دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی علامه سید مرتضی عسکری

No image
فعالیت های فرهنگی علامه سید مرتضی عسکری

1. تأسیس مدرسه نوین اسلامى.

علاّمه عسکرى با بررسى تاریخ مسلمین و اروپاییان توانست به اهداف شوم استعمار پى ببرد. او فهمید که استعمار با ایجاد مدارس در کشورهاى تحت سیطره خود و اعزام استاد به آن مدارس، درصدد تغییر فرهنگ ملّى ـ اسلامى مردم مظلوم مسلمان است. از این جهت، در پى تأسیس مدرسه اى اسلامى درآمد تا بتواند با آنها رقابت کند. وى براى تدریس در این مدرسه، از فضلاى نام آورى چون شیخ میرزا نجم الدّین شریف عسکرى، شیخ حسن کمیلى، سیّد جعفر شهرستانى و شیخ مهدى حکمى دعوت به تدریس و همکارى کرد.[17]

پس از مدتى علاّمه عسکرى با همکارى استاد احمد امین، نویسنده کتاب «التکامل الاسلام» در سال 1363ق. اوّلین مدرسه ابتدایى را بنیان گذارى کرد و اداره آن را برعهده استاد احمد امین نهاد و خود به حمایت از وى پرداخت و پس از آن، مدرسه «منتدى النشر» را در شهر کاظمین پایه ریزى کرد.

2. مدرسه روضة الزهرا و الزهراء در کاظمین.

علاّمه، مدرسه روضة الزهرا را براى آموزش کودکان و الزهراء را براى آموزش دختران اختصاص داد و مدیریت و اداره این دو مدرسه را به شهیده «بنت الهدى صدر» سپرد.

3. مدارس امام جواد(علیه السلام) در کراده شرقیه بغداد.

4. مدارس «بغداد الجدیدة».

استاد اداره این مدرسه ها را به شهید سیّد عبدالرحیم شوکى سپرد.

5. مدارس امام کاظم(علیه السلام) در کاظمین.

6. مدارس امام صادق(علیه السلام) در بصره.

این مدارس توسط علماى شهر بصره اداره مى شد.

7. دبیرستان امام باقر(علیه السلام) در حله.

علاّمه اداره این دبیرستان مهم را به شهید شیخ على سمّاکه سپرد.

8. دبیرستان امام حسین(علیه السلام) در دیوانیه.

آیت الله محمّدمهدى شمس الدّین این دبیرستان را اداره مى کرد.

9. مرکز تعلیم دختران «نعمانیه» در کوت.

این مرکز زیر نظر سیّد قاسم شبّر اداره مى شد.[

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

فضیلت مهمانداری

اصولا هر آنچه در جامعه بشری از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‌ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‌ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است.

پر بازدیدترین ها

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
Powered by TayaCMS