دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است: تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و انفاق در راه خدا» (وقایع الایام- ص 295)
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها):

«حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله والنّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله» (وقایع الایام- ص 295)

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود:

«سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است: تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و انفاق در راه خدا».

توضیح:

«فاطمه (سلام الله علیها) اسوه انفاق در راه خدا»

فاطمه (سلام الله علیها) در انتخاب بین دنیا و آخرت، سرای باقی را برگزید و سیرۀ خویش را بر قناعت به نیازهای ضروری زندگی و انفاق مابقی آن در راه خدا بنا ساخت. بعد از آن که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به فرمان خدا، فدک را به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) بخشید، تمام درآمد آن در اختیار فاطمه (سلام الله علیها) قرار گرفت. فدک، سرزمین حاصل خیزی بود که تمام گندم مورد نیاز مدینه را تأمین می‌کرد. درآمد سالیانۀ فدک را بین 70000 تا 120000 سکّه طلا ثبت کرده‌اند.[1] تمام این درآمد تقدیم فاطمه (سلام الله علیها) می‌شد، امّا آن حضرت فقط به اندازه نیاز ضروری از آن برمی‌داشت و بقیّه را بین فقرا و نیازمندان مدینه تقسیم می‌فرمود.[2] نیازمندان همواره چشم به راه رسیدن درآمد فدک به دستان سخاوتمند فاطمه (سلام الله علیها) بودند تا از انفاق آن بزرگوار، زندگی خویش را سامان ببخشند.

آری، فاطمه (سلام الله علیها) از دنیا رهیده، تمام درآمد فدک را فدای خشنودی خداوند می‌ساخت. باری، ساده زیستی فاطمه (سلام الله علیها) نه پیامد فقر و تحمیل روزگار، بلکه رهاورد انتخابی عارفانه و برخاسته از اوج و غنای روحی آن حضرت بود.

خداوند اقتدا به حضرتش را روزی ما گرداند.

فاطمه! ای همسر شیر خدا!

دخت نبی! شافع روز جزا!

کوثری و چشمه فیض خدا!

از تو زند جوش زلال بقا!

  • [1] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 29، ص 116.

  • [2] . شیخ حر عاملی، انبات الهداة، ج 2، ص 116.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

فضیلت مهمانداری

اصولا هر آنچه در جامعه بشری از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‌ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‌ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است.

پر بازدیدترین ها

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
Powered by TayaCMS