دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت قریب و علت بعید

No image
علت قریب و علت بعید

كلمات كليدي : علت قريب، علت بعيد، علت با واسطه، علت بي واسطه

نویسنده : مهدي افضلي

علت قریب علتی است که مستقیما در معلول تاثیر می‌نهد، و برای تاثیر نهادن نیازمند واسطه نیست، ولی علت بعید علتی است که به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه در معلول اثر می‌نهد. از باب نمونه وقتی تاثیر نفس انسان در حرکت دست او را ملاحظه کنیم این اثر واسطه‌ای لازم ندارد و نفس نسبت به آن فاعل قریب است. ولی وقتی همین تاثیر نفس را نسبت به حرکت دادن کلید ملاحظه کنیم به دلیل آن‌که میان نفس و حرکت کلید واسطه‌ای به نام دست وجود دارد، نفس را علت بعید می‌نامند.

میان علت اصلی و اثر، گاهی همانند مثال نفس و حرکت کلید واسطه کم است، ولی گاه وسائط بسیار می‌شود، هرچه واسطه‌ها بیشتر باشد علت دورتر خواهد بود. اگر پدیده‌ها را نسبت به خداوند متعال در نظر بگیریم، موجودی که صادر اول است بدون واسطه صادر شده و خداوند علت قریب آن است، ولی پس از صادر اول همگی معلول با واسطه‌ برای خداوند متعال می‌باشند. وقتی یک پدیده مادی ملاحظه شود، وسایط فیض حق تعالی زیاد شده و خداوند نسبت به آن‌ علت بعید شمرده می‌شود.

در مورد علت غایی نیز این تقسیم راه دارد. غایت بعید چیزی است که از یک کار قصد می‌شود اما این‌کار خود فی‌حد ذاته بدان منتهی نمی‌شود، برخلاف غایت قریب که فعل خود بدان منتهی می‌شود. از باب نمونه غایت دارو خوردن تندرستی است، اما تندرستی غایت نزدیک است، ولی دست‌یابی به کمال و سعادت نسبت به دارو خوردن غایت بعید به شمار می‌آید.

در مورد علت مادی نیز قرب و بعد معنا دارد. دانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مستعد است و ماده به حساب می‌آید، لیکن ماده‌ای بعید است، اما جوانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مادة قریب به شمار می‌آید.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
Powered by TayaCMS