دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:

«حق امام و پیشوا بر مردم آن است که شنوای سخن او و فرمانبردار فرامین او باشند. گفتم : پس حق مردم بر امام چیست؟ فرمود : ثروت های عمومی را به صورت مساوی تقسیم کند و نسبت به افراد تحت حکومتش با عدالت رفتار کند.» {خصال صدوق،233}
ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:
ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود:

ابو حمزه از امام باقر (ع) روایت میکند؛ بعد از آن که از آن حضرت سوال شد حق پیشوا بر مردم چیست؟ فرمود :

«حَقّه علیهم ان یَسمَعوا له و یُطیعوا.

قلتُ: فَما حَقًَهم علیه؟ قالَ: یُقسًم بینهم بالسًویه و یَعدِلَ فی الرًعِیًه»

{خصال صدوق،233}

«حق امام و پیشوا بر مردم آن است که شنوای سخن او و فرمانبردار فرامین او باشند. گفتم : پس حق مردم بر امام چیست؟ فرمود : ثروت های عمومی را به صورت مساوی تقسیم کند و نسبت به افراد تحت حکومتش با عدالت رفتار کند.»

******

شرح:

در اسلام به رابطه بین مسئولین حکومتی و مردم اهمیت ویژه‌ای داده شده است، زیرا هر چه این ارتباط صمیمی‌تر باشد و مردم مسئولین را از خودشان بدانند و از صمیم دل آنها را دوست داشته باشند، این چنین حکومتی قطعا در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی نفوذناپذیرتر خواهد بود. برای رسیدن به چنین هدفی هم مردم و هم مسئولین وظایفی را در قبال یکدیگر دارند که در روایت فوق به آنها اشاره شده است. که اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن را بیان کنیم این است که وظیفه مسئولین در قبال مردم، عدالت ورزی و وظیفه مردم در قبال مسئولین، همکاری با آنان و فرمانبرداری است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

فضیلت مهمانداری

اصولا هر آنچه در جامعه بشری از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‌ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‌ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است.

پر بازدیدترین ها

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
Powered by TayaCMS