دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ذهن، نگاه و زبان عاشورایی

No image
ذهن، نگاه و زبان عاشورایی

کلمات کلیدی :

نویسنده :سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)

ذهن، نگاه و زبان عاشورایی

ذهنیت، نگاه و زبان، سه فرایند شکل‌گیری پدیده‌های ادبی، فرهنگی و هنری است و بهره‌گیری از این سه فرایند در بیان درست از فرهنگ عاشورایی بسیار مهم است. واعظان، خطیبان و عالمان دینی راهبران فکری جامعه هستند و آن‌چه توسط این راهبران فکری بیان می‌شود، باورهای دینی مردم را شکل می‌دهد.

متأسفانه برخی از نظریه‌پردازان دینی از این مسئله غافلند که خود با ایجاد ذهنیت‌هایی در جامعه، بنیانگذار برخی نگاه‌های غلط به حادثه عاشورا هستند. زمانی که عالمان دینی ما حتی در رسانه ملی مطرح می‌کنند؛ که اگر شور حسینی باشد، تمام گناهان بخشیده می‌شود، ذهنیت‌هایی غلط از امام حسین (ع) و عاشورا شکل می‌گیرد. عالمان دینی باید در جنبه بیان و ایجاد ذهنیت در مردم بازکاوی کنند، زیرا آن‌چه گفته می‌شود، نتایج مختلفی به همراه دارد. پس باید شجاعانه برگردیم و در ذهنیتی که در مردم ایجاد کرده‌ایم، تجدید نظر کنیم. متأسفانه نگاه سنتی در آموزه‌های دین، اجازه نمی‌دهد نگاه‌های جدید در عرصه‌ی بررسی و تحقیق دینی شکل بگیرد و در نتیجه با این طرز تفکر نمی‌توانیم وظیفه خود را به عنوان مبلغان دینی به درستی عمل نماییم. اکنون وسایل ارتباط جمعی رشد روزافزونی دارند، ما نیز باید همراه این پیشرفت‌ها نوع نگاهمان را به مسائل دینی تغییر دهیم. بهترین آثار فرهنگی، ادبی و هنری ما در زمینه‌های مختلف باید حسینی و عاشورایی باشد. متأسفانه تا زمانی که در نوع نگاه و پرداختن به مطالب سخت برخورد کنیم و از قالب‌شکنی و نحوه‌ بیان بهراسیم، راه به جایی نخواهیم برد.

پنج نگاه «حماسی»، «عاطفی»، «عرفانی»، «معرفتی» و «ترکیبی» نسبت به حادثه عاشورا وجود دارد. پرداختن به هر یک از این نگاه‌ها در زمان خاص و عده‌ای خاص به اوج خود رسیده است. نگاه حماسی به حادثه‌ عاشورا در قبل از انقلاب اسلامی ایران به اوج خود رسید، اما این نگاه حماسی به حادثه‌ عاشورا بعد از انقلاب و پس از جنگ تحمیلی به انزوا رفت. نباید نگاه صرف عاطفی به حادثه عاشورا داشته باشیم. مجالس عزاداری اکنون گریبانگیر این نگاه است. در این نوع نگاه سمت‌دهی‌ها، ارزش‌ها و هدف‌مندی‌ها فراموش می‌شود و همه‌چیز تنها بر محور اشک و آه و سوز حرکت می‌کند. با نگاه صرف عاطفی، یک ملودرام کامل از صحنه عاشورا فراهم می‌شود و بزرگ‌ترین صحنه‌ی زندگی بشریت در حد یک فیلم هندی تنزل پیدا می‌کند و این جفای بزرگی به امام حسین (ع) و واقعه عاشوراست. توجه بنیانی و اساسی نگاه معرفتی به حادثه‌ی عاشورا، بازشناسی جنبه‌های معرفتی و چرایی‌ عاشوراست. باید بین ذاکرین اهل بیت (ع) و محققان دینی پیوند هرچه بیشتری به وجود بیاید. با پر شدن شکاف بین این دو قشر، شور و معرفت حسینی در مجالس عزاداری امام حسین (ع) با هم پیوند خواهد خورد. بهره‌گیری از زبان روز برای معرفی امام حسین (ع) و عاشورا ضروری است. باید با تغییر نگاه سنتی، از قالب‌های جدید در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری و ادبی برای بیان وسعت و ژرفای حقیقت عاشورا استفاده کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
طنز، رسانه و خانواده امروز

طنز، رسانه و خانواده امروز

تلویزیون با تاثیر چشمگیری که بر فرد، خانواده و اجتماع می گذارد، این توانمندی را داراست که افکار عمومی را به سوی هدف خاصی هدایت نماید. این ظرفیت و توانمندی برخواسته از درگیر کردن دو حس ...
Powered by TayaCMS