن، ارزش ثابت از ارزش جاری تمیز داده می‌شود. [2] اصولا شاخص، کمیّتی است که به‌عنوان نماینده کمیّت‌های همگن متعدد به‌کار می‌رود و می‌تواند جهت و میزان تغییر کمیّت‌های مورد نظر را در طول زمان نشان دهد. [3]

عدد شاخص، رقمی است که تغییر نسبی قیمت‌های کالای مصرفی یا خدمات مشابه را در یک دوره و هر دوره دیگر، به‌عنوان دوره مبنا نشان می‌دهد. معمولا دوره مبنا را به رقم صد ارائه می‌دهند. [4]

 به عبارت کلی شاخص قیمت یعنی « بیان قیمت همه کالا ها و خدمات به صورت یکجا ، کمی و بدون واحد»

روشهای به‌دست آوردن شاخص قیمت‌ها

ظاهرا ساده‌ترین راه این است که میانگین ساده همه قیمت‌ها را به‌دست آوریم.  برای توضیح این مفهوم از یک مثال شروع می کنیم. فرض کنید که در اقتصاد چهار کالا (برای سادگی) وجود داشته باشد و در یک کشور فرضی همین چهار کالا تولید و خرید و فروش شود.

سال

سال 1390

سال 1391

سال 1392

نوع کالا

مقدار کالا

قیمت کالا

مقدار کالا

قیمت کالا

مقدار کالا

قیمت کالا

برنج

100کیلو

100

110

150

120

200

پیراهن

80عدد

1500

85

2000

90

3100

دوچرخه

30 عدد

10000

33

18000

35

25000

خاویار

10 کیلو

20000

11

35000

12

55000

 

راه حل اولیه برای نشان دادن همه قیمت ها با یک عدد، محاسبه میانگین قیمت ها است.

P1390= 100+ 1500+ 10000+ 20000 /4= 7900ریال 

P1391= 150+ 2000+ 18000+ 35000 /4= 13787   ریال  

P1392= 200+ 3100+ 25000+ 55000 /4= 20825 ریال 

استفاده از راه حل اولیه میانگین قیمت ها،  اگر چه می­توان قیمت همه کالاها را با یک عدد نشان داد، اما این روش دچار اشکالاتی است:

  • اول اینکه در میانگین‌های فوق، همه کالاها وزن یکسانی دارند و حال آن‌که مقدار مصرف برنج در خانوارها بسیار بیشتر از خاویار است و باید وزن بزرگتری به‌خود بگیرد.
  • دوم این که واحدهای اندازه‌گیری کالاها با‌هم همگن نیستند؛ یعنی برخی کالاها را به وزن، برخی را به‌صورت عددی و بعضی دیگر را با لیتر اندازه‌گیری می‌کنند. در این‌صورت، باید کاری کرد که کالاها، میانگین واحد پولی نداشته باشند. [5]

برای حذف این دو مشکل  یک سال را به عنوان «سال پایه» در نظر می گیریم. سال پایه یعنی سالی که در آن کشور، کمتر دچار تغییر و تحول شده باشد. به عبارت دیگر سالی که «تورم حداقل باشد؛ بیکاری کم باشد، رشد اقتصادی بالا باشد». البته بخاطر ایجاد کالاهای جدید و یا تغییر در مصرف برخی کالاها، سالهای پایه هر چند سال تغییر می بابد. با توجه به توضیحات اگر در مثال فرضی سال پایه 1390 باشد داریم:

 (شاخص قیمت 1390)P1390به سال پایه 1390= 100+ 1500+ 10000+ 20000 /100+ 1500+10000+20000 =1

 (شاخص قیمت 1391)P1391به سال پایه 1390=150+ 2000+ 18000+ 35000/ 100+1500+10000+20000=1/74

(شاخص قیمت 1392)P1391به سال پایه 1390= 200+ 3100+ 25000+55000 / 100+1500+10000+20000=2/64

