دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

محافظه‌کای نو (Neo-Conseratism)

No image
محافظه‌کای نو (Neo-Conseratism)

محافظه‌کاری نو، مایکل هارینگتون، آمریکا، ایروینگ کریستول، نورمن پادهورتز، دموکرات‌، اخلاق، آرمان‌شهر، دهه 1960

اصطلاح محافظه‌کاری نو را نخستین بار «مایکل هارینگتون » در آمریکا وضع کرد تا بر اساس آن پاره‌ای از فرض‌های لیبرالیسم آمریکا و باورهای خوش بینانه آن نظیر «پیشرفت، اجتناب ناپذیر است.» و «دولت می‌تواند دردهای گوناگون اجتماعی را درمان کند.» را رد نماید. این مفهوم را طیف گسترده‌ای از نویسندگان و متفکرین چون «ایروینگ کریستول» و «نورمن پادهورتز»، «ژان کرک پاتریک»، «ناتان گلیزر» و «دانیل پل» پذیرفته و به کار برده‌اند. بیشتر چهره‌های سرشناس محافظه‌کاری نو را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند . اگرچه محافظه‌کاری نو را نمی‌توان نظریه منسجمی دانست - چرا که این نظریه بیشتر شامل مجموعه‌ای از واکنش‌ها در برابر اوضاع سیاسی آمریکا به ویژه سیاست آن کشور در دهه 1960 می‌باشد – اما با این حال چندین اصل را می‌توان در آثار محافظه‌کاران نو مشاهده کرد:

1) محافظه‌کاران جدید از ارزش‌های غربی پشتیبانی می‌کنند و مخالفت سرسخت کمونیسم می‌باشند.

2) محافظه‌کاران جدید پس از دهه 1960 بدبینی خود را نسبت به نقش دولت و به ویژه دولت فدرال در زندگی آمریکایی ابراز نموده‌اند و خواهان مقررات زدایی و اصلاح برنامه رفاه همگانی بوده‌اند.

3) محافظه‌کاری نو نسبت به مذهب و اخلاق، برداشتی سنتی دارد و در این راستا، رهایی از قیود جنسی و طغیان بر ضد فرهنگ موجود را – که برخی از جنبش‌های جوانان خواهان آن بوده‌اند _ رد می‌کند و از تفکر دفاع از بنیان خانواده حمایت می‌کند.

4) محافظه‌کاری جدید با اندیشه‌های آرمان‌شهر طلبی و با کوشش‌هایی که برای رسیدن به چشم اندازهای وسیع برابری صورت می‌گیرد، سر ناسازگاری دارد. محافظه‌کاری نو به «برابری فرصت‌ها» معتقد بوده و با هر گونه تبعیض به نفع گروه‌های محروم و اعطای سهمیه، مخالف می‌باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

وقتی سریال تاریخی می بینیم، چه می بینیم؟ | نگاهی به روایت تاریخ، از دریچه تلویزیون

صحبت از رویکردی است که رسانه ملی، و در نتیجه مخاطبان این رسانه نسبت به این سریال تاریخی، و سریال های تاریخی مشابه دارند. رویکردی که با سریال تاریخی، به مانند تاریخ، و نه فقط تاریخ، بلکه به مثابه واقعیت برخورد می کند. انگار مخاطبان سریال، پخش مستقیم قیام مختار را از شبکه یک تماشا می کنند!
No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...
Powered by TayaCMS