دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری

No image
تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری

پلاک تقلبی، الصاق، شماره شاسی و موتور، حک یا نصب شماره شاسی، راهنمایی و رانندگی.

نویسنده : محسن نجف‌پور

تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری

تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری، از جمله جرائم خاص می‌باشد که قانوگذار در ماده 720 قانون مجازات اسلامی اقدام به پیش‌بینی و وضع آن کرده است. با توجه به این ماده، جرم مذکور را می‌توان به شرح زیر تبیین کرد. به تغییر در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی و یا الصاق پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری به وسیله نقلیه و یا به کار بردن پلاک تقلبی و یا استفاده از چنین وسایلی با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی و همچنین تغییر در شماره‌شاسی که از طرف کارخانه، حک یا نصب شده بدون کسب مجوز لازم از اداره راهنمایی و رانندگی، که باعث می‌شود وسیله نقلیه از صورت اصلی کارخانه خارج شود، اصطلاحاً تغییر در مشخصات وسایل نقلیه موتوری اطلاق می‌شود که طبق قانون جرم می‌باشد و برای آن مجازات حبس از شش ماه تا یک سال پیش‌بینی شده است.

عنصر مادی

مرتکب:منظور شخصی حقیقی است که اقدام به تغییر در ارکان و مشخصات وسیله نقلیه کرده است.

موضوع جرم: وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی و کشاورزی، اما در مورد کشتی به دلیل اهمیتی که دارد مقررات خاص حاکم است که برخی از آنها در قانون دریایی مصوب 29/6/1342 آمده است.

عمل و رفتار مجرمانه:

به هشت صورت محقق می‌شود:

1- تغییر ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری

2- الصاق پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگر

3- بکار بردن پلاک تقلبی

4- استفاده از وسایل نقلیه موتور

5- تغییر شماره‌شاسی

6- تغییر شماره موتور

7- تغییر پلاک موتور

8- تغییر پلاک شاسی

اگر فردی این موارد را مرتکب شود مرتکب یک جرم شده نه چند جرم، بلکه فقط مجازات شدیدتر اعمال می‌شود.

عنصر معنوی:

صرف تعمد مرتکب برای تحقق این جرم کافی است؛ بنابراین لازم نیست که مرتکب، برای بهر‌ه‌گیری مجرمانه‌، اقدام به این کارها کرده باشد. پس قصد فعل با علم و آگاهی برای تحقق این جرم کفایت می‌کند، اما اگر ماموران کشف جرم، برای کشف جرم مرتکب این اعمال شوند مشمول این عنوان مجرمانه نخواهند بود.

عنصر قانونی:

ماده 720 قانون مجازات اسلامی و ماده 14 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1347عنصر قانونی این جرم می‌باشد.

تعویض قطعات اصلی یا رنگ وسایل نقلیه موتوری

طبق نظر کمیسیون تخصصصی معاونت آموزشی قوه قضائیه، تعویض موتور یا هر یک از قطعات اصلی وسیله نقلیه از طرف مالک، باید با ارائه مدارک لازم به اداره راهنمایی و رانندگی صورت گیرد و الا مستوجب مجازات مطرح در ماده 193 ناظر به ماده 14 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1347 می‌باشد به این ترتیب مجازات مصرح در ماده 720 شامل تعویض موتور یا قطعات اصلی وسیله نقلیه نمی‌شود چون تعویض موتور یا قطعات اصلی آن بر حسب ضرورت و نیاز صورت می‌گیرد ولکن تغییر در ارقام پلاک یا شماره شاسی موتور مبتنی بر سوءنیت و قصد مجرمانه است.

ماده 14 مصوب 1347: مالک وسیله نقلیه در صورتی که بخواهد موتور یا هر یک از قطعات اصلی یا رنگ آن را تغییر دهد، مؤظف است قبلاً مدارک مربوط را به شهربانی جهت کسب اجازه تسلیم نماید تا پس از تغییر آن، کارت مشخصات جدید صادر شود اگر بدون اخذ مجوز لازم تغییر وضع یا تغییر رنگ صورت بگیرد محل وقوع جرم جایی است که تغییر رنگ یا وضع در آنجا به عمل آمده است.

مقاله

نویسنده محسن نجف‌پور
جایگاه در درختواره حقوق جزای اختصاصی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
پایتختی به وسعت ایران | نگاهی به سریال پایتخت2

پایتختی به وسعت ایران | نگاهی به سریال پایتخت2

سیروس مقدم کارگردانی است که آثار زیاد و متفاوتی دارد. از میان کارهای وی، پایتخت توانست نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. به عبارت بهتر اگر چه بخش مهمی از موفقیت سریال پایتخت وابسته به محسن تنابنده است...
Powered by TayaCMS