  عدد 1.74 بدین معنی است که به طور متوسط قیمت ها از سال 1390 تا 1391 حدود 1.74 برابر شده است.  این شاخص قیمت بدست آمده اگر چه دو مشکل قبلی را رفع کرده است اما مشکل دیگری دارد و آن اینکه به همه کالاها یک وزن ثابتی داده است، در حالی که برخی از کالاها برای ما مهمتر و با اهمیت­تر است. لذا باید وزن بیشتری داده شود و بلعکس. به عنوان نمونه در  مثال فرضی وزن برنج و خاویار در شاخص قیمت  یکسان در نظر گرفته شد در حالی که برنج اهمیت بیشتری در رندگی روزمره دارد. برای رفع این مشکل قیمت پیشنهاد شده است کالاها در مقدار آنها ضرب می شود. البته نحوه در نظر گرفتن وزن (مقدار) کالاها باعث شده است که  شاخص های مختلفی بیان گردد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می گردد. 

انواع  شاخص های قیمت

  1. شاخص لاسپیرز ( Laspeyers index ) ( L t ): در این شاخص، سبد مصرفی سال پایه (مقدار کالای سال پایه) به عنوان وزن کالاها در نظر گرفته می­شود. جهت محاسبه این شاخص، قیمت کالای مورد نظر در مقدار کالای سال پایه ضرب می شود.

L t =

i =1, 2, 3,..,n

در مثال مورد نظر خواهیم داشت:

L 1391 =

مفهوم 169: یعنی به طور متوسط قیمت ها  از 100 در سال 1390 به 169 در سال 1391 رسیده است.  به عبارت دیگر اگر مصرف کنندگان بخواهند همان  مقدار کالای  سال 1390 را در سال 1391مصرف کنند، باید 1.69 برابر بیشتر پرداخت کنند.

  1. شاخص پاشه( Paasche index ) ( P t ) : در این شاخص، سبد مصرفی سال مورد نظر (مقدار کالای سال مورد نظر) به عنوان وزن کالاها در نظر گرفته می­شود. جهت محاسبه این شاخص، قیمت کالای مورد نظر در مقدار کالای سال مورد نظر ضرب می شود. [6]  لذا در مثال مورد نظر خواهیم داشت:

P t =

i =1, 2, 3,..,n

P 1391 =

مفهوم 169: یعنی به طور متوسط قیمت ها  از 100 در سال 1390 به 169 در سال 1391 رسیده است. به عبارت دیگر اگر مصرف کنندگان بخواهند سبد مصرفی سال 1391 را تهیه کنند  در سال پایه (1390)  1.69 برابر ارزش دارد.

مقایسه شاخص لاسپیرز و پاشه

  1. اگر فقط قیمت سال مورد نظر را داشته باشیم، می­توانیم شاخص لاسپیرز را محاسبه نماییم؛ بخلاف شاخص پاشه. . [7]
  2. تغيير الگوي مصرف بعضي كالاها در سال پايه كه هم اكنون استفاده نمي­شود در محاسبه شاخص لاسپيرز مشكلاتي را ايجاد ميكند؛ چرا كه برخي از كالاهايي كه در سال پايه استفاده ميگرديد اكنون ديگر جزء سبد مصرفي خانوارها نيست. در حالي كه در محاسبه شاخص لاسپيرز همچنان تركيب كالاهاي قبلي لحاظ می شود. البته براي رفع اين مشكل از شاخص پاشه استفاده می شود.
  3. از نظر تئوریک شاخص لاسپیرز افزایش قیمت را بیشتر از حد نشان می دهد. چون در این شاخص، مقدار کالای سال پایه مد نظر است و با افزایش قیمت انسانها از مصرف آن می کاهند اما در این شاخص آن را لحاظ نمی کنیم.
  4. از نظر تئوریک شاخص پاشه کاهش قیمت را بیشتر از حد نشان می­دهد. چون در این شاخص، مقدار کالای سال مورد نظر، مد نظر است و با کاهش قیمت انسانها به مصرف آن در سال مورد نظر می افزایند در صورتی که مصرف همین مقدار کالا در سال پایه کمتر است.. [8]
  5. شاخص فیشر ( Fisher index ) ( F ) در این روش بر خلاف دو روش قبل که کمیّت‌ها در سال‌های پایه و جاری در نظر گرفته می‌شد، میانگین هندسی شاخص‌های لاسپیرز و پاشه را محاسبه می‌کند. فرمول ریاضی روش فیشر به‌صورت زیر است:

