دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی ایت الله محمد فاضل لنکرانی

No image
فعالیت های علمی ایت الله محمد فاضل لنکرانی

شخصیت و خدمات علمى

آیت الله العظمى فاضل لنکرانى، به دلیل برخوردارى از استعداد فراوان و تلاش پى گیر، در 25 سالگى به درجه والاى اجتهاد نائل آمد و این امر به تأیید استاد بزرگوارش، حضرت آیت الله العظمى بروجردى رسید. وى بعد از رحلت آیت الله العظمى اراکى نیز از سوى جامعه مدرسین ـ به همراه شش نفر دیگر ـ به عنوان فرد شایسته مرجعیّت معرفى شد.[52] وى درباره مکتب فقهى و اصولى خود مى گوید:

«به لحاظ این که من هر دو مکتب (امام و بروجردى) را دیده ام، تلاشم بر این است که نقاط قوت هر کدام از آنها را رعایت کنم، ولى در درس اصول از آنجائى که یک دوره کامل خدمت امام بودم، ولى از خدمت مرحوم آقاى بروجردى خیلى کم استفاده کرده ام، اصولاً بیشتر تحت تأثیر روش تدریس امام بوده و اسلوب تدریسم در این علم، تقریباً همان روش ایشان مى باشد، اگرچه در بعضى از جهات با هم فرق مى کند، ولى در فقه، چون مدت 9 سال در درس امام و یازده سال در درس مرحوم آیت الله بروجردى شرکت کرده ام، لذا از هر دو روش متأثّر شده و روش تدریس من در این زمینه، مجموعه مرکبى از دو روش مذکور مى باشد، ولى باید اعتراف کنم به حدّى که مرحوم آیت الله بروجردى در مقام تحقیق و تدریس به اقوال و روایات اهل سنّت مى پرداختند، من نمى پردازم، اما تحت تأثیر تربیت این دو بزرگوار نسبت به روایات احکام از نظر دقّت در مفاد تنها اهمیت خاص داده و بحث تحقیق فقهى ما هم بر این مبنا قرار دارد».[53]

آیت الله فاضل علاوه بر تأسیس مرکز اعزام مبلغ که سال هاست فعالیّت مى کند، براى ترویج و اعتلاى مکتب تشیّع و گسترش حوزه فقه و فقاهت و تربیت فقیهان و مجتهدان شایسته، مرکز فقهى ائمه اطهار که مرکزى آموزشى پژوهشى است را تأسیس کرد. این مرکز، تاکنون به یارى خداوند به توفیقات بسیارى در بخش آموزش محققان و تحقیق و تألیف کتاب ها و تشکیل کتابخانه تخصصى فقه دست یافته است.[54] آن چه اشاره شد تنها بخشى از فعالیّت هاى این بزرگوار است و به دلیل محدودیت باید فرازهایى از خدمات اجتماعى وى در حمایت از رزمندگان در طول دوران جنگ، همراه با مردم در راهپیمایى ها، عکس العمل به موقع در حوادث مربوط به جهان اسلام و همراهى و همدلى صمیمانه با رهبر انقلاب در برهه هاى مختلف را در فرصت هاى دیگر مطالعه کرد. آیت الله فاضل فرزندانى نیز دارد که یکى از آنها شیخ محمّدجواد فاضل لنکرانى است که به تدریس خارج فقه اشتغال دارد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
طنز، رسانه و خانواده امروز

طنز، رسانه و خانواده امروز

تلویزیون با تاثیر چشمگیری که بر فرد، خانواده و اجتماع می گذارد، این توانمندی را داراست که افکار عمومی را به سوی هدف خاصی هدایت نماید. این ظرفیت و توانمندی برخواسته از درگیر کردن دو حس ...
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
Powered by TayaCMS