دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امت واحده مورد نظر قرآن

آیت الله «محمد محمدی ری شهری » اخیرا در گفتگویی ضمن بیان مطلب فوق درباره مفهوم «امت » در قرآن کریم گفت : «امت » به گروهی گفته می شود که مقصد و جهت واحدی دارند و رشته ای میان آنها وجود دارد که افراد را به هم پیوند می دهد از این رو، این کلمه در قرآن برای پرندگان هم به کار رفته است. خداوند، از پرندگان سخن گفته و آنها را در امت بودن، مشابه انسان دانسته است. با این وصف، انسان هایی که در جهتی خاص با هم تشریک مساعی می کنند، یک امت را تشکیل می دهند و این ناظر به یک واقعیت بیرونی است.
No image
امت واحده مورد نظر قرآن
امت واحده مورد نظر قرآن جام جم آنلاین: توحید، اساس وحدت ادیان راستین الهی است و تنها راه رسیدن به اتحاد و انسجام اسلامی مورد نظر قرآن (امت واحده)، جهاد اکبر و خودسازی است. آیت الله «محمد محمدی ری شهری » اخیرا در گفتگویی ضمن بیان مطلب فوق درباره مفهوم «امت » در قرآن کریم گفت : «امت » به گروهی گفته می شود که مقصد و جهت واحدی دارند و رشته ای میان آنها وجود دارد که افراد را به هم پیوند می دهد از این رو، این کلمه در قرآن برای پرندگان هم به کار رفته است. خداوند، از پرندگان سخن گفته و آنها را در امت بودن، مشابه انسان دانسته است. با این وصف، انسان هایی که در جهتی خاص با هم تشریک مساعی می کنند، یک امت را تشکیل می دهند و این ناظر به یک واقعیت بیرونی است. نویسنده کتاب «میزان الحکمه » درباره مفهوم «امت واحده » در قرآن کریم گفت: قرآن کریم در دو جا تاکید می کند که «امت شما، امت واحد است »؛ یکی در سوره مومنون و دیگری در سوره انبیاء. یک احتمال، این است که مقصود این باشد که امت اسلامی، امت واحد است و دینی یکتا دارد و احتمال دیگر، این است که پیامبران الهی و پیروان آنها همگی امتی واحدند و دینی واحد دارند. پیام قابل شرح این آیات، این است که توحید، اساس وحدت ادیان راستین الهی است و اختلافات، از ناحیه مردم و پیرودان ادیان است، نه از ناحیه دین و پیامبران از این رو، احزاب از نظر قرآن، با احزاب در جهان سیاست ، مفهومی متفاوت دارد لذا در سال انسجام اسلامی باید احزاب در درون جامعه ما تجربه کنند که چگونه می توان نظام چندحزبی را در امت واحده تعریف کرد که با انسجام اسلامی و امت واحده تضاد نداشته باشد. رئیس دانشکده علوم حدیث درباره راهکارهای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی گفت: شاید کلمه اتحاد به جای وحدت، برای بیان همبستگی و همگرایی، کلمه دقیق تر و بهتری است پس اصطلاح اتحاد و همبستگی را به کار می بریم، اما این که چه عامل و عواملی باعث این همبستگی است، باید گفت که همان عاملی که مایه پیدایش و رشد و بالندگی امتی دانا و توانمند شد و فرهنگ و تمدنی عظیم و ماندگار برای بشر به ارمغان آورد، علی القاعده علت بقا و دوام آن هم هست. ایشان در ادامه افزود: مسلمانان با هر گرایش و اهل هرمنطقه ای که بودند و از هر خون و نژادی که به وجود آمده بودند، تنها دل در گرو آیینی داشتند که خداوند برایشان فرستاده بود. سلیقه ها در دل این گرایش و دلبستگی ذوب می شد. سپس دعواها و کشمکش هایی آغاز شد که رگه هایی از فرهنگ جاهلی در آنها دیده شد. در این درگیری ها زبان، نژاد، قوم، قبیله، حزب و... مطرح شد و عظمت و اقتدار اسلامی، رو به افول گذاشت، اما اکنون باید در نظر داشت که علاوه بر سلیقه ها و گرایش های بومی و منطقه ای و قومی، عامل مهم تر و حیاتی تری می تواند همه را تحت الشعاع خود قرار دهد. نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: همه مومنان باید خط قرمز منبعث از وحی و نصوص دینی را رعایت کنند و به این آیه قرآن توجه کنند که خداوند فرموده است «همه با هم برادرند» اگر مسلمانان وظایف تعیین شده درباره خود و دیگر برادرانشان را در نظر داشته باشند و تکالیف خود را بدانند و حقوق دیگران را به رسمیت بشناسند، بخش عمده مشکلات موجود، حل می شود. متاسفانه مسلمانان بنا به دلایل تاریخی، معرفتی و سیاسی، از اسلام پیامبر(ص) فاصله گرفته اند و بر عالمان و اندیشمندان امت اسلامی فرض است که امت را با اسلام اصیل آشنا کنند تا آنان به تکالیف خود و حقوق دیگران، آشنا شوند. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، تنها راه رسیدن به انسجام اسلامی مورد نظر قرآن را، جهاد اکبر و خودسازی دانست و افزود: به فرمایش امام خمینی (ره) با پیروزی در این جهاد، همه چیز و همه کس اصلاح می شود. قرآن، از منظر فردی، طالب مردمی است موحد و خداجو که تنها او را بپرستند و در راه او گام بردارند و در نگاه جمعی، مردمانی را می خواهد که در چارچوب تکالیف تعیین شده حرکت کنند و حقوقشان رعایت شود، با هم برادرانه زندگی کنند و به داد هم برسند و ملاک برتری شان دانش و تقوا باشد، آن هم در پیشگاه خدا که او نکته سنج و دانای به امور است، مردمانی با اخلاق و ادب و در میان خودشان مهربان و در برابر متجاوزان و حریم ناشاسنان توسعه طلب همچون ید واحد و مقاوم و استوار باشند و رسیدن به این هدف، جز با جهاد اکبر و کنار گذاشتن خودبینی ها و خودخواهی امکان پذیر نیست. عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنانش گفت: اگر برنامه ریزی کنیم تا چنین انسان هایی تربیت شوند و معرفت و دانایی گسترش پیدا کند و مردم به وظایف و حقوق خود آشنا شوند و روابط انسانی و برادرانه داشته باشند و خود، پلیس خود باشند و در هر کاری تنها خدا را در نظر داشته باشند و به فرمان هوس نباشند و مومنانه زندگی کنند، مدینه فاضله ای تشکیل می شود که امت مورد نظر قرآن در آن زندگی می کند؛ مدینه ای که از برکات و نعمت های خداوند، بهرمند است و اگر مردم در راه درست، پایداری بورزند، قطعا با آبی گوارا، سیرابشان خواهیم ساخت. منبع ایکنا
روزنامه جام جم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
No image

اولین امام جمعه تهران

No image

ماهیت حاکمیت سیاسی

Powered by TayaCMS