دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی سبحانی؛ عقاید روشن و تکالیف دینی آسان، دو رمز انتشار سریع اسلام در جهان است.

No image
آیت الله العظمی سبحانی؛ عقاید روشن و تکالیف دینی آسان، دو رمز انتشار سریع اسلام در جهان است.
آیت‌الله سبحانی در جمع نمازگزاران روزه‌دار در مدرسه علمیه حجتیه قم، عقاید و مبانی روشن و تکالیف دینی آسان را دو ملاک برتری اسلام نسبت به سایر ادیان الهی دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز در ادامه جلسات تفسیر سوره رعد که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار می‌شود، با اشاره به تفاوت‌های دین مبین اسلام با ادیان دیگر گفت: عقاید و مبانی مکتب اسلام، همه فهم و عبارات آن برای توده مردم روشن و واضح است.
وی در ادامه افزود: تکالیف دینی و عبادی اسلام نیز بسیار آسان و بر اساس توان افراد تبیین شده است.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: بر خلاف مکتب والای اسلام، دین مسیحیت و یهودیت عقاید بسیار بدفهم و تکالیف دینی سخت و مشکل دارند.
آیت‌الله سبحانی بیان داشت: رمز انتشار سریع اسلام در جهان، درک مردم از این دو مزیت بزرگ اسلام نسبت به سایر ادیان است.
رییس مؤسسه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افراط و تفریط برخی مبلغان و انذار و یا تبشیر بیش از اندازه در مناطق تبلیغی، خاطر نشان کرد: مبلغان نباید مردم را نسبت به رحمت الهی مأیوس کرده و یا آنها را به انجام گناه جری کنند.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به این که مبلغ موفق کسی است که بتواند مردم را میان خوف و رجا نگه دارد، تأکید کرد: نباید مردم را به شفاعت ائمه اطهار(ع) آن‌چنان امیدوار کنیم که از انجام گناهان ابا نداشته باشند.
استاد سطوح عالی حوزه علیمه قم در پایان فقه تشیع را به دلیل بهره‌گیری از حجت باطنی که همانا عقل است، برتر و بالاتر از فقه‌های دیگر دانست و گفت: فقه پویای شیعی ضمن بهره‌مندی از عقل، عدل را از ظلم تشخیص داده و اصول اجتهادی و مسایل بنیادین و عملی خود را بر اساس عقل و شریعت بنا می‌کند.
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

فضیلت مهمانداری

اصولا هر آنچه در جامعه بشری از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‌ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‌ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است.

پر بازدیدترین ها

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
Powered by TayaCMS