P t  =

  1. 4. شاخص مارشال اجورث( Marshall – Edgeworth index ) که به صورت زیر محاسبه می شود:

M t =

شاخص مارشال و فیشر به واقیعت نزدیکتراست چون تقریبا میانگین حسابی وهندسی است. اما روش محاسبه آن هزینه بردار تر و سخت تر است چون هم باید قیمت وهم مقدار کالاهای سال مورد نظر داشته باشیم.

کاربردها

شاخص قیمتها کاربردهای فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. محاسبه روند قیمت‌ها؛ به‌عنوان یک متغیّر کلان اقتصادی، نشان‌دهنده چگونگی تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها است و به‌صورت کمّی، وضعیت قیمت‌ها را در سال‌های مختلف باهم مقایسه می‌کند. این مورد امروزه از نظر هر جامعه‌ای اهمیت خاصی دارد. این کاربرد برای محاسبه یک مقطع زمانی در ایران مناسب است.
  2. تبدیل متغیّرهای کلان به واقعی؛ استفاده از شاخص قیمت می‌تواند متغیرهای کلان اقتصادی (مانند تولیدهای اسمی) را به متغیرهای واقعی تبدیل کند. بدین صورت که متغیّرهای اسمی را به شاخص قیمت تقسیم کرده و متغیر واقعی را به‌دست می‌آوریم. [9]
  3. محاسبه نرخ تورّم؛ فرمول شاخص قیمت در یک سال مورد نظر برابر است با نسبت هزینه کل خرید یک دسته کالا در آن سال به هزینه همان دسته کالا در سال پایه است. [10]

T =     و T =

شاخص قیمت‌های رایج [11]

شاخص کل بهای عمده‌فروشی؛ نشان‌دهنده تغییرات قیمت کالاها در سطح تولیدکنندگان و فروشندگان عمده است؛‌‌‌ که از طریق جمع‌آوری اطلاعات قیمت عمده‌فروشی از کارخانه‌ها، عاملان فروش عمده و قیمت کالاهای وارداتی در مرز کشور، محاسبه می‌شود.

 شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی؛ معیار سطح عمومی قیمت‌های خرده‌فروشی است؛ یعنی تغییرات قیمت تعداد ثابت و معیّنی از کالاها و خدماتی که توسط خانوارهای شهری مصرف می‌شود. شاخص بهای کالای مصرفی و نشان‌دهنده سطح زندگی خانوارها در کالاها و خدمات مصرفی در یک دوره مالی است. درصد تغییرات سالانه این شاخص نرخ تورم را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت تولیدکننده؛ معیار سنجشی است از میانگین وزن مواد و کالاهای معیّن که در تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص، به‌علت پوشش کالاها، شامل مواد خام و کالاهای نیمه‌ساخته است.

مقاله

نویسنده حسين كفشگر جلودار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
No image

امام محمد غزالی

شاخص قیمت    Price Index

شاخص قیمت Price Index

یکی از متغیّرهای مهم در اقتصاد کلان سطح عمومی یا متوسط وزنی قیمت‌ها است؛ که کاربرد‌های فراوانی دارد.
بانک Bank

بانک Bank

یکی از مهمترین نهادهایی که در جامعه امروز وجود دارد بانک است. بانکها امروز به صورتی در زندگی روزمره افراد جامعه قرار گرفته‌اند که تصور زندگی بدون بانک محال به نظر می‌رسد.
Powered by TayaCMS