دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رُوِیَ عَنِ الْعالِمِ اَنَّهُ قالَ: «الْیَأسُ مِمّا فی اَیْدِی النّاسِ عِزُّ الْمُؤْمِنِ فی دینِه وَمُرُوَّتُهُ فی نَفْسِهِ و....

حضرت موسی بن جعفر (ع) فرموده است: «از مردم قطع امید کردن و از ثروتشان چشم پوشیدن و به درآمد کار خود قانع بودن برای مرد با ایمان مایه عزت دینی و روح جوانمردی و شرف دنیوی است. چنین انسانی در نظر مردم بزرگ و بین فامیل خود محترم و در محیط خانواده اش دارای هیبت و عظمت خواهد بود، او در ضمیر خود و در نظر دگران بی نیازترین تمام مردم است» (الحدیث، ج3، ص23)
رُوِیَ عَنِ الْعالِمِ اَنَّهُ قالَ: «الْیَأسُ مِمّا فی اَیْدِی النّاسِ عِزُّ الْمُؤْمِنِ فی دینِه وَمُرُوَّتُهُ فی نَفْسِهِ و....
رُوِیَ عَنِ الْعالِمِ اَنَّهُ قالَ: «الْیَأسُ مِمّا فی اَیْدِی النّاسِ عِزُّ الْمُؤْمِنِ فی دینِه وَمُرُوَّتُهُ فی نَفْسِهِ و....

رُوِیَ عَنِ الْعالِمِ اَنَّهُ قالَ:

«الْیَأسُ مِمّا فی اَیْدِی النّاسِ عِزُّ الْمُؤْمِنِ فی دینِه وَمُرُوَّتُهُ فی نَفْسِهِ وَشَرَفُهُ فی دُنْیاهُ وَعَظَمَتُهُ فی اَعْیُنِ النّاسِ وَجَلالَتُهُ فی عَشیرَتِهِ وَمهابَتُهُ عِنْدَ عِیالِهِ وَهُوَ اَغْنَی النّاسِ عِنْدَ نَفْسِهِ وَعِنْدَ جَمیعِ النّاسِ»[1] (الحدیث، ج3، ص23)

حضرت موسی بن جعفر (ع) فرموده است:

«از مردم قطع امید کردن و از ثروتشان چشم پوشیدن و به درآمد کار خود قانع بودن برای مرد با ایمان مایه عزت دینی و روح جوانمردی و شرف دنیوی است. چنین انسانی در نظر مردم بزرگ و بین فامیل خود محترم و در محیط خانواده‌اش دارای هیبت و عظمت خواهد بود، او در ضمیر خود و در نظر دگران بی‌نیازترین تمام مردم است»

توضیح:

«قطع امید کردن از مردم»

اگر انسان مومن وجود خود را فقر محض در مقابل پروردگار بداند، این همان اوج عزت و شرف او در میان مردم است. اما اگر در مال و منال مردم یا مقام و موقعیت آنان چشم طمع داشته باشد، بالطبع در چشم دیگران از عزت و شرافت لازم برخوردار نخواهد بود. بنابراین عزت مومن در اظهار عجز و نیاز به درگاه ربوبی و یاس و نا امیدی از آنچه در اختیار مردم است، خلاصه میشود.

    منبع: الحدیث«روایات تربیتی از مکتب اهل البیت»، ج3، ص23.
  • [1] .سفینه، غنی، ص 327.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

فضیلت مهمانداری

اصولا هر آنچه در جامعه بشری از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‌ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‌ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است.

پر بازدیدترین ها

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
Powered by TayaCMS