دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره تعطیلات در حوزه های علمیه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای استراحت و گوشنه نشینی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شانزدهم مهرماه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به سخنانش در آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه درباره تعطیلات حوزه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست.
وی اظهار داشت: در مراسم افتتاح سال تحصیلی با توجه به این که حاضران حوزویان بودند و موضوع سخن را می‌دانستند، بنده درباره تعطیلات حوزه توضیح ندادم و این موجب اشتباه در برداشت برخی رسانه‌ها شده است.
وی ادامه داد: گرچه ما اعلام کردیم روزهای درسی حوزه 120 ساعت است، ولی این ساعات درسی مربوط به درس خارج حوزه علمیه می‌باشد که شبیه دوره دکتراست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: هم‌اینک طلاب مدارس علمیه بیش از 200 روز به تحصیل می‌پردازند و ساعات درسی‌شان بیش از درس‌های خارج است، زیرا طلاب در سطح عالی و خارج بیشتر به تبلیغ می‌پردازند که باید ساعت و روزهای تبلیغی را به مجموعه روزهای تحصیلی حوزویان افزود.
وی به تشریح برنامه‌های تبلیغی طلاب پرداخت و اظهار داشت: در ماه رمضان طلاب سطح عالی و خارج حوزه برای تبلیغ در مراکز مختلف و نقاط دور دست و  خارج از کشور، درس‌های خود را تعطیل می‌کنند و مبلغان در این مدت سی روزه حتی روزهای جمعه، شب‌ها و روزهای قدر که همه مراکز علمی تعطیل هستند، با برگزاری منبرهای مختلف‌، جلسات قرآن، مراسم دعا و نیایش به تبلیغ می‌پردازند و باید این برنامه‌ها را از روزها و ساعات فعالیت حوزویان دانست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: طلاب و مبلغان در طول سال تحصیلی 15 روز اول محرم و پانزده روز آخر صفر به تبلیغ می‌روند و با سی روز ماه رمضان می‌توان ساعات و روزهای درسی حوزه علمیه را 180 روز خواند، و اگر ایام تابستان و دیگر روزها و ساعات تبلیغی را اضافه کنیم، روزهای فعالیت‌ حوزویان، بیش از 200 روز خواهد بود که نسبت به دانشگاه‌ها و مدارس، بیشتر است. 

وی تصریح کرد: هم‌اینک سیصد مرکز علمی و پژوهشی در شهر قم فعال است و در روزهای تعطیلی حوزه، طلاب و حوزویان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازند، ولی ما به این هم قانع نیستیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: طلاب و حوزویان از قشرهای زحمت کش و محصلان پرتلاش هستند و این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست.
وی در پایان اضافه کرد: خود من در این سن و سال گاهی در روز  دوازده تا چهارده ساعت کار می‌کنم و روزانه به دویست تا سیصد سوال دینی پاسخ می‌گویم.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...
Powered by TayaCMS